Fräst hål i arbetsbänken och monterat tving.
Att fräsa ett stort antal hål i 18 mm mdf limmat på 10 mm OSB är ganska otrevligt så nu återstår sanering av verkstaden
Verkstadsbänk med hålmönster, verktyg, träsnickeri, soligt fönster och inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hailuke och 17 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
V VLJ skrev:
Fräst hål i arbetsbänken och monterat tving.
Att fräsa ett stort antal hål i 18 mm mdf limmat på 10 mm OSB är ganska otrevligt så nu återstår sanering av verkstaden
[bild]
Fin bänk!
 
Jag som inte kan slå i en spik rakt har byggt en bänk att sitta på. Jag har även lärt mig att med fogsvansens handtag kan man få ut både 45 och 90 grader. Alltså en rak linje.

Till benen så kapade 6 x 40 cm och använde 2 x 60 cm som redan var färdigkapat. Allt virke är från brädhögen i båthamnen.

Det ska på en tvärslå/krysstag i bak för stabilitet. Frågan är om jag även ska sätta upp ett ryggstöd eller inte.

Bänken kan ju även användas som gångbräda vid arbete vid båten under höst och vinter.
 
  • En träbänk på grusmark med en hammare och en skiftnyckel på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbänk på grusyta med en hammare och ett tillhygge ovanpå. Verktyg för arbete eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mach77777 och 14 till
  • Laddar…
Byggt foderspridare till vildsvinen. Byggd modulärt. 2 benpar, plattform + lite lösa brädor. Skall snart ut på jaktmarken.
 
  • Trädgård, hemmagjord upphöjd plattform, träkonstruktion, IBC-tank, gräs, blå himmel, hus, DIY-projekt, utomhus, dagsljus, ingen person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
K
waver waver skrev:
Byggt foderspridare till vildsvinen. Byggd modulärt. 2 benpar, plattform + lite lösa brädor. Skall snart ut på jaktmarken.
Inte i Fagersta hoppas jag 😅
 
  • Haha
BSOD och 5 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Inte i Fagersta hoppas jag 😅
Haha nä, Södra delarna av landet!
 
V VLJ skrev:
Fräst hål i arbetsbänken och monterat tving.
Att fräsa ett stort antal hål i 18 mm mdf limmat på 10 mm OSB är ganska otrevligt så nu återstår sanering av verkstaden
[bild]
Stiligt! Använde du någon mall för att fräsa ut hålen?
 
B Bomba skrev:
Stiligt! Använde du någon mall för att fräsa ut hålen?
Ja, jag gjorde en budgetvariant och använde en board med hål i från Byggmax(typ verktygtavla) som mall. Det är 2,5 cm mellan hålen så tog 10 cm mellan hålen förutom sista raden där det blev 7,5.
Skärmbild från webbutik, perforerad board för förvaring, produktinformation, köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde det i 3 steg
1. Markerade hålen med 5 mm borr
2. Borrade några millimeter ner med ett 20 mm kvistborr för att få markera var hålet skulle vara för frässtålet.
3. Fräste hela hålet med 20 mm stål på överhandsfräsen för att det skulle bli rakt vertikalt.
 
  • Gilla
Lundbergarn och 4 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Ja, jag gjorde en budgetvariant och använde en board med hål i från Byggmax(typ verktygtavla) som mall. Det är 2,5 cm mellan hålen så tog 10 cm mellan hålen förutom sista raden där det blev 7,5.
[bild]

Gjorde det i 3 steg
1. Markerade hålen med 5 mm borr
2. Borrade några millimeter ner med ett 20 mm kvistborr för att få markera var hålet skulle vara för frässtålet.
3. Fräste hela hålet med 20 mm stål på överhandsfräsen för att det skulle bli rakt vertikalt.
Smart! Blir något liknade här framöver!
 
Inte idag utan igår; hållare för kanttvingar som inte hade någon bra plats, blev lite övning av att göra tappar också:
Trästycken med fingerledssammanfogning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så slutresultatet:
T-skruvklämmor upphängda i rad under hylla, träbearbetningsverkstad, ordnade verktyg, luftkonditioneringsenhet ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
Fräst lite hål för ett MFT. Ska bli intressant att se hur precist det blir med jigg och kopierhylsa.

Verktygsbänk med Makita-router och klämmor utomhus, träbearbetning, solljus, grönt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Ja, jag gjorde en budgetvariant och använde en board med hål i från Byggmax(typ verktygtavla) som mall. Det är 2,5 cm mellan hålen så tog 10 cm mellan hålen förutom sista raden där det blev 7,5.
[bild]

Gjorde det i 3 steg
1. Markerade hålen med 5 mm borr
2. Borrade några millimeter ner med ett 20 mm kvistborr för att få markera var hålet skulle vara för frässtålet.
3. Fräste hela hålet med 20 mm stål på överhandsfräsen för att det skulle bli rakt vertikalt.
Smart lösning. Arkiveras för framtiden.
 
T Trafikverket1 skrev:
Fräst lite hål för ett MFT. Ska bli intressant att se hur precist det blir med jigg och kopierhylsa.

[bild]
Var handlar man en sådan jigg till bäst pris?
Ebay?
 
T Trafikverket1 skrev:
[länk]
Har du hunnit prova nåt och kikat på resultatet?
Ser klart intressant ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.