Åtgärden Åtgärden skrev:
Har tänkt köpa en nylonhammare ett tag nu, men det var roligare att göra en egen
[bild]
En tvådelad konstruktion med brickor på en gängad axel. Designen inspirerad (kopierad) av pb swiss.
[bild]
Huvudet svetsat och slipat. För att kunna fästa skaftet tillverkades också en hylsa som sedan pressades oval och svetsades fast i huvudet.
[bild][bild]
Et voilà!
Målad, skaftad och pressad.
Funktionsmässigt är den minst lika bra som andra studsfria varianter jag testat. Minimal rekyl. Bytte ena sidan mot aluminium.
[bild]
Parkerad i sitt garage
Avis!
 
P Pysslarn skrev:
Håller med @Testarn — instruktionerna som @mattiasp gav var väldigt uttömmande men vem är väl jag att neka någon ytterligare information. :)
Nejdå, här kommer några bilder på kapmojängen in action...

Man sätter (oftast) ett märke på ämnet där det ska kapas.

[bild]

Kapmojängen placeras mot ämnet så att vinkelanhållet ligger vid märket.

[bild]

Man placerar cirkelsågen mot styrkanten på mojängen och börjar såga.

[bild]

Snittet går precis vid vinkelanhållet.

När man sågat klart har man troligtvis — om man varit noggrann vid bygget av mojängen — ett vinkelrätt sågsnitt.

[bild]

Kapmojängen funkar för plankor, reglar och skivor där snittet ska vara mindre än styrkantens längd.

[bild]

Stora fördelen för mig är att jag inte behöver kap/gersåg för enstaka kapningar utan den kan stå och skämmas på sin hylla plus att cirkelsågen har en rätt så fungerande spånuppsamling till skillnad från kap/geren.

//Ronnie
”Kaomojäng” underlättar verkligen!

Fördelar:
Slipper lyfta upp ämnet på kap/gersågen.
Blir bättre plats att jobba på när man slipper sågbänk och såg.
Lätt att fästa exakt på brädan som skall kapas.
Enkelt att använda batterisåg.
Effektivare spånhantering.
mm.

Använde en enklare modell när vi golvade i Mölndal för något år sedan. Har nu vidareutvecklat jiggen så den är ställbar för olika bredder. Kommer inom en snar framtid att hårdtestas då sonen har köpt hus och vill ha samma flytande golvlösning i det nya huset.
Här är en länk till den nya jiggen.
Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-94
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Monterat entréparti i går.
Efter att tre gånger ha gjort om saker för att kommunikation med lite för många inblandade gjort det nödvändigt var det skarpt läge i går.

Får medge att den bakvända metoden är mitt påhitt. Normalt sätter man partiet och sedan baxar man upp överljuset. Hade inte gått här. Dels är hela partiet bredare än muröppningsmått varför det måste vinklas in. Dels väger överljus med glas mer än 200 kg. Bara glaset 113kg enligt fraktsedeln.

Därför överljuset först. Med lastmaskin. Sedan alle man på däck som pusslar in sidoljusen så att det inte rasar ner.
Arbetare i neonvästar renoverar butiksfasad, gatuarbete, byggnadsställning, truck i förgrunden, stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastmaskinen var inte min idé. Lite synd att jag inte fick bygga en hissanordning för kedjespel som var ursprungstanken🙄.

Nästa orimlighet.
Sidoljusen hade styrning med tappar mot överljuset för att direkt komma i exakt avsedd position. 1970mm mellan. Karmyttermåttet är 1969. Hade potentiellt varit helt omöjligt att få in.

Tur igen... Vad som kunde ha tagit timmar med justeringar gled bara på plats.
Arbetsplats utomhus, byggnadsarbetare i skyddshjälm, verktyg, avspärrningstejp, träkonstruktion, stadsbyggnad, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tråkigt att behöva sätta provisorisk panel över skyltytan. En av de senaste ändringarna var att golvhöjden avviker från tidigare överenskommelse varför den panel jag gjort är 25mm för smal.
Arbetsplats med stora fönster under renovering, arbetare i synlighetkläder inne, verktyg på gatan utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Grod4n och 43 till
  • Laddar…
Ser läskigt ut att lyfta in med lastmaskin, särskilt för finliret.
 
Jättebra maskinförare.
Manuella metoden hade sett läskig ut den med.
Teckning av en hissmekanism med vajrar och rullar på brun bakgrund.
Mvh Findus
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Monterat entréparti i går.
Efter att tre gånger ha gjort om saker för att kommunikation med lite för många inblandade gjort det nödvändigt var det skarpt läge i går.

Får medge att den bakvända metoden är mitt påhitt. Normalt sätter man partiet och sedan baxar man upp överljuset. Hade inte gått här. Dels är hela partiet bredare än muröppningsmått varför det måste vinklas in. Dels väger överljus med glas mer än 200 kg. Bara glaset 113kg enligt fraktsedeln.

Därför överljuset först. Med lastmaskin. Sedan alle man på däck som pusslar in sidoljusen så att det inte rasar ner.
[bild]
Lastmaskinen var inte min idé. Lite synd att jag inte fick bygga en hissanordning för kedjespel som var ursprungstanken🙄.

Nästa orimlighet.
Sidoljusen hade styrning med tappar mot överljuset för att direkt komma i exakt avsedd position. 1970mm mellan. Karmyttermåttet är 1969. Hade potentiellt varit helt omöjligt att få in.

