3 402 984 läst · 18 288 svar
3403k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Avis!Åtgärden skrev:Har tänkt köpa en nylonhammare ett tag nu, men det var roligare att göra en egen
[bild]
En tvådelad konstruktion med brickor på en gängad axel. Designen inspirerad (kopierad) av pb swiss.
[bild]
Huvudet svetsat och slipat. För att kunna fästa skaftet tillverkades också en hylsa som sedan pressades oval och svetsades fast i huvudet.
[bild][bild]
Et voilà!
Målad, skaftad och pressad.
Funktionsmässigt är den minst lika bra som andra studsfria varianter jag testat. Minimal rekyl. Bytte ena sidan mot aluminium.
[bild]
Parkerad i sitt garage
”Kaomojäng” underlättar verkligen!P Pysslarn skrev:Håller med @Testarn — instruktionerna som @mattiasp gav var väldigt uttömmande men vem är väl jag att neka någon ytterligare information.
Nejdå, här kommer några bilder på kapmojängen in action...
Man sätter (oftast) ett märke på ämnet där det ska kapas.
[bild]
Kapmojängen placeras mot ämnet så att vinkelanhållet ligger vid märket.
[bild]
Man placerar cirkelsågen mot styrkanten på mojängen och börjar såga.
[bild]
Snittet går precis vid vinkelanhållet.
När man sågat klart har man troligtvis — om man varit noggrann vid bygget av mojängen — ett vinkelrätt sågsnitt.
[bild]
Kapmojängen funkar för plankor, reglar och skivor där snittet ska vara mindre än styrkantens längd.
[bild]
Stora fördelen för mig är att jag inte behöver kap/gersåg för enstaka kapningar utan den kan stå och skämmas på sin hylla plus att cirkelsågen har en rätt så fungerande spånuppsamling till skillnad från kap/geren.
//Ronnie
Fördelar:
Slipper lyfta upp ämnet på kap/gersågen.
Blir bättre plats att jobba på när man slipper sågbänk och såg.
Lätt att fästa exakt på brädan som skall kapas.
Enkelt att använda batterisåg.
Effektivare spånhantering.
mm.
Använde en enklare modell när vi golvade i Mölndal för något år sedan. Har nu vidareutvecklat jiggen så den är ställbar för olika bredder. Kommer inom en snar framtid att hårdtestas då sonen har köpt hus och vill ha samma flytande golvlösning i det nya huset.
Här är en länk till den nya jiggen.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-94
Monterat entréparti i går.
Efter att tre gånger ha gjort om saker för att kommunikation med lite för många inblandade gjort det nödvändigt var det skarpt läge i går.
Får medge att den bakvända metoden är mitt påhitt. Normalt sätter man partiet och sedan baxar man upp överljuset. Hade inte gått här. Dels är hela partiet bredare än muröppningsmått varför det måste vinklas in. Dels väger överljus med glas mer än 200 kg. Bara glaset 113kg enligt fraktsedeln.
Därför överljuset först. Med lastmaskin. Sedan alle man på däck som pusslar in sidoljusen så att det inte rasar ner.
Lastmaskinen var inte min idé. Lite synd att jag inte fick bygga en hissanordning för kedjespel som var ursprungstanken🙄.
Nästa orimlighet.
Sidoljusen hade styrning med tappar mot överljuset för att direkt komma i exakt avsedd position. 1970mm mellan. Karmyttermåttet är 1969. Hade potentiellt varit helt omöjligt att få in.
Tur igen... Vad som kunde ha tagit timmar med justeringar gled bara på plats.
Tråkigt att behöva sätta provisorisk panel över skyltytan. En av de senaste ändringarna var att golvhöjden avviker från tidigare överenskommelse varför den panel jag gjort är 25mm för smal.
Mvh Findus.
Efter att tre gånger ha gjort om saker för att kommunikation med lite för många inblandade gjort det nödvändigt var det skarpt läge i går.
Får medge att den bakvända metoden är mitt påhitt. Normalt sätter man partiet och sedan baxar man upp överljuset. Hade inte gått här. Dels är hela partiet bredare än muröppningsmått varför det måste vinklas in. Dels väger överljus med glas mer än 200 kg. Bara glaset 113kg enligt fraktsedeln.
Därför överljuset först. Med lastmaskin. Sedan alle man på däck som pusslar in sidoljusen så att det inte rasar ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastmaskinen var inte min idé. Lite synd att jag inte fick bygga en hissanordning för kedjespel som var ursprungstanken🙄.
Nästa orimlighet.
Sidoljusen hade styrning med tappar mot överljuset för att direkt komma i exakt avsedd position. 1970mm mellan. Karmyttermåttet är 1969. Hade potentiellt varit helt omöjligt att få in.
Tur igen... Vad som kunde ha tagit timmar med justeringar gled bara på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt att behöva sätta provisorisk panel över skyltytan. En av de senaste ändringarna var att golvhöjden avviker från tidigare överenskommelse varför den panel jag gjort är 25mm för smal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 219 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 219 inlägg
Hur kommer det sig att dörrarna är inåtgående? Utrymmningskrav brukar göra att det måste vara utåtgående dörrar.findus42 skrev:Monterat entréparti i går.
Efter att tre gånger ha gjort om saker för att kommunikation med lite för många inblandade gjort det nödvändigt var det skarpt läge i går.
Får medge att den bakvända metoden är mitt påhitt. Normalt sätter man partiet och sedan baxar man upp överljuset. Hade inte gått här. Dels är hela partiet bredare än muröppningsmått varför det måste vinklas in. Dels väger överljus med glas mer än 200 kg. Bara glaset 113kg enligt fraktsedeln.
Därför överljuset först. Med lastmaskin. Sedan alle man på däck som pusslar in sidoljusen så att det inte rasar ner.
[bild]
Lastmaskinen var inte min idé. Lite synd att jag inte fick bygga en hissanordning för kedjespel som var ursprungstanken🙄.
Nästa orimlighet.
Sidoljusen hade styrning med tappar mot överljuset för att direkt komma i exakt avsedd position. 1970mm mellan. Karmyttermåttet är 1969. Hade potentiellt varit helt omöjligt att få in.
Tur igen... Vad som kunde ha tagit timmar med justeringar gled bara på plats.
[bild]
Tråkigt att behöva sätta provisorisk panel över skyltytan. En av de senaste ändringarna var att golvhöjden avviker från tidigare överenskommelse varför den panel jag gjort är 25mm för smal.
[bild]
Mvh Findus.
Fint jobb. Detaljerna är säkert superfina eftersom du månar om sånt.
Det är ofta entrédörrar är inåtgående då de annars skulle öppnas mot allmän yta så som en trottoar.S sinuslinus skrev:
Kan ofta vara en snäv gränsdragning mellan fastighetsägaren och ”stadens” markgränser.
Kopiera lister.
Sånt jag gör är nya dörrar som ser ut som den gamla. Håller på med en till en stadsvilla.
Det finns diverse grejer att använda för att mäta upp lister. Men det som visat sig fungera bäst är att ta några huvudmått och sedan rita av på fri hand.
Själva dörren är egentligen bara ramämnen. Justerade och med tappar.
Numera limmade med tryckluft. Inget man måste ha. Vanliga knektar har dugt ända tills jag hittade några från en limtriangel som en landsortssnickare krängde iväg på Blocket.
Tbx till listen.
Vi har några stål att välja på. Nästan aldrig exakt rätt. Handlar om att lura ögat med de profiler som ligger närmast.
Det är någon linje för mycket. Det viktigaste är att få formen rätt.
Om det nu råkar hända en olycka och det blir nödvändigt att göra någon meter till är det bra att ha anteckningar.
Kollar det färdiga resultatet mot skissen.
Var droppnäsa också.
Lyckades hitta någorlunda rätt form men måste krympa den lite.
Är troligen bara jag själv som kommer se avvikelsen när det är klart.
