T
Alfredo Alfredo skrev:
Och få köpa svets! 👍 Du kanske borde visa inlägget för din sambo? 😂
Har en gammal kass pinnsvets från någon bygghandel som funkat att loppa ihop några mindre blomstöd... men det här kräver väl minst en hyfsad MIG? 🤔

Kanske ska visa bilden iaf.... när altanen är klar, sista dörrfodren på plats och inga mer rabatter ska grävas... 🤣
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Eftersom det blev för varmt att ligga i hängmattan så beslöt jag mig för att gräva lite med 6,5 tonnaren istället. Tanken är att det ska bli traktorparkering och vedförvaring bakom ladan. Dessvärre visade det sig att det jag trodde var en stor sten istället var en del av berget, men det ska ju inte vara för lätt...

En grävmaskin gräver på en tomt bredvid en röd lada och avslöjar en stor sten eller berg. Området är omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
Metallstänger monterade på ett svetsbord tillsammans med en svetsmaskin, arbetshandskar och en brandsläckare intill, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter bränna vidare på räcke nr 2.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 17 till
  • Laddar…
Sektionfällde delar av en bok på tomten för några veckor sedan. Idag fick stocksågen jobba lite igen:
Stocksåg med en nyligen sågad trästock, sågspån synligt runt omkring och maskininställningar i trä och metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en bokstock placeras i en hemmagjord stocksåg ute på en uppfart, omgivna av träflis och verktyg klusor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann med tre stockar innan det var dags att lägga ner för dagen (typ 2.5 timmars jobb):
Sågade bokstockar staplade på träbitar på ett stenlagt underlag, med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår drygt 5 stockar...
 
  • Gilla
Isakare och 20 till
  • Laddar…
Dagens projekt. Tillverka en stenklipp av lite armering.

(Fick även inviga Mig svetsen på riktigt. Kul att återuppliva lite gamla färdigheter!) En påbörjad stenklipp tillverkad av armeringsjärn ligger på en stenlagd yta tillsammans med en hammare, svetstillbehör och andra verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Dagens projekt. Tillverka en stenklipp av lite armering.

(Fick även inviga Mig svetsen på riktigt. Kul att återuppliva lite gamla färdigheter!)[bild]
Vad ska du klippa med den?
Den stenklipp jag använt var en pansarkryssare i jämförelse.
 
S sinuslinus skrev:
Vad ska du klippa med den?
Den stenklipp jag använt var en pansarkryssare i jämförelse.
Marksten är tanken. Misstänker att jag kommer att få "ritsa" med diamantklingan först.
 
Jag skulle ju byta dålig panel men lillkillen hade fastnat i bilbygget så här bygger jag nu istället
En påbörjad Lego-bil ligger på en randig matta med ben synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 16 till
  • Laddar…
Svetsat metallräcke monterat på ett arbetsbord, med TIG-svets och brandsläckare intill. Verktyg och träbitar är synliga i bakgrunden i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsat klart räcket. Tar lite tid med TIG. Men skönt att det inte sprätter något. Provmontera och sedan blånera är planen.
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 18 till
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Marksten är tanken. Misstänker att jag kommer att få "ritsa" med diamantklingan först.
Okej, hittade en bild på den jag hyrde.
Fick hänga på rejält med kroppsvikt för att knäcka plattorna.
En röd manuell plattklippare står på en stenlagd yta vid ett pågående byggprojekt i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Okej, hittade en bild på den jag hyrde.
Fick hänga på rejält med kroppsvikt för att knäcka plattorna.
[bild]
Jag slår med släggan på överliggaren. Testade på några mindre bitar och det funkade helt ok.

Var inne på att göra en hydraulisk med en garage domkraft i botten. Det är bara ca 30st som ska delas så jag testar med denna först innan jag börjar jaga grova järn.
 
Vad jag saknar att svetsa med TiG efter att ha bytt yrke helt av.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Påbörjat mitt livs första dörrbygge. En 244x52cm garderobsdörr till hallen. Stavlimmad furu till ramen och 8mm mdf till speglar, väldigt tillfredsställande friktionspassning av tapparna!
 
  • Ett övergripande foto av en träram för en garderobsdörr som mäter 2,44x0,52m, tillverkad av stavlimmad furu och placerad på en arbetsbänk i en snickarverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hörnet på en stavlimmad fururam till en hembyggd garderobsdörr med friktionspassande toppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en stavlimmad fururam för en garderobsdörr med MDF-skiva insatt, synlig med precisionspassade toppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare och 23 till
  • Laddar…
Cheesen
Alltså jag köpt den här kantfräsen som ett komplement till min pof1400 för snart 7 år sen... 1400 an har jag väl på min höjd använt sporadiskt sen dess. Lilla 600w klarar i princip alla jobb jag fräser och den är väldigt mycket smidigare. Fick göra ett nytt uttag i golvsockeln idag då vi blev tvungna att byta diskmaskin för nån vecka sen.
Vit golvsockel med nyfräst urtag för diskmaskin, placerad på ett par bockar i ett garage med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kantfräs i en öppen förvaringslåda med sladd och fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt tillochmed rätt bit monterad i fräsen sedan förra gången den fick bekänna färg.
 
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag skulle ju byta dålig panel men lillkillen hade fastnat i bilbygget så här bygger jag nu istället
[bild]
En bugatti möjligtvis?! 😁😉 Tycker jag känner igen...
 
  • Wow
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.