Tur igen... Vad som kunde ha tagit timmar med justeringar gled bara på plats.
[bild]
Tråkigt att behöva sätta provisorisk panel över skyltytan. En av de senaste ändringarna var att golvhöjden avviker från tidigare överenskommelse varför den panel jag gjort är 25mm för smal.
[bild]
Mvh Findus.
Hur kommer det sig att dörrarna är inåtgående? Utrymmningskrav brukar göra att det måste vara utåtgående dörrar.

Fint jobb. Detaljerna är säkert superfina eftersom du månar om sånt.
 
S sinuslinus skrev:
Hur kommer det sig att dörrarna är inåtgående? Utrymmningskrav brukar göra att det måste vara utåtgående dörrar.

Fint jobb. Detaljerna är säkert superfina eftersom du månar om sånt.
Det är ofta entrédörrar är inåtgående då de annars skulle öppnas mot allmän yta så som en trottoar.
Kan ofta vara en snäv gränsdragning mellan fastighetsägaren och ”stadens” markgränser.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kopiera lister.
Sånt jag gör är nya dörrar som ser ut som den gamla. Håller på med en till en stadsvilla.
Traditionell dubbel ytterdörr på gul vägg, frimärkt brevlåda, julgransdekoration, sten trappa, lampa ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns diverse grejer att använda för att mäta upp lister. Men det som visat sig fungera bäst är att ta några huvudmått och sedan rita av på fri hand.
Enkel, blå linjeteckning på vitt papper, abstrakt kontur, eventuell skiss, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva dörren är egentligen bara ramämnen. Justerade och med tappar.
Långa träplankor staplade, årsringar synliga, snickeri eller byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numera limmade med tryckluft. Inget man måste ha. Vanliga knektar har dugt ända tills jag hittade några från en limtriangel som en landsortssnickare krängde iväg på Blocket.
Snickeriverkstad, träskivor i skruvstäd, oordnat, kreativ arbetsmiljö, verktyg och material synliga, hantverk, konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tbx till listen.
Vi har några stål att välja på. Nästan aldrig exakt rätt. Handlar om att lura ögat med de profiler som ligger närmast.
Väggpaneler fyllda med olika former av metallbeslag, verkstadsmiljö, träplankor i bakgrunden, upphängda verktyg, organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är någon linje för mycket. Det viktigaste är att få formen rätt.
Trälist, ritning, arbetsyta, konstruktionsplanering, snickeri, snideridetaljer, byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det nu råkar hända en olycka och det blir nödvändigt att göra någon meter till är det bra att ha anteckningar.
Trästycke med ritade mönsterdelar och måttangivelser. Kreativ design eller arbetsförberedelse i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollar det färdiga resultatet mot skissen.
Handritad skiss av rumslayout med mått och anteckningar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var droppnäsa också.
Mätning av fodralens höjd med vitt måttband utomhus, fokus på skalans centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades hitta någorlunda rätt form men måste krympa den lite.
Träsnickeri, ofärgade trädoor, detaljer, hantverk, verkstad, obehandlat trä, dörrkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är troligen bara jag själv som kommer se avvikelsen när det är klart.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
LoweW och 35 till
  • Laddar…
Fräsigt stålförråd 😀
 
  • Gilla
  • Haha
LoweW och 5 till
  • Laddar…
T
mexitegel mexitegel skrev:
Fräsigt stålförråd 😀
Badum-dshh! 😁
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bara ramämnen!
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
Sågade trästickor staplade i en verkstad med synliga årdringar och träfibertyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.

Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.

Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Robeande och 26 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Bara ramämnen!
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
[bild]
Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.

Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.

Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.

Mvh Findus
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet och ger många värdefulla och pedagogiska tips! Tyvärr minns man väl inte ens en fjärdedel om man praktiskt gör något liknande själv, men förhoppningsvis fastnar väl i alla fall något!
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Bara ramämnen!
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
[bild]
Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.

Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.

Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.

Mvh Findus
Bokmärke på det inlägget. Tack för lektionen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bokmärke på det inlägget
Kopiera hem bilden. Den säger allt 😉
Mvh Findus
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Kopiera lister.
Sånt jag gör är nya dörrar som ser ut som den gamla. Håller på med en till en stadsvilla.
[bild]
Det finns diverse grejer att använda för att mäta upp lister. Men det som visat sig fungera bäst är att ta några huvudmått och sedan rita av på fri hand.
[bild]
Själva dörren är egentligen bara ramämnen. Justerade och med tappar.
[bild]
Numera limmade med tryckluft. Inget man måste ha. Vanliga knektar har dugt ända tills jag hittade några från en limtriangel som en landsortssnickare krängde iväg på Blocket.
[bild]
Tbx till listen.
Vi har några stål att välja på. Nästan aldrig exakt rätt. Handlar om att lura ögat med de profiler som ligger närmast.
[bild]
Det är någon linje för mycket. Det viktigaste är att få formen rätt.
[bild]
Om det nu råkar hända en olycka och det blir nödvändigt att göra någon meter till är det bra att ha anteckningar.
[bild]
Kollar det färdiga resultatet mot skissen.
[bild]
Var droppnäsa också.
[bild]
Lyckades hitta någorlunda rätt form men måste krympa den lite.
[bild]
Är troligen bara jag själv som kommer se avvikelsen när det är klart.

Mvh Findus
https://media.tenor.com/w5D7Ueft63IAAAAd/hail-king.gif
 
  • Tre personer i snölandskap, en böjer sig ned, dramatisk atmosfär, historiska kläder, verkar som en konfrontation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.