Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur sjutton skulle vi kunna förbruka mer än vi producerar?
Vi importerar el.

Eller var detta någon sorts kuggfråga jag inte förstår?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag kommer att rösta på det parti som i nästa val kommer att lova att de fyra elområdena och differentierade priser ska tas bort
Och om samma parti arbetar för att samhällsviktiga funktioner som infrastruktur, vård, skola och omsorgska förbjudas att bli vinstdrivande så är lyckan fullkomlig

Det sämsta någon regering i det här landet gjort var att sälja ut samhällsbärande funktioner till privata vinstjagande företag
Det är dom vi har att tacka för den här situationen
Bland det dummaste jag läst idag faktiskt, o då har jag endå kollat "nyheterna" på aftonbladet.

Snarare så att SE3 och SE4 ska få straffavgifter, då kanske det faktiskt händer nått med elproduktionen där nere!

Så dra inte ner oss i dom norra delarna i erat surhål! Ni har pissat in er i ett hörn och nu gapar ni om att vi ska göra lika.

Pressa era politiker att bygga vindkraftsparker i skärgårdarna, på dom skånska slätterna ja överallt.

Eller är det ett klassiskt fall av nimby?

• Gilla
  • Arg
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Betalar, sänker vp så lågt jag vågar, eldar i kaminen och lever på nätterna då elpriset är lägre. Ingen katastrofräkning för mig, men budgeten är ju anpassad för normalräkningar, så det tär allt lite på bufferten.

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Betalar, sänker vp så lågt jag vågar, eldar i kaminen och lever på nätterna då elpriset är lägre. Ingen katastrofräkning för mig, men budgeten är ju anpassad för normalräkningar, så det tär allt lite på bufferten.

Vad har du för el leverantör som erbjuder timdebitering?

göstaekman göstaekman skrev:
Mitt bolag Boo energi har det t.ex.

A
Fadai Fadai skrev:
Nu är ju problemet inte brist på el, snarare hur marknaden är organiserad. Och den är helt vansinnigt fel! Ett statligt elnät/produktion utan vinstkrav borde vara självklart.
Problemet vi har idag är just statlig reglering, man har subventionerat viss produktion och skattat bort annan, man har monopol på stamnätet, man får bara bygga ny produktion på vissa få platser osv.

Statlig reglering ger alltid brist och dåligt resursutnyttjande, det slår aldrig fel.

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
har du verkligen ett lägre elpris på natten?

MathiasS MathiasS skrev:
Vi har Tibber och kan se exakt elpris timma för timma.
I princip är det alltid dyrast mellan ~09.00-20.00 på dagarna, sen sjunker det drastiskt.
Det kan ligga på 400 öre/kwh mitt på dagen och 25 öre/kwh mitt i natten. Vi styr mycket efter detta.

Antar att Nancy har något liknande.

Jag har flera bekanta som tror att de får billigare el på natten trots att de har fast eller rörligt elavtal och inte timdebitering.

• Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Barn kostar typ inget, iallefall inte mer än barnbidraget= gratis! Klart barn kostar om du väljer att köpa allt nytt, så det handlar om att prioritera. =barn är ingen extra kostnad då vi i Sverige får betalt för att ha barn
Dagis avgiften brukar vara högre ön barnbidraget så dom 6 första åren så kostar faktiskt barn!

P Pin skrev:
Om ni kan klara er på en lön borde det finnas 15000 i buffert. Varje månad. Förutom minskad inkomst i föräldraledigheten har ni dessutom en ökad kostnad sådär 20 år fram i tiden.

Fem till tio tusen räcker inte långt om något ska åtgärdas i ett hus. En ny vitvara eller hantverkare två dagar. Men det går att köpa begagnat och göra visst arbete själv.

Slutligen tycker jag knappt det finns oförutsedda utgifter då det mesta går att förutse. Att vitvaror går sönder efter 5, 10 eller 15 år. Att elpriset kan gå upp. Att allt händer samtidigt är dock osannolikt så en rimlig summa pengar behöver avsättas. Eller köpa nya vitvarorna på avbetalning, men det blir surt med tiden när fler saker går sönder allteftersom.

Det är alltid skillnad vad man kan klara sig på och vad man vill klara sig på, för att leva på en lön får jag typ säga upp allt som jag lever för samt minska matkostnader drastiskt. Hade inte velat leva så en längre tid.
Med buffert menar jag akuta kostnader som kyl frys spis höga elräkningar bilen osv osv. Man behöver nog inte ha så mycket över i månaden att man har råd att casha ett tag, det var inte det jag menar. Vad jag menar är att får folk svårt att betala en elräkning på 6-8k så lever man nog redan där lever sina tillgångar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
H hablam skrev:
Dagis avgiften brukar vara högre ön barnbidraget så dom 6 första åren så kostar faktiskt barn!
Inte om man är hemma det är ju val man gör. Gör man rätt val så kostar inte barn

göstaekman göstaekman skrev:
Greenley, tycker att det funkar bra. Snittade 182 öre i december, men har å andra sidan haft minuspris på nätterna under sommaren. Tryckt ner nattförbrukningen till 50% nu, och använder 20% när priset är högt.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Jag som alltid har haft bundet elpris har ju alltid betalat ett relativt högt pris för elen jämfört med ett rörligt pris. Jag vet inte om snittpriset över tid för de med rörligt pris kommer upp i närheten av vad bundna priser har i snitt över samma period nu när det är så höga elpriser?

Hade jag haft rörligt avtal hade jag betalat naturligtvis, vad annat kan man göra? Jag tror inte att det hade påverkat vår elkonsumtion så mycket. Jo, jag hade inte haft byggfläkten igång lika mycket i Attefallsbygget som pågår. Men vi har ju Elbil som ska laddas och en tonåring som ensam drar lika mycket el som en mindre Svensk stad.

Oavsett lider jag med de som nu får dessa priser. Min närmaste jämförelse är när vi hade 500% ränta på lånen i under några dagar i början på 90-talet.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, köper från Greenley, där har man det, är deras affärsidé. Förmodar att vinsterna är bäst om man kör elbil. För övrigt får man vara betedd på att tvätta, diska och duscha efter 22-23 på kvällarna t ex.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.