B Bopåzoo skrev:
Inte om man är hemma det är ju val man gör. Gör man rätt val så kostar inte barn
Det var väl där den diskussionen började, att någon inte hade ekonomi att vara föräldraledig. Jobbar man inte slipper man dagisavgiften, men även inkomsten. Men naturligtvis upp till var och en.

Köpt in en strömbrytare från Deltaco som i en app på telefonen visar hur mycket ström det som är inkopplat i den förbrukar. Jag har den inkopplad för att se hur mycket min dator (dator, skärmar etc) drar just nu och har visat barnen skillnaden på kurvan när jag lämnar datorn på hela dygnet jämfört med när jag har schema för störmsparläge. Vi räknade sedan lite på skillnaden under en månad mellan att komma ihåg att använda detta eller ännu bättre, stänga av datorn eller att ha den igång. Det är absolut inte så att datorerna är det som drar mest men jag kände att det var en bra sak att rent konkret visa på hur just de kan göra skillnad. Vi har även diskuterat detta med att stänga av lampor, kanske duscha lite snabbare och så vidare.

Det största är dock att jag själv bannar mig. Under 20 års tid hade jag bundet elpris. 20 år var detta en förlust jämfört med de som hade rörligt. Sedan i somras hade det bundna upphört och eftersom elen står på min man så missade jag att det förnyats. Så för första gången (kanske inte första men det känns så) gången på 20 år är det en förlustaffär att inte ha bundet. Jag är arg på mig själv över missen men planen är att avvakta och se om vi kan binda det till sommaren, om priset är okej då och någon leverantör tillåter bundet och då binda det så länge det bara går. Sedan skriva över det på mig så att jag som sköter avtal och sådant är den som får info om när det upphör nästa gång.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
S Seroc skrev:
Köpt in en strömbrytare från Deltaco som i en app på telefonen visar hur mycket ström det som är inkopplat i den förbrukar. Jag har den inkopplad för att se hur mycket min dator (dator, skärmar etc) drar just nu och har visat barnen skillnaden på kurvan när jag lämnar datorn på hela dygnet jämfört med när jag har schema för störmsparläge. Vi räknade sedan lite på skillnaden under en månad mellan att komma ihåg att använda detta eller ännu bättre, stänga av datorn eller att ha den igång. Det är absolut inte så att datorerna är det som drar mest men jag kände att det var en bra sak att rent konkret visa på hur just de kan göra skillnad. Vi har även diskuterat detta med att stänga av lampor, kanske duscha lite snabbare och så vidare.

Det största är dock att jag själv bannar mig. Under 20 års tid hade jag bundet elpris. 20 år var detta en förlust jämfört med de som hade rörligt. Sedan i somras hade det bundna upphört och eftersom elen står på min man så missade jag att det förnyats. Så för första gången (kanske inte första men det känns så) gången på 20 år är det en förlustaffär att inte ha bundet. Jag är arg på mig själv över missen men planen är att avvakta och se om vi kan binda det till sommaren, om priset är okej då och någon leverantör tillåter bundet och då binda det så länge det bara går. Sedan skriva över det på mig så att jag som sköter avtal och sådant är den som får info om när det upphör nästa gång.
Om du orkar, hur mycket har du betalat extra i snitt per år genom att ha bundet pris?

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
S Seroc skrev:

Om du och familjen är på o h vill spara, då kan kanske spotpris vara en ide?

G
Lill72 Lill72 skrev:
Jag har flera bekanta som tror att de får billigare el på natten trots att de har fast eller rörligt elavtal och inte timdebitering.
Verkar väldigt vanligt att folk tror det:thinking:

G OMathson skrev:
Verkar väldigt vanligt att folk tror det:thinking:
Jo. Det är nog dags att införa lagkrav så att nätbolagets elmätare i huset även visar kostnad/kWh för den el som för närvarande förbrukas, så att det blir enkelt överskådligt för alla.

Hur många skulle acceptera att tanka på en bensinstation där literpriset ej står tydligt på pumpmätaren? För att sen i slutet av månaden få en faktura där literpriset visar sig vara 7ggr normalpris.

• Gilla
Sonny82 och 1 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Jo. Det är nog dags att införa lagkrav så att nätbolagets elmätare i huset även visar kostnad/kWh för den el som för närvarande förbrukas, så att det blir enkelt överskådligt för alla.

Hur många skulle acceptera att tanka på en bensinstation där literpriset ej står tydligt på pumpmätaren? För att sen i slutet av månaden få en faktura där literpriset visar sig vara 7ggr normalpris.
Då måste väl alla bolag ta betalt för spotpris, om det skulle vara någon mening? De som har rörligt betalar väl för ett snitt per månad, eller?

Jag betalade nog bara, men jag bor i Finland och mitt avtal är ganska förmånligt, ca 60 öre / kwh, hade jag tecknat ett avtal nu hade det varit 1,50kr/kwh som billigast.

Jag funderar på en eldstad till i huset för att kunna sänka VPn ytterligare ifall det blir sådana nivåer i framtiden.

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Då måste väl alla bolag ta betalt för spotpris, om det skulle vara någon mening? De som har rörligt betalar väl för ett snitt per månad, eller?
Det är lite lustigt att man blandar in spotpriset ändå gentemot konsumenter. Bensinstationer hänvisar ju inte till oljebörsen.

