3 457 860 läst · 18 496 svar
3458k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vid ett svagt tillfälle gick jag med på att tillverka två skyltar till scoutkårens nybyggda vindskydd Nordan och Sunnan. Fick ganska snabbt en bild i huvudet av utåtbuktande bokstäver med "live edge". Initialt var planen att använda Dremel med fräsbits, men insåg ganska snabbt att det var på tok för långsamt, så det blev en utflykt till Biltema för inköp av en billig skölpjärns sats (i brist på budget samt andra butiker som säljer skölpjärn).
Eftersom jag köpte järnen på Biltema så blev första uppgiften att förvandla dem från smörknivar till något som faktiskt går att använda. Sagt och gjort, par minuter med diamant brynen och de fungerade över förväntan:
Tog några timmar, men första skylten är i princip färdig, återstår lite finlir.
Återstår att besluta hur skyltarna ska behandlas. Lämna dem som de är eller dra på några lager fernissa, de ska ju ändå sitta ute och överleva väder och vind.
Edit, kanske ska tilläggas att detta är första gången jag håller i ett skölpjärn sedan träslöjden före en massa år sedan. Då blev resultaten någon hemsk träfigur som fortfarande sitter uppe i barnhemmet av någon anledning. Måste säga att detta blev betydligt bättre 😂
Eftersom jag köpte järnen på Biltema så blev första uppgiften att förvandla dem från smörknivar till något som faktiskt går att använda. Sagt och gjort, par minuter med diamant brynen och de fungerade över förväntan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återstår att besluta hur skyltarna ska behandlas. Lämna dem som de är eller dra på några lager fernissa, de ska ju ändå sitta ute och överleva väder och vind.
Edit, kanske ska tilläggas att detta är första gången jag håller i ett skölpjärn sedan träslöjden före en massa år sedan. Då blev resultaten någon hemsk träfigur som fortfarande sitter uppe i barnhemmet av någon anledning. Måste säga att detta blev betydligt bättre 😂
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Är det riddarrustningen som äntligen är på gång såhär 4 år senare?Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Linolja så är det lätt att bättra på. Lägg på många lager som möjligt innan de sätts upp.J JSten skrev:Vid ett svagt tillfälle gick jag med på att tillverka två skyltar till scoutkårens nybyggda vindskydd Nordan och Sunnan. Fick ganska snabbt en bild i huvudet av utåtbuktande bokstäver med "live edge". Initialt var planen att använda Dremel med fräsbits, men insåg ganska snabbt att det var på tok för långsamt, så det blev en utflykt till Biltema för inköp av en billig skölpjärns sats (i brist på budget samt andra butiker som säljer skölpjärn).
[bild]
[bild][bild]
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 332 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 332 inlägg
Minus 17 och ett dåligt underhållet batteri (eller i ärlighetens namn har det nog varit dåligt ett bra tag - men det har ju funkat "ok" hittills). Efter en natt på laddaren ville det ändå inte över 9 volt så blev en riktig fusklösning för att kunna ploga undan snön som kommit.
Ett gammalt traktorbatteri kopplat på hansken till vinchen så blev hjulingen pigg igen och snön fick se sig besegrad ännu en gång
Ett gammalt traktorbatteri kopplat på hansken till vinchen så blev hjulingen pigg igen och snön fick se sig besegrad ännu en gång
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Övat lite med pinnsvetsen idag. Svetsade ihop två fyrkantsrör i vinkel och svetsade ihop två 0,7 mm plåtar med varandra. Övningen skulle gå vidare i att laga botten på en av mina handsignallyktor men vid en närmare koll så var botten för dålig för svetsning. Istället blev det lödövning då jag bytte bottnen mot en annan från en skrotad lampa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg