Dethär har jag gjort idag. Vedställ av mestadels överblivet virke. Stenplattorna under är också över från andra projekt så dom hamnade bara på gruset utan vettigt förarbete. Inte helt klart, det ska på lite staketribbor på sidan för stabilitet och lite mer skydd.

Virket är mestadels tryckimpat 70x45, står på gummifötter. Tak är råspont och uppochnervänd takpapp :) ... vilket jag kom på efter jag klistrat fast det. Men det får vara så, ska ändå på med lite takplåt där sen.
 
  • En vedbod i byggnation, stege, vedträn, skottkärra och byggmaterial mot husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
Eftersom det blev mer sommarpotatis än beräknat så blev jag tvungen att sno ihop en förvaringslåda på morgonen... Trälåda med handtag, obehandlat trä, stående på betonggolv, sidovy, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälåda i hyllsystem, märkt med "GÄNGVERKTYG", troligen verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träkista fylld med nyskördade, jordiga potatisar. Utomhus, otydlig bakgrund, synlig trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räckte precis till... blir spännande att se hur "svalen" d.v.s. garaget funkar för rotsaksförvaring i höst
 
  • Gilla
LoweW och 12 till
  • Laddar…
Åtgärden
Gjorde i veckan ett försök att förvandla borrmaskinen till en slipmaskin. Har sett olika köpevarianter med sliptrummor, men de har alla saknat stöd för axeln i underkant. Hittade istället flera hemmabyggen på youtube som inspirerade mig att bygga eget.

Verkstadsbord med rullar, brickor och en axel, inkluderar svart och vit plast, metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde lite olika storlekar: 16, 26, 35, 45 och 60 mm med tillhörande brickor. Allt monteras på axeln med en M10-mutter.
Dubbla uppsätningar för enkelt byte mellan grov och fin.
Industriell vit rulle med metallaxel på en arbetsbord bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skiftnyckel justerar en skruvarmatur, närbild, verktyg, teknikunderhåll, kartongyta, omtalat fokusperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyckelgrepp för enkel åtdragning.
Sandpappret sitter bra med lite dubbelhäftande tejp.
Kullager med hus, flänsat, på en kartongbakgrund, omgiven av fler lagerhus utan kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringshylsa för kullagret med en lätt greppassning. Vet inte om jag kommer använda den, eller helt enkelt montera kullagret direkt i bordet som jag ännu inte byggt.
Borrpress redo för borrning i trä, med belysning och ledstänger. Verktyg och säkerhet i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fulmonterad och testkörd!
Funkar bra, men noname-pappret jag hade hemma var riktigt uselt, så tar gärna rekommendationer på något med bra slippapper som håller länge innan det behöver bytas.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 15 till
  • Laddar…
Maskinvård. Har ingen aning om vad jag gör. Men youtube, nätet i övrigt och många trevliga hjälpsamma människor i min närhet gör att jag får massa kunskap och kommer framåt.

Har förstått nu efter att ha hållit på att motorsågar är tämligen lättskruvade.

Närbild av smutsig motorsåg med tydliga användningsspår och synliga kedjedrivdelar på sliten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 10 till
  • Laddar…
Åtgärden Åtgärden skrev:
Gjorde i veckan ett försök att förvandla borrmaskinen till en slipmaskin. Har sett olika köpevarianter med sliptrummor, men de har alla saknat stöd för axeln i underkant. Hittade istället flera hemmabyggen på youtube som inspirerade mig att bygga eget.

[bild]
Gjorde lite olika storlekar: 16, 26, 35, 45 och 60 mm med tillhörande brickor. Allt monteras på axeln med en M10-mutter.
Dubbla uppsätningar för enkelt byte mellan grov och fin.
[bild][bild]
Nyckelgrepp för enkel åtdragning.
Sandpappret sitter bra med lite dubbelhäftande tejp.
[bild]
Monteringshylsa för kullagret med en lätt greppassning. Vet inte om jag kommer använda den, eller helt enkelt montera kullagret direkt i bordet som jag ännu inte byggt.
[bild]
Fulmonterad och testkörd!
Funkar bra, men noname-pappret jag hade hemma var riktigt uselt, så tar gärna rekommendationer på något med bra slippapper som håller länge innan det behöver bytas.
Snyggt! Var hittade du rullarna och axeln?
 
Idag har jag använt ett nytt litet favoritverktyg — min kupkniv!

Det var när jag gjorde den här:

Träarbetsyta med utskärningar, bänkslip monterad under, borrskruvdragare på verktygsbänk, snickeriverkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kapmojäng modell större till min nya cirkelsåg. Kupkniven var ett smidigt och effektivt verktyg när de pålimmade (superlim och målartejp) "fräsanhållen" på undersidan skulle tas bort när jag fräst urtaget för vänsterhanden i mojängen.

Träbitar på arbetsbänk, utsågat spår, runda hål, sammanfogning, snickeri, hantverk, träbearbetning, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickeriverkstad, trästycken, MDF-skiva med hål, blå tejp, verktyg för mätning eller märkning, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser hålet ut före avrundning av kanterna:

Trädel, skruvar, hål, spatel; komponenter för gitarrbygge på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ganska stora labbar och greppar en 45 x 70-regel utan problem och upplever heller inga problem med att hållakapmojängen stilla om jag ska kapa till exempel ett hyllplan.

Hand öppnar inspektionslucka i träpanel med metallgrepp, arbetsyta med skruvar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra verktyg och maskiner som kom till användning var justersåg, pelarborr, bordsfräs och kantfräs, skruvdragare, min största precisionsfotvinkel och lite annat smågodis.
Kapmojängen är gjord av en bit åttamillimeters laminatgolv med ursprungsbredden 327 millimeter; styrkantens längd är 480 millimeter från kanten av vinkelanhållet som läggs mot ämnet. Vinkelanhållet är gjort av två lager niomillimeters björkplywood.

Idén är absolut inte min, vet inte om det var @mattiasp som introducerade kapmojängen på forumet men det är länge sedan nu iallafall. :)

Nu ska jag klistra halkskyddstejp på baksidan och sedan återstår att göra första kapet som sågar av vinkelanhållet som just nu är i överlängd. Finessen med det är att man sedan bara lägger anhållet mot markeringen för kapningen på ett ämne så hamnar snittet rätt. Precis som med en styrskena till exempelvis en sänksåg.

Det ska bli kul att använda den här! :)
Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Jag var säkert inte den första i världen som uppfann kapmojängen, men jag uppfann den själv utan att ha sett den någon annanstans, och lade ut här på forumet för en herrans massa år sedan.
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 5 till
  • Laddar…
tommib
Idkat lite plåtslöjd* och knåpat ihop en strömförsörjning till lucklyften. Har en PicoUPS någonstans som ska in här också.

Bild av ett elskåp med säkringar och ett blybatteri märkt "RITAR". Varningsmärken och tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska mata den. Fast anslutning, IEC-intag eller sladdställ via förskrivning. Sen måste jag också hitta något bra kontaktdon för DC-sidan. Kanske blir speakon eller något sånt.

* Bakplåten är alltså sågad och bockad. Häftigare än så blev det inte just nu.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska mata den. Fast anslutning, IEC-intag eller sladdställ via förskrivning.
Snyggt, men har elsäkerhetsverket gått så långt nu att sladdställen måste förskrivas? 😂
 
  • Haha
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
tommib
D'oh... Förskruvning skulle det ju stå.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nu är kapmojängen klar! :)

En liten uppdatering med bild av av det färdiga resultatet; gjorde ett par lättningshål och kapade sedan till vinkelanhållet till rätt längd.

Trädel med utskärningar, skruvar, mot suddig bakgrund av verktyg och andra träobjekt. Verkstadsinredning eller del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Änden som man lägger mot snittmarkeringen "armerade" jag med tunnflytande CA-lim som applicerades flödigt och fick sugas in i plywooden. Hoppas att det ska ge lite skydd mot nötning.

Stort tack till @mattiasp för tipset, även om det tagit några år för mig att komma till skott med att göra min egen kapmojäng! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nu är kapmojängen klar! :)

En liten uppdatering med bild av av det färdiga resultatet; gjorde ett par lättningshål och kapade sedan till vinkelanhållet till rätt längd.

[bild]

Änden som man lägger mot snittmarkeringen "armerade" jag med tunnflytande CA-lim som applicerades flödigt och fick sugas in i plywooden. Hoppas att det ska ge lite skydd mot nötning.

Stort tack till @mattiasp för tipset, även om det tagit några år för mig att komma till skott med att göra min egen kapmojäng! :)
//Ronnie
Trevlig pryl, tror jag. Lägg gärna upp lite bilder på den in action, så att till och med jag fattar.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Trevlig pryl, tror jag. Lägg gärna upp lite bilder på den in action, så att till och med jag fattar.
Kolla den länkade tråden i inlägg #16372 så klarnar det nog.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Testarn — instruktionerna som @mattiasp gav var väldigt uttömmande men vem är väl jag att neka någon ytterligare information. :)
Nejdå, här kommer några bilder på kapmojängen in action...

Man sätter (oftast) ett märke på ämnet där det ska kapas.

Snickarverktyg, tumstock, blyertspenna och träbitar på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapmojängen placeras mot ämnet så att vinkelanhållet ligger vid märket.

Träplankor i olika nyanser, en skruvad, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man placerar cirkelsågen mot styrkanten på mojängen och börjar såga.

Träsnickeri, arbetsbänk, träbit med sågat spår, skruvar, hantverk, verkstadsomgivning, detaljerad närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snittet går precis vid vinkelanhållet.

När man sågat klart har man troligtvis — om man varit noggrann vid bygget av mojängen — ett vinkelrätt sågsnitt.

Träkonstruktion, ihopskruvad, ljusa och mörka träytor, skruvhuvuden synliga, industriellt golv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapmojängen funkar för plankor, reglar och skivor där snittet ska vara mindre än styrkantens längd.

Del av gitarrkropp under konstruktion, träyta med urtag och skruvar, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora fördelen för mig är att jag inte behöver kap/gersåg för enstaka kapningar utan den kan stå och skämmas på sin hylla plus att cirkelsågen har en rätt så fungerande spånuppsamling till skillnad från kap/geren.

//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.