3 402 815 läst · 18 288 svar
3403k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
I kväll så blev det verktygstillverkning. Behöver få loss spridarna på en yanmar motor. Blir till att göra en för ändamålet anpassad glidhammare.
Jag hade några gamla axlar från ett klippdäck till en åkgräsklippare liggande. De blir bra ämnen. Jag vill ha ett nyckelgrepp så det är lätt att skruva fast glidhammaren på spridaren. Dessutom så är det automatstål i sexkantstång. Mycket trevligt att bearbeta.
Gängning av M12x1,5 gänga invändigt. Bra med stöd av dubben för att komma rakt även om man gängar manuellt.
Nu är det dags för stången. Vanligt järn i denna. Inte alls lika roligt att gänga.
Samma här - med stöd av dubbdockan så är det mycket lättare att få det rakt.
Klart!
Jag hade några gamla axlar från ett klippdäck till en åkgräsklippare liggande. De blir bra ämnen. Jag vill ha ett nyckelgrepp så det är lätt att skruva fast glidhammaren på spridaren. Dessutom så är det automatstål i sexkantstång. Mycket trevligt att bearbeta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängning av M12x1,5 gänga invändigt. Bra med stöd av dubben för att komma rakt även om man gängar manuellt.
Nu är det dags för stången. Vanligt järn i denna. Inte alls lika roligt att gänga.
Logga in
Skapa konto
Samma här - med stöd av dubbdockan så är det mycket lättare att få det rakt.
Klart!
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 479 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 479 inlägg
Inte idag, men senaste dagarna...B breakman skrev:
Efter fadäsen i GAAAHHHH-tråden så tog jag mitt förnuft till fånga. Blev inget inköp av nya skalmar till skottkärran, kändes ovärt med 500:- när en helt ny kärra skulle kosta 1000:-
Grannen erbjöd virke som han hade på vinden, tänkte att där kanske det ligger nått fint och användbart. Men det enda lämpliga som var tillräckligt lång var en helt vanlig 45x145. Får duga...
Skil-sågen fick göra premiär med lite klyvning till lämpliga dimensioner. Sedan lite ritande och sedan klyva lite för att få ett vettigt handtag, efter en vettig form blev det sandpapper för att få det rundare och mjukt.
Baljan fick sig en omgång med vinkelslip med stålborste på. Jula hade en trevlig blå färg som verkar vara deras egna variant av Hammarlack.
Så istället för 500:- blev det en okänd timpenning för eget arbete och 80:- för lite färg. Kartongen med vagnsbultarna jag köpte räknar jag inte med då jag gjorde en sedvanlig tankevurpa och köpte för korta, fick då återanvända de gamla rostiga 🙄
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stilig blev den! Bra jobbat 👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Arbetat pråfäsjonellt med trädgårdspade och knosa.
(Stolpen kommer stabiliseras av två andra, den behöver bara sitta hjälpligt i marken tills jag fått fast den i hjälparna.)
Redigerat:
Börjar få lite ordning på allt virke som ligger och skräpar lite här och var. Inte klar på långa vägar men har bara lite kvar på stället för skivmaterialet, få upp ”mellanväggar” så allt inte lutar mot varandra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom det är "Få en svetsare att må illa dagen" idag så får jag bidra med min lagning av fälgen på skottkärran som jag knäckte förra hösten. Gött att ha riktiga saker att öva pinnbränning på. Får hoppas att det håller, annars blir det nog en ny fälg och däck från Pryltema.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här års så är min trädgård inte riktigt i fas. På de delar som ligger på en gammal åker så växer gräset något enormt. I de delar som består av en över 100 år gammal skolgård med stora lindar så växer gräset knappast alls ännu. Däremot så växer det mycket blommor där, så det är lite trist att köra igång robotgräsklipparen och få alla blommor nerklippta. Eftersom jag har en gammaldags slingstyrd klippare så brukar jag lösa det hela genom att spärra av delar av trädgården med allsköns avlånga föremål. Det brukar se allmänt anskrämligt ut. Dags att göra något åt det.
Tanken är att göra enkla fästen som jag kan trycka ner i marken och sedan lägga i en planka som klipparen kan vända mot.
