Uppgraderat och provkört stocksågen. Vid förra körningen, när jag sågade upp grannens stock, så identifierades några brister.
Höjdjusteringen bestod tidigare i att man väljer höjd och drar en skruv genom ramen. Efter många repetitioner börjar träbitarna bli rejält sönderpepprade av skruvhål. Så in med dem till färsbordet och fräste ett 12mm spår i varje ben. I överliggarna, vid varje ben, fällde jag sedan in en m12 bult som en 3d-utskriven hand mutter spänner mot. Så, för att justera höjden nu, så tar man en snabbtving, ställer in rätt höjd och spänner muttrarna:
Modifierad såg med 3D-utskriven gulfärgad handmutter och justeringsmått på träben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En modifierad stocksåg med ny 3D-utskriven spännmutter och snabbtving för höjdjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fix nummer två är att spänna drivremmen. Tidigare satt motorn fast monterad på ramen, remmen spändes genom att flytta motorn och spänna fast den igen. Mycket bökigt eftersom man behövde hålla remmen spänd sam samtidigt som man fumlade med två blocknycklar för att spänna fast motorn. Nu sitter motorn istället fast på en släde som löper i ramen. Släden går sen att spänna som ett separat moment:
Närbild på uppgraderad stocksåg med nytt spår i träben och 3D-utskriven mutter för höjdjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva sågningen gick bra, bortsett från besvärliga sågblad. Sågade en bit äppleträd med en hel del röta, får se om det blir något av det när det torkat, annars blir det noggrant sågad ved:
Uppgraderad stock såg med sågade bitar av äppelträd synliga och ny justeringsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du har sett trådarna om hur man bygger en 'ful-speedheater'? Julas infravärmare kostar 200kr. Klart värt det.

Stämjärn, en hyvel No 78 underlättar också +handduk som glasskydd när man värmer med värmepistolen.
Från en som inte orkar leta, vet du var du hittade länken på fulspeedheater?
 
FreQa FreQa skrev:
Från en som inte orkar leta, vet du var du hittade länken på fulspeedheater?
Frågan kanske borde gå till arkivarie @jac
Ska se om jag hittar :)

I princip bara en ir-terrasvärmare och en hållare så den kan vara över fönstret.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Början på en motorlyft;
CAD-ritning av början på en motorlyft med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbitar med snidade tandningar, verktyg och sågspån på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallram för motorlyft under konstruktion i ett garage med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
TriNitro och 19 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Min Stihl FS106 grästrimmer vill inte starta, förmodligen för den stått med E85 över vintern som jag kört den på förra året. Menade köra alkylat genom den innan jag skulle lagra den men glömde... Förgasaren aldrig servad innan av mig iallafall. Den kan vara original.

Jag upptäckte att en kabel gått av och den fick inte gnista. Brottet reparerat och nu får den gnista men startar ändå inte (lite startgas så går den igång en kort stund). Membranet i förgasaren är ganska styvt och jag misstänker det är etanolen som gett sig på ett uråldigt membran som kanske var lastgammalt redan innan. Repsats beställd redan förra veckan till förgasaren som redan tagit ett ultraljudsbad i thinner och bensin.

Trevlig liten trimmer denna annars. Med E85 blir den liksom aldrig varmare än passligt.

Reparerad kabel och delvis nedmonterad förgasare på en Stihl FS106 grästrimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Jag kom på att jag hade några rullar fondpapper liggande, så det blev lite borrande, sågande och baxande och plötsligt hade jag en fotostudio i snickeriet. Nu kanske jag kan ta tag i det där skrytandet jag ligger efter med.
En hemmagjord fotostudio med fondpapper och ett trämöbel placerad på en arbetsbänk i en snickarverkstad. Bakgrunden är en vit pappersrulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 24 till
  • Laddar…
Rivit resterande delar av balkongen, skapat, borstat och slipat delar som ska målas och förberett för målning så snart det slutar regna.
Felsökt elkabel till samfällighetens belysning.

Använda verktyg blev, utan inbördes ordning:
Hammare, stålborste, skruvdragare, kofot, färgskrapa och @Mikael_L
Tack!
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bara svetsat en timme.
En svetsad metallram i ett garage med svetsutrustning och verktyg runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 19 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara svetsat en timme.
[bild]
Det ser ut att bli en jättefin motorbåt, det där!
Spant och stag och stöttor kors och tvärs bara — du kanske ska rensa lite så att du får plats för lite tofter och därmed sittplatser. 😜

Nädå, dödligt impad som vanligt av ditt bygge — kan tänka mig känslan vid första provkörningen…
Snyggt jobbat! 👍
// Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Hep Hep skrev:
Jag kom på att jag hade några rullar fondpapper liggande, så det blev lite borrande, sågande och baxande och plötsligt hade jag en fotostudio i snickeriet. Nu kanske jag kan ta tag i det där skrytandet jag ligger efter med.
[bild]
Ser ut som ett trevligt snickeri. 👍
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte i dag men i går. Stabbat virke. Virket med rödmålade ändor är formvirke och pallningsvirke. För dålig kvalitet att bygga hus av men fullgott för sitt ändamål. Märkt med rött på stockändorna så jag inte skall blanda ihop det.

Det blev 4 traktorlass till sågen i år. Stabben längst till höger under taket förutom nedersta varvet och så de två stabbarna som ännu inte har fått tak
Nyfiken fråga - hur avgör du kvaliteten på virket? Själv måste jag köpa virke o då välja c14/24 beroende på ändamålet men hur funkar det när man har egen skog?
 
Specialuppdrag
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…

Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.

Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
Skiss av gångjärn för dörr från tidigt 1900-tal, dokument på clipboard, arbetsyta med metallskiva i bakgrunden, orange plastflaska synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
Mallen för nya gångjärnen på ett arbetsbord, redo för att passa in en gammal dörr från tidigt 1900-tal. Handverktyg och träklossar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
Närbild på en brun dörrgångjärnsdel placerad på träbord i en verkstadsmiljö med diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Standard 110gångjärn för jämförelse.
Två olika gångjärn, ett standardmetallgångjärn och ett specialgjort gångjärn i brons/mässing ligger på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
Trämallar märkta "Dörr upp" och "Karm upp" placerade på en kartong, omgivet av verktyg och material på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
En arbetsbänk med olika verktyg, mallen och grundhyveln i trä som används för att byta gångjärn på en gammal dörr, samt skisser och anteckningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
Träbearbetning av dörrkarm med hjälp av en trämall och ett stämjärn för förberedning av gångjärnsbyte på en gammal dörr från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
Nästan stängd ekdörr med hantverksmässiga bronsgångjärn mot karm och dörrblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
Närbild på en gammal trädörr med nyinstallerade mässingsfärgade gångjärn, belägen i en kontorsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Real7 och 50 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Specialuppdrag
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…

Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.

Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
[bild]
Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
[bild]
Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
[bild]
Standard 110gångjärn för jämförelse.
[bild]
Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
[bild]
Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
[bild]
Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
[bild]
Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
[bild]
I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
[bild]

Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…

Mvh Findus
Det är inte tur, det är skicklighet.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det är inte tur, det är skicklighet.
+1


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.