Ola C Ola C skrev:
Torrpassning. Benen ser biffigare ut än dom gjorde i cadden så ska öka på (minska?) avsmalningen lite.
[bild]

Torrpassning ådringsmatchad lådfront som med lite tur o lite skicklighet ser magiskt bra ut så här långt. Gäller att inte fucka upp lådbygget nu bara... Förra veckan var ett test, det här är den riktiga. Zooma gärna in😉
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Fortfarande lika coolt och fortfarande lika nyfiken på hur du gjort.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Cheesen
Fotografen Fotografen skrev:
Phan Vet om jag skulle ge mig iväg i neråt -40...
Var bara -33 när jag vevade igång bilen.... -42 på biltermometrrn när jag vände tillbaka.
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fortfarande lika coolt och fortfarande lika nyfiken på hur du gjort.
Sticksåg!😉

Kommer som sagt film men kan ge en liten preview. Hitta planka med ganska raka fibrer som klarar att en sågklingas bredd kapas bort båda sidor om lådan utan att det blir mismatch. Den ska helst även ha "snälla fibrer" i höjd med lådan under o överkant o här ska den klara att ca 3mm försvinner utan att det blir alltför uppenbart.

Rikta o plana sargen till mått + lite på bredden, ca 5-6mm. Klyv med bandsåg i "lådhöjden" på båda sidor, plana om delarna, kapa bort låddelen, knuffa in ytterbitarna minst så mycket så det blir tajt mot lådfronten o limma ihop. Här kan man labba lite med ytterbitarnas position för att det ska matcha, behöver dom knuffas in mer (så lådfronten inte längre passar i hålet) kan man göra det o såga av dom invändigt innan limning. Det ska ju lira ihop både i x mot lådan och y mot delarna över o under lådan så här får man ha ögonen på båda. Skulle såga y är svårast att få till o här ska man ha lite tur.

Så här ser det ut innan limning.
Person i arbetskläder vid arbetsbänk med träbitar, möjlig snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det här en specialare med infällda 12x12mm stål för att hålla styr på de tunna långa delarna över o under lådan. Skymtar på mitt första inlägg idag, så här ser det ut i genomskärning ett test jag gjorde. Medförde att det blev betydligt fler moment än jag beskrev ovan.
En hand håller en träbit med inbäddad mörk magnet, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
saiter och 12 till
  • Laddar…
Fräst ut nya handledare i ek till svärfars skyddsräcke.

Tre träplankor ligger på ett rutigt, orange och vitt tyg. Inomhusmiljö, belysning ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolvdelar på rutmönstrad bordduk, förberedelse för golvinstallation eller renovering inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 15 till
  • Laddar…
Har sett ut som den första bilden sedan vi flyttade in för 2 år sedan så hög tid att ge trappen en uppfräschning. Upptäckte tyvärr att deltaslipen från Lidl var helt värdelös så får ta alla hörn och kanter för hand.
En smutsig, orenoverad trappa med kontrasterande svartvita steg, byggmaterial och kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En orenoverad trappa med nya trästeg, ofärdigt projekt, inomhus, konstruktion, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Byggt en Pentzcyklon (av papp) som övning/prototyp. Svårt att få pappen att hålla formen, framför allt för konen.

Det mesta ser ut att stämma så nu ska jag bara våga ge mig på den galvade plåten och göra det på riktigt!

Stora pappersrullar, tejp, skrivbord, verkstadsmiljö, olika storlekar, halvvägs genom projekt, koniska former.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spiraltrappa ovanifrån med vit balustrad och en serie gråa steg, samtida design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 15 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Sticksåg!😉

Kommer som sagt film men kan ge en liten preview. Hitta planka med ganska raka fibrer som klarar att en sågklingas bredd kapas bort båda sidor om lådan utan att det blir mismatch. Den ska helst även ha "snälla fibrer" i höjd med lådan under o överkant o här ska den klara att ca 3mm försvinner utan att det blir alltför uppenbart.

Rikta o plana sargen till mått + lite på bredden, ca 5-6mm. Klyv med bandsåg i "lådhöjden" på båda sidor, plana om delarna, kapa bort låddelen, knuffa in ytterbitarna minst så mycket så det blir tajt mot lådfronten o limma ihop. Här kan man labba lite med ytterbitarnas position för att det ska matcha, behöver dom knuffas in mer (så lådfronten inte längre passar i hålet) kan man göra det o såga av dom invändigt innan limning. Det ska ju lira ihop både i x mot lådan och y mot delarna över o under lådan så här får man ha ögonen på båda. Skulle såga y är svårast att få till o här ska man ha lite tur.

