C
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Vi bor inte i Storbritannien ;)
Tack jag vet. Ville bara framhålla det som ett inte alltför avlägset exempel på att det inte är orimligt att lagen kräver att man presenterar ett pris när man säljer något.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tack jag vet. Ville bara framhålla det som ett inte alltför avlägset exempel på att det inte är orimligt att lagen kräver att man presenterar ett pris när man säljer något.
Jo, det var en smiley efter :) Tänker att det känns som att hela Storbritannien är på väg att gå off grid ;) Har du fadt pris så presenterar dom priset, likaså om du har spot. Har du rörligt så blir det nog svårare, men enligt Greenley har leverantörerna en skyldighet att sätta in en mätare som mäter spotpriset, vet dock inte hur du läser av det om du inte har en spotleverantör.

Skärmdump av en mobilapp som visar elförbrukning, elkostnader och elpriset för en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V vik_tor skrev:
För övrigt så skulle vi aldrig ha varit i den här situationen om svensken var bättre på civil-olydnad istället för att snällt betala och köpa sig ur Sveriges problem, som du tycker man skall göra.

Visst. Jag är medskyldig till att betala och köpa mig ur Sveriges problem. Försöker väl kompensera den karaktärsbristen genom att ändå engagera mig så gott det går i frågorna.
Hmmm....ja din logik är kanske inte solklar här men det där att man ska leva som man lär, vem fasen hittade på det egentligen.

Jag pratar egentligen inte om problemen på nationell nivå utan vad den enskilde kan göra. Vi är ju inte strandsatta utan medel att skydda oss mot situationen, precis som vi kan skydda oss mot väldigt höga räntor på bolån, bilar som krockar osv osv.

• Gilla
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
C
enligt Greenley har leverantörerna en skyldighet att sätta in en mätare som mäter spotpriset
Greenely är ute och svamlar. Mätaren mäter inget pris, den mäter förbrukningen i kWh och inget annat.

C cpalm skrev:
Greenely är ute och svamlar. Mätaren mäter inget pris, den mäter förbrukningen i kWh och inget annat.
Är jag som svamlar, självklart mäter den spotkwh, leverantören sätter spotpriset.

Jo, det var en smiley efter :) Tänker att det känns som att hela Storbritannien är på väg att gå off grid ;)
Ö-drift :crysmile:

C
Är jag som svamlar, självklart mäter den spotkwh, leverantören sätter spotpriset.
Det finns inget som heter spotkwh, den mäter förbrukade kWh helt enkelt och sparar mätarställningen minst varje timme. Spotpriset sätts av Nordpools spotmarknad och är samma för alla leverantörer.

... Tror ärligt inte att du har kunskapen och jag orkar inte utbilda dig, så nu lägger jag ner.
Det där som du kallar utbildning? :thinking:;)

C cpalm skrev:
Det finns inget som heter spotkwh, den mäter förbrukade kWh helt enkelt och sparar mätarställningen minst varje timme. Spotpriset sätts av Nordpools spotmarknad och är samma för alla leverantörer.
Sorry för fel ord, trodde att det egenuppfunna ordet förklarade övergripande. Bra att du förklarade mera utförligt.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Det där som du kallar utbildning? :thinking:;)
Nej, inlägget var inte riktat till dig. Förstår att jag har retat dig, bra att jag skriver lite fel då (som jag ödmjukt erkänner) så att du kan få lufta dig lite.

G OMathson skrev:
Verkar väldigt vanligt att folk tror det:thinking:
Det är inte säkert att de har fel. Jag har lägre nätavgifterna på nätterna (vattenfall).

F fiskbuggaren skrev:
Jag har lägre nätavgifterna på nätterna (vattenfall).
Ja det kan vara så. Det var nog vanligare förr, men det är ju inte helt borta nu.

T
T TH885 skrev:
Tror dom flesta har det upplägget.

Men har Skellefteå kraft nu och all produktion som säljs sparas i en pott.
Görs avstämning två gånger om året, mars och oktober. Den pott som blivit används sen som tillgodo och näst kommande fakturor dras från den. Så störst pott har jag i oktober och en mindre i mars men då producerar solcellerna som mest.

Så den kommer täcka nästa räkning också sen börjar jag betala i feburari men då kommer solen tillbaka.

Vad gäller månadskostnad så är det bara och ringa och fråga om dom kan ta bort den.

Jag ringer varje år i januari och ber om detta så tar dom bort den avgiften hela året och sen ger mig en rabatt på varje kwh. Trogen kund ska ha något (y)
Visst är det jättebra att vintertid kunna leva på elöverskottet från sin elleverantör som solpanelerna gav sommartid. Men kostnaden till nätägaren för samma elmängd kommer man ju inte undan.

B Bopåzoo skrev:
Inte om man är hemma det är ju val man gör. Gör man rätt val så kostar inte barn
Är man hemma kostar ju barnen i förlorad inkomst.
Barn kostar hur du än gör.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.