Systemet kommer behöva bli enklare för konsumenten nu när den är mer volatil.

Enklaste är ju om det blir precis som när man tankar bilen. Hur deras inköpskanaler ser ut behöver slutkunden ej veta. Varje elhandelsbolag har ett kWh-pris som ändras en gång per dag, eller en gång i timmen. Man kan ändra elhandelsbolag när som helst i elmätarens display (sortera leverantör efter pris). Och valt elbolags kWh-pris syns tydligt på elmätaren.

Det elhandelsbolag som lyckas säkra upp inköp av billig el, via terminer och annat, kommer per automatik få flest kunder.

V vik_tor skrev:

Ser flera inlägg från dig där du helt verkar ha tappat bort det egna ansvaret för de avtal man ingår. Andra ska ta ansvar (politiker mfl) men inte du själv?

Det finns många lösningar på marknaden för att se vad man förbrukar och även vad det kostar. Dock är det ju lite svårt att visa exakt kostnad eftersom det i de flesta fallen är ett snitt.

Om OKQ8 sålde bensin baserat på världsmarknadspriset + ett påslag och sedan ett snitt över en period OCH du tecknat ett sådant avtal får man ju förmoda att du hedrar det avtalet och betalar när du tankar.

Eller är det som med elräkningen att du tycker man ska skita i att betala bara för att någon höjt priset på ett sätt som du inte hade trott?

Det finns fasta priser att använda, det finns rörliga priser med tak osv osv..... eget ansvar gäller alla, inte bara personer som är ansvariga för energipolitiken i sverige.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Varje elhandelsbolag har ett kWh-pris som ändras en gång per dag, eller en gång i timmen. Man kan ändra elhandelsbolag när som helst i elmätarens display (sortera leverantör efter pris). Och valt elbolags kWh-pris syns tydligt på elmätaren.
Det är ju så det fungerar idag. Om man vill.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Det är lite lustigt att man blandar in spotpriset ändå gentemot konsumenter. Bensinstationer hänvisar ju inte till oljebörsen.

Enklaste är ju om det blir precis som när man tankar bilen. Hur deras inköpskanaler ser ut behöver slutkunden ej veta. Varje elhandelsbolag har ett kWh-pris som ändras en gång per dag, eller en gång i timmen. Man kan ändra elhandelsbolag när som helst i elmätarens display (sortera leverantör efter pris). Och valt elbolags kWh-pris syns tydligt på elmätaren.

Det elhandelsbolag som lyckas säkra upp inköp av billig el, via terminer och annat, kommer per automatik få flest kunder.
Skaffa en elleverantör som levererar spotpris bara, då der du i appen timme för timme vad elen du köper kostar, problem solved! Alla nätbolag måste leverera timavläsning, så det kostar inget extra. Fattar inte varför vi ska ha en massa lagar som begränsar våra valmöjligheter.

C
V vik_tor skrev:
Bensinstationerna har inte heller all bensin i en gemensam stor gryta, så helt konstigt är det väl inte.

Elhandlarnas påslag är ju ganska marginellt och i stort sett förutsägbart, så det finns inget att tjäna på att kontinuerligt spela ut dem mot varandra när vi pratar rörliga priser. Välj en elhandlare med ett vettigt påslag och en fördelning mellan fast/rörligt påslag som passar din förbrukningsprofil så behöver du inte byta sen.

V vik_tor skrev:

För att förklara... en leverantör med spotpris meddelar vad de tar betalt timme för timme, inte hur priset ligger på elmarknaden. Tror du får ta ich läsa på lite, kolla t ex på Greenley.

MathiasS MathiasS skrev:
Ser flera inlägg från dig där du helt verkar ha tappat bort det egna ansvaret för de avtal man ingår. Andra ska ta ansvar (politiker mfl) men inte du själv?

Det finns många lösningar på marknaden för att se vad man förbrukar och även vad det kostar. Dock är det ju lite svårt att visa exakt kostnad eftersom det i de flesta fallen är ett snitt.

Om OKQ8 sålde bensin baserat på världsmarknadspriset + ett påslag och sedan ett snitt över en period OCH du tecknat ett sådant avtal får man ju förmoda att du hedrar det avtalet och betalar när du tankar.

Eller är det som med elräkningen att du tycker man ska skita i att betala bara för att någon höjt priset på ett sätt som du inte hade trott?

Det finns fasta priser att använda, det finns rörliga priser med tak osv osv..... eget ansvar gäller alla, inte bara personer som är ansvariga för energipolitiken i sverige.
Självklart skall politiker ta ansvar. I de områden där politiker ej tar ansvar så får man lösa det själv.

T.ex. genom att flytta från problemområde till ett rikare område. Eller att gå off-grid om man ej är nöjd med energipoltiken. Första steget klart, andra steget snart klart för min egen del.

För övrigt så skulle vi aldrig ha varit i den här situationen om svensken var bättre på civil-olydnad istället för att snällt betala och köpa sig ur Sveriges problem, som du tycker man skall göra.

Visst. Jag är medskyldig till att betala och köpa mig ur Sveriges problem. Försöker väl kompensera den karaktärsbristen genom att ändå engagera mig så gott det går i frågorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.