Så här ser det ut innan limning.
[bild]

Sen är det här en specialare med infällda 12x12mm stål för att hålla styr på de tunna långa delarna över o under lådan. Skymtar på mitt första inlägg idag, så här ser det ut i genomskärning ett test jag gjorde. Medförde att det blev betydligt fler moment än jag beskrev ovan.
[bild]
Ah. Såklart. Jag har ju själv använt samma trick eller synvilla på bänkskivorna i köket, fast du har tagit det flera steg längre. Jag bugar ödmjukt o mästare.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Försöker ge tumlaren en andra chans. Snurrar och går men torkar inte tvätten. Samsung DV80M5010KW
 
  • Demonterad torktumlare, verktyg ovanpå, reservdelar runt, i rörigt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fixade utsug till putsrullen.
[bild]
Fungerar väl.
/Workingclasshero
Hur ser din belysning ut?
 
S sinuslinus skrev:
Hur ser din belysning ut?
Med lite skarpa ögon och fantasi så ser du den andra lamparmen straxt bakom, den fortsätter i samma stil som den främre, men avslutar änden på ett mer konventionellt sätt.
/W
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Ibland får man en anledning att ta fram snickaryxan.
 
  • Yxa på ett trästycke, omgiven av spån och flis i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En yxa ligger på ett trästycke omgiven av spån och sågspån. Arbetsmiljö, snickeri eller hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Sticksåg!😉

Kommer som sagt film men kan ge en liten preview. Hitta planka med ganska raka fibrer som klarar att en sågklingas bredd kapas bort båda sidor om lådan utan att det blir mismatch. Den ska helst även ha "snälla fibrer" i höjd med lådan under o överkant o här ska den klara att ca 3mm försvinner utan att det blir alltför uppenbart.

Rikta o plana sargen till mått + lite på bredden, ca 5-6mm. Klyv med bandsåg i "lådhöjden" på båda sidor, plana om delarna, kapa bort låddelen, knuffa in ytterbitarna minst så mycket så det blir tajt mot lådfronten o limma ihop. Här kan man labba lite med ytterbitarnas position för att det ska matcha, behöver dom knuffas in mer (så lådfronten inte längre passar i hålet) kan man göra det o såga av dom invändigt innan limning. Det ska ju lira ihop både i x mot lådan och y mot delarna över o under lådan så här får man ha ögonen på båda. Skulle såga y är svårast att få till o här ska man ha lite tur.

Så här ser det ut innan limning.
[bild]

Sen är det här en specialare med infällda 12x12mm stål för att hålla styr på de tunna långa delarna över o under lådan. Skymtar på mitt första inlägg idag, så här ser det ut i genomskärning ett test jag gjorde. Medförde att det blev betydligt fler moment än jag beskrev ovan.
[bild]
Imponerande gjort!
Jag gissar att den ”vanliga” metoden är att man använder faner och har två ”syskon”-lager från samma bit för att få en så lika matchning som möjligt?
Din metod är mycket mäktigare 😎
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Imponerande gjort!
Jag gissar att den ”vanliga” metoden är att man använder faner och har två ”syskon”-lager från samma bit för att få en så lika matchning som möjligt?
Din metod är mycket mäktigare 😎
Vet faktiskt inte hur den "vanliga metoden" är men det du beskriver med faner skulle funka galant o nog ge bättre förutsättningar att få det riktigt bra jämfört med om man gör det i massivt trä.
 
Städade garaget och kom på att svetsen behövde lite kärlek. Reglaget för strömstyrkan behövde skruvas fast. Sen kunde jag inte låta bli att prova den också. Lagade min favoritkratta som ville lossna från skaftet.
Verkstad, verktyg, bänkslipmaskin, damm, oordning, arbetsbänk, hammar, tänger, rep, skyddsmask, arbetslampa, trähantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger ut en bild på svetslagningen också för alltid retar det någon😂
Svetsad metallstång, grov svetsfog, verktyg i bakgrund, verkstadsinredning, närbild, metalldetaljer, slitage, reparation eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Rensat is/stopp i avloppet för kondensvatten till luft/vatten vp i -10°C som skulle ha gjorts i höstas... 😳 Den som spar han har...att göra! 🤥🥶
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.