I kväll så blev det verktygstillverkning. Behöver få loss spridarna på en yanmar motor. Blir till att göra en för ändamålet anpassad glidhammare.

Jag hade några gamla axlar från ett klippdäck till en åkgräsklippare liggande. De blir bra ämnen. Jag vill ha ett nyckelgrepp så det är lätt att skruva fast glidhammaren på spridaren. Dessutom så är det automatstål i sexkantstång. Mycket trevligt att bearbeta.
Glidhammartillverkning i svarv med sexkantstång i chuck och verktygshållare nära klart arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gängning av M12x1,5 gänga invändigt. Bra med stöd av dubben för att komma rakt även om man gängar manuellt.

Nu är det dags för stången. Vanligt järn i denna. Inte alls lika roligt att gänga.
Hand som håller i en axel i en svarv med gängad metallstång och svarvverktyg synliga, indikerar verktygstillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma här - med stöd av dubbdockan så är det mycket lättare att få det rakt.

Klart!
Hemgjord glidhammare med sexkantstång för att avlägsna spridare på en motor.
 
  • Gilla
hobbs och 20 till
  • Laddar…
B
B breakman skrev:
Gaaahhhh!!

[bild]
Inte idag, men senaste dagarna...
Efter fadäsen i GAAAHHHH-tråden så tog jag mitt förnuft till fånga. Blev inget inköp av nya skalmar till skottkärran, kändes ovärt med 500:- när en helt ny kärra skulle kosta 1000:-

Grannen erbjöd virke som han hade på vinden, tänkte att där kanske det ligger nått fint och användbart. Men det enda lämpliga som var tillräckligt lång var en helt vanlig 45x145. Får duga...

Skil-sågen fick göra premiär med lite klyvning till lämpliga dimensioner. Sedan lite ritande och sedan klyva lite för att få ett vettigt handtag, efter en vettig form blev det sandpapper för att få det rundare och mjukt.

Baljan fick sig en omgång med vinkelslip med stålborste på. Jula hade en trevlig blå färg som verkar vara deras egna variant av Hammarlack.

Så istället för 500:- blev det en okänd timpenning för eget arbete och 80:- för lite färg. Kartongen med vagnsbultarna jag köpte räknar jag inte med då jag gjorde en sedvanlig tankevurpa och köpte för korta, fick då återanvända de gamla rostiga 🙄

En kap- och geringssåg med ett trästycke fastklämt redo att sågas i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virke med uppritade såglinjer för tillverkning av ett skottkärrshandtag, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsåg med ett stycke trä förberett för sågning, som en del av ett DIY-projekt för att ersätta skottkärrens handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor fastklämda på ett bordsåg med mätklämmor och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad blå skottkärra med nymålad balja i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad skottkärra med nytt trähandtag och nymålad blå balja på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad skottkärra med nya trähandtag och nymålad blå balja står på grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Deltidslantisen och 40 till
  • Laddar…
Stilig blev den! Bra jobbat 👍
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Markarbete i trädgården med synliga gamla stolpar och färskt grävt jord omgivet av grönska och blå blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stolpe som temporärt är placerad i marken med vy genom pappkartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpe i metallstöd placerad provisoriskt över ett hål omgivet av grön vegetation och styroporboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetat pråfäsjonellt med trädgårdspade och knosa.
(Stolpen kommer stabiliseras av två andra, den behöver bara sitta hjälpligt i marken tills jag fått fast den i hjälparna.)
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Börjar få lite ordning på allt virke som ligger och skräpar lite här och var. Inte klar på långa vägar men har bara lite kvar på stället för skivmaterialet, få upp ”mellanväggar” så allt inte lutar mot varandra. Organiserat virke och skivmaterial på hyllor i ett rödmålat vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i gammal lada med nybyggd träställning, verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Eftersom det är "Få en svetsare att må illa dagen" idag så får jag bidra med min lagning av fälgen på skottkärran som jag knäckte förra hösten. Gött att ha riktiga saker att öva pinnbränning på. Får hoppas att det håller, annars blir det nog en ny fälg och däck från Pryltema.

En grovt svetsad fälg på en skottkärra i en verkstad, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad fälg på en skottkärra med synlig svetsfog och stödträ mot en grön skottkärrskropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Så här års så är min trädgård inte riktigt i fas. På de delar som ligger på en gammal åker så växer gräset något enormt. I de delar som består av en över 100 år gammal skolgård med stora lindar så växer gräset knappast alls ännu. Däremot så växer det mycket blommor där, så det är lite trist att köra igång robotgräsklipparen och få alla blommor nerklippta. Eftersom jag har en gammaldags slingstyrd klippare så brukar jag lösa det hela genom att spärra av delar av trädgården med allsköns avlånga föremål. Det brukar se allmänt anskrämligt ut. Dags att göra något åt det.

