Vid ett svagt tillfälle gick jag med på att tillverka två skyltar till scoutkårens nybyggda vindskydd Nordan och Sunnan. Fick ganska snabbt en bild i huvudet av utåtbuktande bokstäver med "live edge". Initialt var planen att använda Dremel med fräsbits, men insåg ganska snabbt att det var på tok för långsamt, så det blev en utflykt till Biltema för inköp av en billig skölpjärns sats (i brist på budget samt andra butiker som säljer skölpjärn).

Eftersom jag köpte järnen på Biltema så blev första uppgiften att förvandla dem från smörknivar till något som faktiskt går att använda. Sagt och gjort, par minuter med diamant brynen och de fungerade över förväntan:
Träplankor med ord "NORDAN" och "SUNNAN" sprayade i svart på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskylt med texten "SUNNAN", snickeriverktyg och hyvelspån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskylt med utskurna svarta bokstäver, träspån, blå snickersnodd och reflekterande kula på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog några timmar, men första skylten är i princip färdig, återstår lite finlir.

Återstår att besluta hur skyltarna ska behandlas. Lämna dem som de är eller dra på några lager fernissa, de ska ju ändå sitta ute och överleva väder och vind.

Edit, kanske ska tilläggas att detta är första gången jag håller i ett skölpjärn sedan träslöjden före en massa år sedan. Då blev resultaten någon hemsk träfigur som fortfarande sitter uppe i barnhemmet av någon anledning. Måste säga att detta blev betydligt bättre 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 31 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vet faktiskt inte hur den "vanliga metoden" är men det du beskriver med faner skulle funka galant o nog ge bättre förutsättningar att få det riktigt bra jämfört med om man gör det i massivt trä.
Jag skulle säga att din metod är den vanliga.
 
Fortsatt tråckla med sonens födelsedagspresent... Svart brynja ligger på ett mönstrat tyg. Medeltida rustningselement. Metallringar sammankopplade. Historisk krigsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fortsatt tråckla med sonens födelsedagspresent...[bild]
Är det riddarrustningen som äntligen är på gång såhär 4 år senare?
 
T
Ola C Ola C skrev:
Är det riddarrustningen som äntligen är på gång såhär 4 år senare?
I så fall hade den då 6-åriga ätteläggen inte så fel i sin uppskattning om när den ska vara klar....
Frågan är om den yngre fortfarande är intresserad av riddare eller om det är dinosaurier som gäller nu... 😂😋
 
Ola C Ola C skrev:
Är det riddarrustningen som äntligen är på gång såhär 4 år senare?
Precis ;)
Tog 3.5år att hitta verktygen i min verkstad.

Han har haft två omgångar riddarkläder tidigare, men gjorda i tyg. Nu blir det ringbrynja och mantel sydd i ull.
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Vid ett svagt tillfälle gick jag med på att tillverka två skyltar till scoutkårens nybyggda vindskydd Nordan och Sunnan. Fick ganska snabbt en bild i huvudet av utåtbuktande bokstäver med "live edge". Initialt var planen att använda Dremel med fräsbits, men insåg ganska snabbt att det var på tok för långsamt, så det blev en utflykt till Biltema för inköp av en billig skölpjärns sats (i brist på budget samt andra butiker som säljer skölpjärn).

Eftersom jag köpte järnen på Biltema så blev första uppgiften att förvandla dem från smörknivar till något som faktiskt går att använda. Sagt och gjort, par minuter med diamant brynen och de fungerade över förväntan:
[bild]
[bild][bild]
Tog några timmar, men första skylten är i princip färdig, återstår lite finlir.

Återstår att besluta hur skyltarna ska behandlas. Lämna dem som de är eller dra på några lager fernissa, de ska ju ändå sitta ute och överleva väder och vind.

Edit, kanske ska tilläggas att detta är första gången jag håller i ett skölpjärn sedan träslöjden före en massa år sedan. Då blev resultaten någon hemsk träfigur som fortfarande sitter uppe i barnhemmet av någon anledning. Måste säga att detta blev betydligt bättre 😂
Linolja så är det lätt att bättra på. Lägg på många lager som möjligt innan de sätts upp.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
T
Minus 17 och ett dåligt underhållet batteri (eller i ärlighetens namn har det nog varit dåligt ett bra tag - men det har ju funkat "ok" hittills). Efter en natt på laddaren ville det ändå inte över 9 volt så blev en riktig fusklösning för att kunna ploga undan snön som kommit.
Ett gammalt traktorbatteri kopplat på hansken till vinchen så blev hjulingen pigg igen och snön fick se sig besegrad ännu en gång :)

Verktyg på träbord, kabelskalare, genomskinliga plastlådor, elektriska komponenter, oorganiserat, arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyrhjuling med snö, batteri och kablar synliga, inomhus, otydlig bakgrund, konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Tärningstorn version 2.

Man borde ju få mer tur om tärningarna landar mjukt tycker jag.

Trä tärningstorn med sex röda och blå tärningar i blått fodral på svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätorn på svart bord, färgglada tärningar framför, inomhus, enkel komposition, speltema, vita väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 20 till
  • Laddar…
Ett sätt att rikta ståltråd
Ibland behöver man rak ståltråd. Genom att rotera den några varv med borrmaskin blir den så rak man kan begära.
Snickeriverkstad med fönster i förgrunden, virke i bakgrunden och detalj av arbetsbänk. Industrilokal med konstgjort ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Immobil och 17 till
  • Laddar…
Fixar med en växellåda. Behöver hitta några små yttepytteskruvar som verkar saknas..
 
  • Öppen elektronisk enhet med synliga mekaniska komponenter, kablar och kretsar, möjligen en del av en skrivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Övat lite med pinnsvetsen idag. Svetsade ihop två fyrkantsrör i vinkel och svetsade ihop två 0,7 mm plåtar med varandra. Övningen skulle gå vidare i att laga botten på en av mina handsignallyktor men vid en närmare koll så var botten för dålig för svetsning. Istället blev det lödövning då jag bytte bottnen mot en annan från en skrotad lampa.

Verkstad, slipmaskin, träsvarv, verktyg, oordning, arbetsbänk, spån, skruvstycken, lampor, DIY, kreativ röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbord med verktyg och en sliten, rostig metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
tommib
Utnyttjade det faktum att jag har en klipptång för att lösa ett irriterande problem.

Trådlösa hörlurar och en tandborste i en grå behållare på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ligger tandborsthuvudena still.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
cpalm och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Utnyttjade det faktum att jag har en klipptång för att lösa ett irriterande problem.

[bild]

Nu ligger tandborsthuvudena still.
Måste ta tid att städa gruvan med de där små borstarna!
 
tommib
Tid och tid.... Enda sättet att komma åt de enskilda makadambitarna.
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.