57 150 läst · 471 svar
57k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Menar du med problemområde SE4?V vik_tor skrev:Självklart skall politiker ta ansvar. I de områden där politiker ej tar ansvar så får man lösa det själv.
T.ex. genom att flytta från problemområde till ett rikare område. Eller att gå off-grid om man ej är nöjd med energipoltiken. Första steget klart, andra steget snart klart för min egen del.
För övrigt så skulle vi aldrig ha varit i den här situationen om svensken var bättre på civil-olydnad istället för att snällt betala och köpa sig ur Sveriges problem, som du tycker man skall göra.
Visst. Jag är medskyldig till att betala och köpa mig ur Sveriges problem. Försöker väl kompensera den karaktärsbristen genom att ändå engagera mig så gott det går i frågorna.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Så vi ska ha lagar som bestämmer hur elmätarna ska presentera elpriset , vilka tror du får betala för det bytet i längden. Sen ska vi köra med civil olydnad... och lägga allt anvar på politikerna.? Snacka om förvirrat...V vik_tor skrev:Självklart skall politiker ta ansvar. I de områden där politiker ej tar ansvar så får man lösa det själv.
T.ex. genom att flytta från problemområde till ett rikare område. Eller att gå off-grid om man ej är nöjd med energipoltiken. Första steget klart, andra steget snart klart för min egen del.
För övrigt så skulle vi aldrig ha varit i den här situationen om svensken var bättre på civil-olydnad istället för att snällt betala och köpa sig ur Sveriges problem, som du tycker man skall göra.
Visst. Jag är medskyldig till att betala och köpa mig ur Sveriges problem. Försöker väl kompensera den karaktärsbristen genom att ändå engagera mig så gott det går här.
Jag vet att man via hemsidor och appar kan se aktuellt timpris. Vad jag ville säga var att elsystemet ej är designat för att vara volatilt från början. För isåfall skulle det varit designat från början att visa det aktuella kWh-priset direkt på elmätaren.Nancy Biäng skrev:
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Klaga inte på vad som varit, engagera dig i framtiden i stället.V vik_tor skrev:
Ja. Det vore ju förvirrat om vi lade ansvaret för energipolitiken på politikerna.Nancy Biäng skrev:
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Menar att vi själva har ansvar också, funkar inte att kräva att politikerna ska lagstifta och ha koll på allt... då blir det ett jäkla gnäll. Du har möjligheten att ha rörligt elpris, fast elpris, spotpris och gå off grid, gör dina smarta val... du har ju många möjligheter att få det som du vill ha det.V vik_tor skrev:
Faktum är att Storbritannien har (lag-)krav på att elpriset skall visas i elmätarens display om jag minns rätt, så helt tokigt är det inte. Sverige är också mitt uppe i en övergång till "smarta elmätare", vi har dock inte just detta krav.Nancy Biäng skrev:
Tycker förvisso själv att det är feltänkt att det skall visas på mätaren när man enkelt kan följa det på annat sätt, men...
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Läs på, det var inte sådana appar jag menade. Jag menar leverantörer av spotel, deras appar som visar vad du betalar per timme till leverantören, inte vad de köper elen för. Tror ärligt inte att du har kunskapen och jag orkar inte utbilda dig, så nu lägger jag ner.V vik_tor skrev:
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Vi bor inte i StorbritannienC cpalm skrev:Faktum är att Storbritannien har (lag-)krav på att elpriset skall visas i elmätarens display om jag minns rätt, så helt tokigt är det inte. Sverige är också mitt uppe i en övergång till "smarta elmätare", vi har dock inte just detta krav.
Tycker förvisso själv att det är feltänkt att det skall visas på mätaren när man enkelt kan följa det på annat sätt, men...
Jag tänker inte på mig själv i första hand. Jag tänker på Sverige som i ett helhetsperspektiv.Nancy Biäng skrev:Menar att vi själva har ansvar också, funkar inte att kräva att politikerna ska lagstifta och ha koll på allt... då blir det ett jäkla gnäll. Du har möjligheten att ha rörligt elpris, fast elpris, spotpris och gå off grid, gör dina smarta val... du har ju många möjligheter att få det som du vill ha det.
Om jag bara tänkte på mig själv så vore det bäst att sluta skriva här igår. För jag kommer snart inte påverkas av elpriset mer än att jag indirekt påverkas av att välfärden och Sverige som land blir sämre.
Kan du bevisa att säljaren garanterade detta? Isf kan det bli spännande!A AxelJa skrev:Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.
Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.