B Bästerortarn skrev:
Haha, snyggt! Hälsa dina kollegor på Hantverksvägen 7 😂
Av sig själv känner man andra! 😂
 
V Vox skrev:
Av sig själv känner man andra! 😂
Haha, jag tror du har massuppfittat någonting. Ordspråket har du i.a.f. massuppfittat 🙄
 
V vold skrev:
Hej!

Ursäkta lång text.

Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.

I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.

Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.

Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?

Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?

[länk]

/Vold
Mot mitt bättre vetande och i bara farten la jag en online beställning hos Byggmax på vindduk, plyfa och skruv m.m totalt 12 olika varor/artikelnummer. Ja, jag vet...borde ha läst här först.

Iaf, Orderbekräftelse med 1 hemleverans inom 2-5 arbetsdagar.

Nu, 3 veckor senare mottog jag leverans på 1/3 av beställningen. Övriga 1/3 är försenad och beräknas till nästa vecka, d v s 4 veckor efter beställning. Resterande 1/3 av varorna fick jag idag ett mejl om att jag inte hade angett någon leveransadress och att dessa varor hade makulerats MEN att fraktavgifterna åligger mig att betala till trots(kändes som standard utskick).

10min senare får jag nytt meddelande om att min resterande beställning, d v s resterande 1/3 som hade blivit makulerade åter fanns på lager och kunde beställas online.

Tjo, tänkte jag glatt att få möjlighet till en ny byggmax limbo och inte minst betala fraktavgiften igen....eller inte.

Jösses, de är banne mig inte riktigt kloka på Byggmax!

Mitt budskap tillsammans med övriga inlägg på ämnet är att undvik Byggmax om det finns andra alternativ! De är snurriga värre med onlinebeställningar och kommunikation därtill. Inte minst har de NOLL känsla i relationen till kunder.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Absolut sämsta företaget jag har haft och göra med någonsin, jag beställde en badkarsblandare som var trasig och repig vid leverans. Jag hörde av mig till Byggmax kundtjänst samma dag, jag fick inte åka och lämna den i butik utan de tvinga mig att skapa en reklamation. Jag förklarade att det var en DOA (dead on arrival) och att jag dessutom har 2 veckors ångerätt enligt distansköpslagen. Enligt Byggmax gäller inte detta om produkten är trasig vid leverans vilket jag har svårt att tro.

Nu till det värsta, det har nu gått 7 veckor!! Sedan jag skapade denna reklamation och ingenting har hänt, jag har ringt till deras kundtjänst vid 3 tillfällen och får alltid samma svar, att de ber om ursäkt och att de har mycket att göra. Jag har bett de koppla mig till deras reklamationsavdelning för att fråga varför det tar sån tid men nej, det kan de inte göra.

Summa summarum, undvik att handla från Byggmax online, sämre onlinehandel är svår att hitta. Definitivt sämsta köpupplevelsen jag har upplevt. Då har jag handlat frekvent online över 20 år.
 
  • Gilla
  • Wow
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
C
Jag har också problem med reklamation hos Byggmax. 4 veckor har gått och sommaren går, de slutar svara på mejl, har ringt dem en gång i veckan men man möter bara kundtjänst som inte vet ett skit eller har befogenhet att göra något alls. De kan inte ge mig ett nummer till någon som vet eller har befogenhet att hantera ärendet. Hur svårt kan det vara att skicka en ny produkt alternativt göra ett återköp?
Med tanke på alla ruttna betyg vet jag att detta är en process som kommer att ta mycket lång tid.
Anmärkningsvärt är att kundtjänst inte presenterar sig med namn. Ingen av de fyra jag pratat med presenterar sig med sitt namn så detta är troligtvis en medveten handling.

Konsumentköplagen paragraf 23 kan vara bra att känna till.

Reklamation​

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid
 
Redigerat:
Jag reklamerade mot Buildor som ägs av Byggmax. De vägrade men jag drog det till Arn och precis innan Arn kom med sitt beslut så skickades en ny vara som byggmax kallade goodwill 😂.
Jag hade rekommenderat alla att göra en anmälan hos Arn.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C
Arn kan vara bra men det tar 6 månader samt att det bara är en rekommendation de skickar till det anmälda företaget som jag uppfattar det.
 
