Jag är nöjd ned bauhaus. Prisnivå som byggmax. Bra service även om det inte är på beijer nivå. Byggmax vetkar hs kört mycket på trenden med externa företag som säljer via deras e-handel.
 
Byggmax skickar mycket direkt från sina leverantörer, Samma sak med Bygg hemma CD on osv, det är för dyrt med egna lager, man är beroende av sina leverantörer, har de fel i sina system blir det även fel hos te.x. Byggmax sida.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag ser heller absolut ingen anledning att handla på byggmax, om man inte ska något väldigt specifikt som bara råkar finnas där. Jag har konto hos XL-bygg (fungerar säkert lika bra med andra seriösa bygghandlare). Handlar inte jättemycket och begär sällan offert, utan åker bara in och lastar. Har mig veterligen aldrig betalat mer än vad samma vara kostar på byggmax, efter min rabatt. Och då handlar jag som sagt inte supermycket.

Fördelarna är många. Till exempel finns saldo med längder på virke på hemsidan, ligger bunten med de längder man behöver dåligt till så går det fort att få hjälp att lyfta fram den. Att man slipper köpa 4.5m reglar när man behöver 4.2 m gör att det blir ännu billigare jämfört med byggmax.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara behövt reklamera en gång, när jag hade köpt ett antal hinkar färg i olika färger, och en var helt galen (illröd när den skulle vara mörkblå). Färgkoden på klisterlappen var korrekt, så antagligen hade maskinen buggat ur. Inga problem alls att få en ny hink i rätt färg.
 
T Troberg skrev:
Jag har bara behövt reklamera en gång, när jag hade köpt ett antal hinkar färg i olika färger, och en var helt galen (illröd när den skulle vara mörkblå). Färgkoden på klisterlappen var korrekt, så antagligen hade maskinen buggat ur. Inga problem alls att få en ny hink i rätt färg.
Nyfiken fråga... var färgen fel även när den torkat?
 
A Anders_Tranås skrev:
Byggmax skickar mycket direkt från sina leverantörer, Samma sak med Bygg hemma CD on osv, det är för dyrt med egna lager, man är beroende av sina leverantörer, har de fel i sina system blir det även fel hos te.x. Byggmax sida.
Absolut. Men då skall man se till att ha system som kan hantera även externa lager och leveranstider och visa detta för slutkund.

Företag är generellt dåliga på att tänka på vem som betalar deras utgifter och löner. Har man ett fullt kundperspektiv blir det oftast bättre i det stora hela.

Jag har jobbat otaliga år med att hantera logistikflöden på it-sidan, och även om det skiljer sig mycket mellan alla aktörer, så går det oftast att sy ihop det informationsmässigt. Lagersaldon, leveransaviseringar mm är standardmeddelanden som kan skickas. Då gäller det bara att inköpt e-handelssystem också kan hantera att visa informationen så det står tydligt om saldot gäller eget lager, externt lager och beräknad leveranstid.

Vill jag ha något i tid tar jag absolut inte den som inte själv äger lagret.
 
A Alexn72 skrev:
Nyfiken fråga... var färgen fel även när den torkat?
Antagligen.

Så här var det: Jag skulle ha två hinkar vardera av tre olika färger, en med väggfärg och en med golvfärg.

Den blå väggfärgen var blå, den blå golvfärgen var klarröd. Jag tänkte inte ta risken att måla klarrött och sedan behöva måla över det.

Dessutom, den nya blå golvfärgen var blå. Före och efter målning.
 
Håller med. Det finns inget annat sätt än mail att få kontakt,. och det tar minst en vecka innan man får svar.
Dessutom en support som svara då, som inte har någon kunskap. Det måste finnas något annat sätt att få kontakt.
Mitt ärende tog en månad att få löst. Det gällde bara att få returnera varor som skickats fel av Byggmax leverantör-
Gukast
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
C
V Vox skrev:
Jag har under sommaren handlat en hel del virke och annat via nätet rån Byggmax i Hällefors med leverans till vårt fritidshus. Det har fungerat perfekt varenda gång.
Min erfarenhet är att det är helt värdelöst att beställa virke på Byggmax då deras ordersystem, både internt och mot kund, hanterar virke på löpmeter. Dvs. det går inte att beställa specifika längder och du kan lika gärna få en pall med 2-metersbrädor, det går inte att styra.