Ett färdigt fäste längst ner på bordet. Den lilla plattan gör att plankan håller sig 50mm över gräset så att den inte ligger mot marken och blir dålig. Ovanför ligger stänger och byglar som väntar på att svetsas.
Svetsas ja... Jag tog in en medhjälpare. Grabben är bara 10, men han svetsar pinne med helt ok resultat för husbehov. Tänk om man själv lärt sig så snabbt.
Resultatet blev så här.
Ställningsplankorna är onödigt breda, men det var vad jag hade till hands.
Så här ser fästena ut på närmare håll:
Alla kan fungera som både skarv och avslut. Lite samma tanke som äldre tiders avspärrningar kring gatuarbeten.
Tanken är att göra enkla fästen som jag kan trycka ner i marken och sedan lägga i en planka som klipparen kan vända mot.
Logga in
Skapa konto
Ett färdigt fäste längst ner på bordet. Den lilla plattan gör att plankan håller sig 50mm över gräset så att den inte ligger mot marken och blir dålig. Ovanför ligger stänger och byglar som väntar på att svetsas.
Svetsas ja... Jag tog in en medhjälpare. Grabben är bara 10, men han svetsar pinne med helt ok resultat för husbehov. Tänk om man själv lärt sig så snabbt.
Logga in
Skapa konto
Resultatet blev så här.
Logga in
Skapa konto
Ställningsplankorna är onödigt breda, men det var vad jag hade till hands.
Så här ser fästena ut på närmare håll:
Logga in
Skapa konto
Alla kan fungera som både skarv och avslut. Lite samma tanke som äldre tiders avspärrningar kring gatuarbeten.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Påbörjat ett lagerbyte på en elmotor som hör till en vattenpump. Flänsen sitter fast och kommer kräva lite dynamit. Antar att den trasiga axeltätningen har släppt in vatten som korroderat skruvarna och förstört lagret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev, som väntat, lite besvärligt.
Skruvarna till flänsen var mjuka och hade korroderat fast (antagligen pga saltvatteninträngning), så dessa fick jag borra ur.
Nu fastnade jag tillslut på en invändig låsring där min vinklade låsringstång har för korta ben.
Det främre lagret är helt slut men resten av motorn ser såvitt jag kan bedöma helt frisk ut.
Skruvarna till flänsen var mjuka och hade korroderat fast (antagligen pga saltvatteninträngning), så dessa fick jag borra ur.
Nu fastnade jag tillslut på en invändig låsring där min vinklade låsringstång har för korta ben.
Det främre lagret är helt slut men resten av motorn ser såvitt jag kan bedöma helt frisk ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snabblösning på en rostig glappande axel till min Tolmek.
Kemisk metall och en hemmabyggd svarv.
Blev hur bra som helst och håller så länge det håller, den snurrar ju bara sakta i en plastbussning, nu smord med silikon fett.
Kemisk metall och en hemmabyggd svarv.
Blev hur bra som helst och håller så länge det håller, den snurrar ju bara sakta i en plastbussning, nu smord med silikon fett.
Logga in
Skapa konto
Hade inte mycket tid idag, hann skaffa en ny låsringstång med lite längre ben än den jag hade men för nästa moment verkar det som att jag fått lite "hjälp" av tidigare ägare som påbörjat denna renovering, men kastat in handduken.
Det sitter en Pahlen-specifik hylsa på elmotorns utgående axel och i den satt det fyra stoppskruvar. Den övre verkar inte ha någon gänga kvar i hylsan, nästa är borttagen, den tredje kommer jag få borra ur och den i botten var den enda som var orörd, den gick att skruva ur. Gissningsvis sitter denna hylsa fast på motoraxeln också, andra verkar använda en glidhammare för att få loss den....
Det sitter en Pahlen-specifik hylsa på elmotorns utgående axel och i den satt det fyra stoppskruvar. Den övre verkar inte ha någon gänga kvar i hylsan, nästa är borttagen, den tredje kommer jag få borra ur och den i botten var den enda som var orörd, den gick att skruva ur. Gissningsvis sitter denna hylsa fast på motoraxeln också, andra verkar använda en glidhammare för att få loss den....
Logga in
Skapa konto