Tanken är att göra enkla fästen som jag kan trycka ner i marken och sedan lägga i en planka som klipparen kan vända mot.
Svetsade metallfästen och plankor på en gräsmatta, avsedda som avgränsningar för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett färdigt fäste längst ner på bordet. Den lilla plattan gör att plankan håller sig 50mm över gräset så att den inte ligger mot marken och blir dålig. Ovanför ligger stänger och byglar som väntar på att svetsas.

Svetsas ja... Jag tog in en medhjälpare. Grabben är bara 10, men han svetsar pinne med helt ok resultat för husbehov. Tänk om man själv lärt sig så snabbt.
Barn i svetsutrustning svetsar utomhus vid en arbetsbänk, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet blev så här.
En lång träplanka med fäste på gräsmatta som avspärrning för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställningsplankorna är onödigt breda, men det var vad jag hade till hands.

Så här ser fästena ut på närmare håll:
Planka monterad på en hemmagjord trädgårdsavspärrning med metalldelar i en gräsbevuxen trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla kan fungera som både skarv och avslut. Lite samma tanke som äldre tiders avspärrningar kring gatuarbeten.
 
  • Gilla
4774 och 19 till
  • Laddar…
Hum... Det var egentligen något annat jag tänkte göra, men nu har jag något som hjälper mig hyvla mindre bitar :) Metallgrejen som syns i bild
 
  • Hyvel och träspån på arbetsbänk, metallverktyg för att hyvla mindre bitar synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Påbörjat ett lagerbyte på en elmotor som hör till en vattenpump. Flänsen sitter fast och kommer kräva lite dynamit. Antar att den trasiga axeltätningen har släppt in vatten som korroderat skruvarna och förstört lagret.

Elmotorfläns med tydliga korrosionsspår på arbetsbänk, omgiven av verktyg och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av elmotor, hand håller borrskruvdragare nära korroderad fläns på bänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad elmotor på arbetsbänk med verktyg under lagerbyte, vid korrosionsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En korroderad elmotors fläns på en arbetsbänk med verktyg, visar tecken på vattenskada och slitna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Mmm, lagerbärs 😉
 
kashieda kashieda skrev:
Mmm, lagerbärs 😉
Den får vänta till arbetet är klart!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det blev, som väntat, lite besvärligt.

Skruvarna till flänsen var mjuka och hade korroderat fast (antagligen pga saltvatteninträngning), så dessa fick jag borra ur.

Nu fastnade jag tillslut på en invändig låsring där min vinklade låsringstång har för korta ben.

Det främre lagret är helt slut men resten av motorn ser såvitt jag kan bedöma helt frisk ut.




Korroderad motorfläns med urborrade skruvar och synlig låsring på ett verkstadsbord omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk motor med korroderad fläns fastspänd under en borrpress för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av korroderad fläns med utborrade skruvar och synlig låsring på en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad motor med korroderade fläns skruvar och en invändig låsring, visar tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Snabblösning på en rostig glappande axel till min Tolmek.
Kemisk metall och en hemmabyggd svarv.
Blev hur bra som helst och håller så länge det håller, den snurrar ju bara sakta i en plastbussning, nu smord med silikon fett.
Rostig axel i ett hemmabyggt svarvfixtur med kemisk metall, fastsatt i en borrchuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Hade inte mycket tid idag, hann skaffa en ny låsringstång med lite längre ben än den jag hade men för nästa moment verkar det som att jag fått lite "hjälp" av tidigare ägare som påbörjat denna renovering, men kastat in handduken.

Det sitter en Pahlen-specifik hylsa på elmotorns utgående axel och i den satt det fyra stoppskruvar. Den övre verkar inte ha någon gänga kvar i hylsan, nästa är borttagen, den tredje kommer jag få borra ur och den i botten var den enda som var orörd, den gick att skruva ur. Gissningsvis sitter denna hylsa fast på motoraxeln också, andra verkar använda en glidhammare för att få loss den....

Hylsa på motoraxel med skadade stoppskruvar och tecken på tidigare renoveringsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Dagvattenkassett vid växthuset
IMG_20240509_141628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20240509_160625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.