Likadant för övrigt på deras brädgård. De får in de längder de får in, men då kan man åtminstone se vad som finns inne och plocka de längder man vill ha.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Gå till en fysisk Byggmax - butik och var högljudd och besvärlig
Det där fungerar inte över huvudtaget. Man blir behandlad som man behandlar folk👍
 
C cpalm skrev:
Som man brukar säga i dessa sammanhang - det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Du kan kräva precis vad som helst, men utmaningen ligger i att få motparten att gå med på dina krav.

Det enda riktigt bra påtryckningsmedel du har som kund är betalningen. Nu när de redan fått dina pengar har de tyvärr trumf på hand och handlar det inte om några jättesummor är oftast bästa alternativet att vara pragmatisk och fundera på vad som är smidigaste vägen framåt, även om det inte är exakt vad man skulle vilja om man fick välja fritt. I detta fall förmodligen vänta på återbetalningen.
Så kan man kanske resonera. Men enligt mig handlar det inte bara pengar utan även om själva principen att inte låta ett företag använda sig av bedrägliga metoder i sin affärsverksamhet. Varför skall jag snällt bara sitta och vänta på en återbetalning när jag kan göra något åt saken?
 
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Tips till framtiden från en väldigt erfaren av Byggmax och liknande krångel, handla från lokalförening eller Bolist eller XL Bygg eller Woody’s för att dom har mer garanterad support. Lokalföreningar brukar tillhöra Woody’s eller Bolist, lokalförening just för att det är lokalt och att dom ger bra priser plus att du kan handla på faktura med rabatter.

Lycka till!
Jag brukar faktisk handla även från lokal byggvaruhandel när det går. Det är dock inte alltid de har vad man behöver varför jag vände mig till Byggmax, i tron att de var pålitliga. Nu såhär i efterhand står det ju klart för mig och många andra att deras sk lagersaldo bäst tas med en grävskopa salt.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
En av anledningarna varför jag faktiskt använder klarna faktura eller liknande vid dyrare beställningar. Då behöver du bara anmäla returen & eventuell anledning så slipper man ligga ute med pengar, de sköter de juridiska och kontakt med företaget som man köpt ifrån.
Byggmax är tyvärr inte de ända!
Gjort det när jag köpt från Kina. Köp som komiskt nog faktisk gick smidigare och hade bättre kundservice än vad Byggmax erbjuder.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har handlat på Buildor.se som ägs av Byggmax. Köpte ett dyrt skärmtak som sedan var fraktskadat. Kartongen var skadad men det var inga repor i lacken, så jag lät bli att skriva på hos transportören och lät det vara. När jag sedan skulle montera taket så var det helt skrevt. Det måste ha tappat det på högkant för att kunna vrida det så. När jag reklamerade så vägrade Buildor ersätta det eftersom jag inte reklamerat det inom 7 dagar eller var det nu var. Jag anmälde det till Arn och fick rätt, och då fick jag ett nytt tak som kundtjänst var väldigt tydliga med att påpeka att det var ”Goodwill”. Knappar goodwill när vägrar in i det sista.

Jag handlar bara på byggmax när jag behöver småsaker då jag nästan bor granne, annars föredrar jag en lokal bygghandel eller Hornbach…..
Frustrerande. Kul att det iaf löste sig och du fick rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Liljewall skrev:
Har vart i exakt samma situation 3ggr. Byggmax tycker jag är en topp butik fysiskt. Men att beställa varor online är under all kritik och inte rimligt någonstans. Jag höll själv på med ett bastubygge en semester och hittade bastupanel som stod att det fanns i lager online. Leverans max 7 arbetsdagar. Efter 1 vecka fick jag mail om försening och efter 2 veckor ytterligare försening och efter 3 veckor meddelande om att varan inte fanns hos leverantören. Nu började det att bli bråttom att hinna klart innan semesterns slut. Gick in online och kollade. Allt står att det finns på lager. Jag tänker att vad illa att dom inte uppdaterar lagersaldo. Jaja, jag beställer en annan längd då. Blir exakt samma där. Finns ingen att få ihjälp från heller på byggmax sida. Efter att inte blivit klar första sommaren så ger jag dem en sista chans nästa sommar naiv som jag var. Vad hände? Precis samma sak!!. Jag tänker aldrig beställa online från byggmax igen. Och varje gång man gjorde beställningar så gjordes kreditsökning på en. Så flera kreditsökningar men inga varor. Kul!
Tråkigt att höra. Man kan onekligen undra varför de inte vill göra något åt dessa "inkorrekta" lagersaldo. I längden skjuter ett företag sig bara i foten att inte respektera sina kunders tid och pengar bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.