57 824 läst · 471 svar
58k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Jo, det var en smiley efterC cpalm skrev:
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Hmmm....ja din logik är kanske inte solklar här men det där att man ska leva som man lär, vem fasen hittade på det egentligen.V vik_tor skrev:För övrigt så skulle vi aldrig ha varit i den här situationen om svensken var bättre på civil-olydnad istället för att snällt betala och köpa sig ur Sveriges problem, som du tycker man skall göra.
Visst. Jag är medskyldig till att betala och köpa mig ur Sveriges problem. Försöker väl kompensera den karaktärsbristen genom att ändå engagera mig så gott det går i frågorna.
Jag pratar egentligen inte om problemen på nationell nivå utan vad den enskilde kan göra. Vi är ju inte strandsatta utan medel att skydda oss mot situationen, precis som vi kan skydda oss mot väldigt höga räntor på bolån, bilar som krockar osv osv.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Sorry för fel ord, trodde att det egenuppfunna ordet förklarade övergripande. Bra att du förklarade mera utförligt.C cpalm skrev:
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
Visst är det jättebra att vintertid kunna leva på elöverskottet från sin elleverantör som solpanelerna gav sommartid. Men kostnaden till nätägaren för samma elmängd kommer man ju inte undan.T TH885 skrev:Tror dom flesta har det upplägget.
Men har Skellefteå kraft nu och all produktion som säljs sparas i en pott.
Görs avstämning två gånger om året, mars och oktober. Den pott som blivit används sen som tillgodo och näst kommande fakturor dras från den. Så störst pott har jag i oktober och en mindre i mars men då producerar solcellerna som mest.
Så den kommer täcka nästa räkning också sen börjar jag betala i feburari men då kommer solen tillbaka.
Vad gäller månadskostnad så är det bara och ringa och fråga om dom kan ta bort den.
Jag ringer varje år i januari och ber om detta så tar dom bort den avgiften hela året och sen ger mig en rabatt på varje kwh. Trogen kund ska ha något![]()