Mvh Findus
Sånt jag gör är nya dörrar som ser ut som den gamla. Håller på med en till en stadsvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns diverse grejer att använda för att mäta upp lister. Men det som visat sig fungera bäst är att ta några huvudmått och sedan rita av på fri hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva dörren är egentligen bara ramämnen. Justerade och med tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Numera limmade med tryckluft. Inget man måste ha. Vanliga knektar har dugt ända tills jag hittade några från en limtriangel som en landsortssnickare krängde iväg på Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tbx till listen.
Vi har några stål att välja på. Nästan aldrig exakt rätt. Handlar om att lura ögat med de profiler som ligger närmast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är någon linje för mycket. Det viktigaste är att få formen rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu råkar hända en olycka och det blir nödvändigt att göra någon meter till är det bra att ha anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollar det färdiga resultatet mot skissen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var droppnäsa också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades hitta någorlunda rätt form men måste krympa den lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är troligen bara jag själv som kommer se avvikelsen när det är klart.
Mvh Findus
Bara ramämnen!
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.
Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.
Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.
Mvh Findus
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.
Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.
Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.
Mvh Findus
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet och ger många värdefulla och pedagogiska tips! Tyvärr minns man väl inte ens en fjärdedel om man praktiskt gör något liknande själv, men förhoppningsvis fastnar väl i alla fall något!findus42 skrev:Bara ramämnen!
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
[bild]
Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.
Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.
Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.
Mvh Findus
Bokmärke på det inlägget. Tack för lektionen.findus42 skrev:Bara ramämnen!
Hafsade över grundarbetet 😳. Det ligger tanke bakom.
Den här bilden visar rätt tydligt hur man kan limma virket för att få raka och tåliga ramämnen.
[bild]
Kärnor utåt på ytorna förstås. Minst risk för ytsprickor. Ytterligare en sak är att hörnen inte skivar upp sig efter årsringarna. Alltid irriterande att behöva laga nått onödigt skit.
Klyvt entumsvirke till ytorna. Brukar kunna få ut 8mm efter hyvling. 10 i allra bästa fall men vill helst ha 8 som yta.
Teoretiskt är kärnvirket vädertåligare. I praktiken har det liten betydelse när det är tunt virke.
Kärnorna är från 1”1/2 tum ganska ytliga bräder. Lagda för att ligga tvärs i förhållande till ytan. Vändlimmat förstås. Kärna mot kärna. Yta mot yta. Kantytorna växelvis. Planerat så att dörrens fals blir på kärnans ytved.
Allt detta är uttänkt redan när jag letar efter virke i stället. Det tar mig inte mycket längre tid än att bara kasta ihop sopor. Den tid som läggs på grunden betalar sig alltid.
Mvh Findus
https://media.tenor.com/w5D7Ueft63IAAAAd/hail-king.giffindus42 skrev:Kopiera lister.
Sånt jag gör är nya dörrar som ser ut som den gamla. Håller på med en till en stadsvilla.
[bild]
Det finns diverse grejer att använda för att mäta upp lister. Men det som visat sig fungera bäst är att ta några huvudmått och sedan rita av på fri hand.
[bild]
Själva dörren är egentligen bara ramämnen. Justerade och med tappar.
[bild]
Numera limmade med tryckluft. Inget man måste ha. Vanliga knektar har dugt ända tills jag hittade några från en limtriangel som en landsortssnickare krängde iväg på Blocket.
[bild]
Tbx till listen.
Vi har några stål att välja på. Nästan aldrig exakt rätt. Handlar om att lura ögat med de profiler som ligger närmast.
[bild]
Det är någon linje för mycket. Det viktigaste är att få formen rätt.
[bild]
Om det nu råkar hända en olycka och det blir nödvändigt att göra någon meter till är det bra att ha anteckningar.
[bild]
Kollar det färdiga resultatet mot skissen.
[bild]
Var droppnäsa också.
[bild]
Lyckades hitta någorlunda rätt form men måste krympa den lite.
[bild]
Är troligen bara jag själv som kommer se avvikelsen när det är klart.
Mvh Findus