Det är det att företaget hamnar på svarta listan, både hos oss och hos Råd & Rön om de inte följer ARNs beslut. Så större företag som är rädda om sitt varumärke brukar ge med sig efter att ARN fattat beslut, medan mindre, oseriösa företag struntar i det.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag har också problem med reklamation hos Byggmax. 4 veckor har gått och sommaren går, de slutar svara på mejl, har ringt dem en gång i veckan men man möter bara kundtjänst som inte vet ett skit eller har befogenhet att göra något alls. De kan inte ge mig ett nummer till någon som vet eller har befogenhet att hantera ärendet. Hur svårt kan det vara att skicka en ny produkt alternativt göra ett återköp?
Med tanke på alla ruttna betyg vet jag att detta är en process som kommer att ta mycket lång tid.
Anmärkningsvärt är att kundtjänst inte presenterar sig med namn. Ingen av de fyra jag pratat med presenterar sig med sitt namn så detta är troligtvis en medveten handling.

Konsumentköplagen paragraf 23 kan vara bra att känna till.

Reklamation​

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid
att nån ung person på kundtjänst inte presenterar sig med namn måste du väll förstå varför dom inte vill det?
jag jobba kundtjänst som ung folk som ringde trodde man var ägare till företaget och hade all makt att hjälpa där och nu inte riktigt så det funkar 😅
 
det så konstigt att folk fortsätter och handlar från företag som har så många dåliga betyg i så många år jag har inte handlat av byggmax på 15 år samma med biltema efter dom försökt blåsa en

men sen har jag bekanta som fortsätter handla från företag som blåser dom gång på gång
 
C
M maria01 skrev:
att nån ung person på kundtjänst inte presenterar sig med namn måste du väll förstå varför dom inte vill det?
jag jobba kundtjänst som ung folk som ringde trodde man var ägare till företaget och hade all makt att hjälpa där och nu inte riktigt så det funkar 😅
Jag förstår det ifall man representerar ett skitföretag men det är anmärkningsvärt att inte svara i telefon med sitt namn. Då saknar man etikett men det är inte alla som uppfostras med det heller. Normal kundtjänst svarar med personnamn samt företagsnamn vilket 99% gör. Ingen på Byggmax gör det vilket också hänger ihop med deras urkassa kundkontakt och reklamationer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Icke att förringa är ju dessutom att ett utslag i ARN är en gratis kvalificerad juridisk bedömning av ärendet och därav ger en god fingervisning om sannolikheten att vinna en eventuell rättprocess.

Sen inses så klart att i det flesta fall handlar det inte om sådana belopp att det är värt besväret att stämma motparten. Som alltid är bästa skyddet att inte betala i förskott.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag förstår det ifall man representerar ett skitföretag men det är anmärkningsvärt att inte svara i telefon med sitt namn. Då saknar man etikett men det är inte alla som uppfostras med det heller. Normal kundtjänst svarar med personnamn samt företagsnamn vilket 99% gör. Ingen på Byggmax gör det vilket också hänger ihop med deras urkassa kundkontakt och reklamationer.
och du viste inte att det var ett skitföretag innan du handla där? och fortsätter hadla av dom en då?
 
C
M maria01 skrev:
och du viste inte att det var ett skitföretag innan du handla där? och fortsätter hadla av dom en då?
Din inlägg bidrar inte med nåt så ge dig. Min tidigare erfarenhet av Byggmax är mycket bra men då har jag endast handlat i fysisk butik.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Din inlägg bidrar inte med nåt så ge dig. Min tidigare erfarenhet av Byggmax är mycket bra men då har jag endast handlat i fysisk butik.
medlem på byggahus sen 2010 och har inte läst en enda varning från nån annan 😆😆

och sen kräva att en ung kvinna eller man ska hänga utt sitt namn och adress till dig för dom jobbar extra på en kundsjänst nu får du lugna dig och förstå deras sits bättre
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.