3 432 634 läst · 18 378 svar
3433k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Uppgraderat och provkört stocksågen. Vid förra körningen, när jag sågade upp grannens stock, så identifierades några brister.
Höjdjusteringen bestod tidigare i att man väljer höjd och drar en skruv genom ramen. Efter många repetitioner börjar träbitarna bli rejält sönderpepprade av skruvhål. Så in med dem till färsbordet och fräste ett 12mm spår i varje ben. I överliggarna, vid varje ben, fällde jag sedan in en m12 bult som en 3d-utskriven hand mutter spänner mot. Så, för att justera höjden nu, så tar man en snabbtving, ställer in rätt höjd och spänner muttrarna:
Fix nummer två är att spänna drivremmen. Tidigare satt motorn fast monterad på ramen, remmen spändes genom att flytta motorn och spänna fast den igen. Mycket bökigt eftersom man behövde hålla remmen spänd sam samtidigt som man fumlade med två blocknycklar för att spänna fast motorn. Nu sitter motorn istället fast på en släde som löper i ramen. Släden går sen att spänna som ett separat moment:
Själva sågningen gick bra, bortsett från besvärliga sågblad. Sågade en bit äppleträd med en hel del röta, får se om det blir något av det när det torkat, annars blir det noggrant sågad ved:
Höjdjusteringen bestod tidigare i att man väljer höjd och drar en skruv genom ramen. Efter många repetitioner börjar träbitarna bli rejält sönderpepprade av skruvhål. Så in med dem till färsbordet och fräste ett 12mm spår i varje ben. I överliggarna, vid varje ben, fällde jag sedan in en m12 bult som en 3d-utskriven hand mutter spänner mot. Så, för att justera höjden nu, så tar man en snabbtving, ställer in rätt höjd och spänner muttrarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fix nummer två är att spänna drivremmen. Tidigare satt motorn fast monterad på ramen, remmen spändes genom att flytta motorn och spänna fast den igen. Mycket bökigt eftersom man behövde hålla remmen spänd sam samtidigt som man fumlade med två blocknycklar för att spänna fast motorn. Nu sitter motorn istället fast på en släde som löper i ramen. Släden går sen att spänna som ett separat moment:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva sågningen gick bra, bortsett från besvärliga sågblad. Sågade en bit äppleträd med en hel del röta, får se om det blir något av det när det torkat, annars blir det noggrant sågad ved:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från en som inte orkar leta, vet du var du hittade länken på fulspeedheater?Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 271 inlägg
Utmaningen accepteras, kan det vara denna:Frustrator skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmans-speedheater.328837/
Min Stihl FS106 grästrimmer vill inte starta, förmodligen för den stått med E85 över vintern som jag kört den på förra året. Menade köra alkylat genom den innan jag skulle lagra den men glömde... Förgasaren aldrig servad innan av mig iallafall. Den kan vara original.
Jag upptäckte att en kabel gått av och den fick inte gnista. Brottet reparerat och nu får den gnista men startar ändå inte (lite startgas så går den igång en kort stund). Membranet i förgasaren är ganska styvt och jag misstänker det är etanolen som gett sig på ett uråldigt membran som kanske var lastgammalt redan innan. Repsats beställd redan förra veckan till förgasaren som redan tagit ett ultraljudsbad i thinner och bensin.
Trevlig liten trimmer denna annars. Med E85 blir den liksom aldrig varmare än passligt.
Jag upptäckte att en kabel gått av och den fick inte gnista. Brottet reparerat och nu får den gnista men startar ändå inte (lite startgas så går den igång en kort stund). Membranet i förgasaren är ganska styvt och jag misstänker det är etanolen som gett sig på ett uråldigt membran som kanske var lastgammalt redan innan. Repsats beställd redan förra veckan till förgasaren som redan tagit ett ultraljudsbad i thinner och bensin.
Trevlig liten trimmer denna annars. Med E85 blir den liksom aldrig varmare än passligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kom på att jag hade några rullar fondpapper liggande, så det blev lite borrande, sågande och baxande och plötsligt hade jag en fotostudio i snickeriet. Nu kanske jag kan ta tag i det där skrytandet jag ligger efter med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivit resterande delar av balkongen, skapat, borstat och slipat delar som ska målas och förberett för målning så snart det slutar regna.
Felsökt elkabel till samfällighetens belysning.
Använda verktyg blev, utan inbördes ordning:
Hammare, stålborste, skruvdragare, kofot, färgskrapa och @Mikael_L
Tack!
Felsökt elkabel till samfällighetens belysning.
Använda verktyg blev, utan inbördes ordning:
Hammare, stålborste, skruvdragare, kofot, färgskrapa och @Mikael_L
Tack!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 271 inlägg
Det ser ut att bli en jättefin motorbåt, det där!Dan_Johansson skrev:
Spant och stag och stöttor kors och tvärs bara — du kanske ska rensa lite så att du får plats för lite tofter och därmed sittplatser. 😜
Nädå, dödligt impad som vanligt av ditt bygge — kan tänka mig känslan vid första provkörningen…
Snyggt jobbat! 👍
// Ronnie
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Nyfiken fråga - hur avgör du kvaliteten på virket? Själv måste jag köpa virke o då välja c14/24 beroende på ändamålet men hur funkar det när man har egen skog?H heimlaga skrev:Inte i dag men i går. Stabbat virke. Virket med rödmålade ändor är formvirke och pallningsvirke. För dålig kvalitet att bygga hus av men fullgott för sitt ändamål. Märkt med rött på stockändorna så jag inte skall blanda ihop det.
Det blev 4 traktorlass till sågen i år. Stabben längst till höger under taket förutom nedersta varvet och så de två stabbarna som ännu inte har fått tak
Specialuppdrag
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…
Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.
Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
Standard 110gångjärn för jämförelse.
Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…
Mvh Findus
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…
Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.
Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Standard 110gångjärn för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…
Mvh Findus
Det är inte tur, det är skicklighet.findus42 skrev:Specialuppdrag
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…
Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.
Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
[bild]
Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
[bild]
Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
[bild]
Standard 110gångjärn för jämförelse.
[bild]
Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
[bild]
Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
[bild]
Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
[bild]
Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
[bild]
I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
[bild]
Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…
Mvh Findus