30 248 läst · 89 svar
30k läst
89 svar
Vad håller Byggmax på med?
W
Walle_Norrland_Skåne
Verktygstokig
· Österlen
· 49 inlägg
Walle_Norrland_Skåne
Verktygstokig
- Österlen
- 49 inlägg
Man kan oftast be dom beställa in det man behöver. Det har jag gjort flera gånger och dom löser det på bra sätt till bra pris.V vold skrev:
Av den enkla anledningen att det inte är värt det att slåss mot väderkvarnar.V vold skrev:
Missförstå mig rätt - jag tycker själv principen är viktig och lägger ibland tid på att bråka tillbaka med de som får för sig att bråka med mig. Men skall man vara krass tvivlar jag på att det finns något du kan göra för att få dina pengar snabbare, om de nu är på "G". Likaså tvivlar jag på att något du gör kommer att få Byggmax att behandla kunderna bättre. De kommer bara att tycka att du är en jobbig kund och fortsätta plocka sin lågt hängande frukt. De har inget intresse av att göra 100% av kunderna nöjda.
Ni som tror Byxx Max är så bra. Bara för dom har få personal och stökiga hyllor.
Igent ligen är det inte så. Det är inte billigare. Man får inte. Mer hjälp. Något kan så klart vara lite billigare.
Men övriga butiker har pris garanti så det är bara att ta med bevis.
Igent ligen är det inte så. Det är inte billigare. Man får inte. Mer hjälp. Något kan så klart vara lite billigare.
Men övriga butiker har pris garanti så det är bara att ta med bevis.
De råd jag kan ge är att först av allt se till att spara alla mail och chattloggar där det framgår att du försökt nå dem och att du försökt häva köpet pga sen leverans. Gör gärna en tidslinje så blir det lätt att se händelseförloppet.V vold skrev:Hej!
Ursäkta lång text.
Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.
I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.
Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.
Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?
Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?
[länk]
/Vold
Nästa steg är att kontakta din kommuns Konsumentrådgivare, de har koll på dina rättigheter och bra tips på vad du kan och bör göra.
De kan även känna till domar gällande liknande fall som kan vara vägledande som man kan hänvisa till när de ställer krav mot Byggmax.
På hallå konsument hittar du bra info men får läsa och söka själv.
Finns det stöd för din sak och Byggmax inte är tillmötesgående kan du anmäla ärendet till ARN. Kolla gärna med konsumentvägledaren innan. De kan ge tips på vad du bör tänka på.
Jag har fått en hel del hjälp den vägen privat.
Alfredo skrev:
X xccapman skrev:
Absolut, TS blev dåligt behandlad från början och Byggmax satte ribbanX xccapman skrev:
M mattiasborger skrev:
Personalen får betalt för att stå där och vara filter mellan dig och beslutsfattarna. Chefen som får bonus på räntan av att sitta och trycka på dina pengar ett tag till struntar i kassörerna.V vold skrev:
Särskilt om du köpt från centrallagret är ju beslutsvägen lång till ditt lokala Byggmax.
I våras behövde jag lite 45*195 och lagersaldot va över 200 i butiken enligt hemsidan
I butik hade de detta, och alla va helt jävla spruckna eller bananformade 😆
Hade gärna handlat på bauhaus eller Hornbach istället men tyvärr har vi bara byggmax, Beijer och jem&fix, som alla är dåliga på sitt egna vis
I butik hade de detta, och alla va helt jävla spruckna eller bananformade 😆

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade gärna handlat på bauhaus eller Hornbach istället men tyvärr har vi bara byggmax, Beijer och jem&fix, som alla är dåliga på sitt egna vis
200 är antal meter och inte antal brädor.V VLJ skrev:I våras behövde jag lite 45*195 och lagersaldot va över 200 i butiken enligt hemsidan
I butik hade de detta, och alla va helt jävla spruckna eller bananformade 😆
[bild]
Hade gärna handlat på bauhaus eller Hornbach istället men tyvärr har vi bara byggmax, Beijer och jem&fix, som alla är dåliga på sitt egna vis
Ser väl dock ut att vara närmare 100m än 200m.
Frustrerande, absolut. Är inte lagersaldot som visas antal löpmeter? Isåfall stämmer det med ca 200m.V VLJ skrev:I våras behövde jag lite 45*195 och lagersaldot va över 200 i butiken enligt hemsidan
I butik hade de detta, och alla va helt jävla spruckna eller bananformade 😆
[bild]
Hade gärna handlat på bauhaus eller Hornbach istället men tyvärr har vi bara byggmax, Beijer och jem&fix, som alla är dåliga på sitt egna vis
Tyvärr skeva o eländiga men så ser det ofta ut på Byggmax, krafset kvar bara, när de minst dåliga sålts.
Edit: två på boll
Jag kan tänka mej det blir så när folk står sorterar och bara slänger det dom inte ska ha. Jag är jätte nöjd med byggmax sölvesborg. Men har sett när folk bara står sorterar och sen slänger bort det som är super fina men då vrider det sej 😞M MasMats skrev:
Jag gissar Byggmax har personal som kan sortera och justera till buntarna.X xccapman skrev:
Det är så det funkar på andra bygghandlare.
Och skulle virket ratas och sorteras bort av kunderna om det vore fint?