R
Ni som på riktigt tror att barn inte kostar mer än barnbidraget har garanterat inte barn över 3 år.

Bara ordentliga kläder och skor för en treåring är rätt många tusenlappar per år.
Sen när de blir större och det är fotboll, innebandy, handboll, ridning m.m då kan jag garantera att barnbidraget inte räcker långt.

Nej, det räcker inte med ett par fotbollsskor och benskydd. Det ska skjutsas till alla möjliga små hålor, det ska säljas lotter,korvar, ostar m.m
Träningsavgifter, licenser, klubbmedlemskap.

C cpalm skrev:
Hade de tagit pengarna från elproducenterna hade det varit en sak, men nu är det ju skattepengar som skall delas ut. Helt meningslöst.
Jag har svårt att se varför det är så mycket hallå om detta.

Staten har dragit in extra pengar på elskatt och moms relaterat till detta givet de högre priserna, nu lämnar man tillbaka detta extra bidrag och man lämnar tillbaka det ungefär där det kom ifrån.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast föräldrar på riktigt skämmer bort sina ungar.
Våra omkostnader blev typ blöjor och lite möbler, en bilstol.

Huset köpte vi ändå, ville inte bo i en lägenhet.

Telefonjävel kan de få de billigaste eller om jag skulle byta upp mig innan min går sönder.

Om julklappar bara är julklappar som kostar flera tusentals kronor så har man kommit snett på det. Ja jag känner folk som har gett julklappar för 10-20 lök och presenter lika dyra. Jag vågar inte säga vad jag tycker om de egentligen.
:D
du får ju tycka vad du vill, och jag vad jag vill, det är ju det som är så bra med Sverige. Jag vill ge mina barn en uppväxt där dom ska få göra det dom vill i hobby. Men även påvisa kostnaderna och att dom får slita en stund varje dag, i vårat fall i stallet, att ha ett djur som måste tas hand om varje dag och se till att det får mat och mockat och ridas.det främjar ansvar. Det går inte att slappa på morgonen, ut i ur och skur. Telefoner får dom mina när jag ändå byter varje år i arbetet. Fördelen med hästarna är att dom inte har tid att sitta med sina telefoner. Minst 4 Tim varje dag. Dom har 2 ponnysar var.

• Älska
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Smält bly som värmelager.
När det går över smältpunkten (328°C) så lagrar man 6 ggr mer energi i det per kg än med vatten genom smältentalpin.
Dock kostar ju något ton bly lite pengar. Men det tar inte så fruktansvärt med plats.

Förvisso är is (H2) specifika smältvärme ännu högre, men vi har så dålig nytta av lagrad värme under 0°C
Och även vattens specifika ångbildningsvärme (per kg) är också högre, men det är så jobbigt att långtidsförvara vattenånga.
Nån berättade för mig att man borde ha kvicksilver i radiatorsystem, vatten är ju en tämligen värdelös värme transportör.
Lite bökigt att få tag i en skaplig mängd kvicksilver i dagens läge bara.
För att bevara värme annars är det ju bra att ha tunga material med mycket massa hemma.
I tex Afrika har man gärna en stor rund sten som får ligga ute på dagen och lapa sol, på kvällen rullar man in den i huset, hyddan, grottan eller vad man nu bor i.

E errakareby skrev:
du får ju tycka vad du vill, och jag vad jag vill, det är ju det som är så bra med Sverige. Jag vill ge mina barn en uppväxt där dom ska få göra det dom vill i hobby. Men även påvisa kostnaderna och att dom får slita en stund varje dag, i vårat fall i stallet, att ha ett djur som måste tas hand om varje dag och se till att det får mat och mockat och ridas.det främjar ansvar. Det går inte att slappa på morgonen, ut i ur och skur. Telefoner får dom mina när jag ändå byter varje år i arbetet. Fördelen med hästarna är att dom inte har tid att sitta med sina telefoner. Minst 4 Tim varje dag. Dom har 2 ponnysar var.
Det jag menar är att bara för kompisen har en dyr telefon skall alla ha det. Även så små som 10 åringar. De behöver inte ha en telefon, det räcker isåfall med en 3310 dessutom.
Det är även fattiga familjer som gör på detta viset.

Det behöver dessutom inte bli så förbannat dyrt som många gör det till.

ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Om det fortsätter så här blir det ftx och nya termostater och en ackumulatortank till bergvärmepumpen) Paradoxen är väl att vi tittar på en andrabil och en elbil blir billigast. Problemet är ju bara att ju fler elbilar det blir desto dyrare blir elpriset och Sveriges energikalabalik (politik) blir mer patetisk för varje dag som går. Men alla som satt upp solceller med 10års playoff (pengarna hade gjort sig bättre på börsen tidigare) kan äntligen glädjas åt att till slut börjar bli en riktigt bra affär, ja till sommaren iaf

H Hammarenmittitummen skrev:
Om det fortsätter så här blir det ftx och nya termostater och en ackumulatortank till bergvärmepumpen) Paradoxen är väl att vi tittar på en andrabil och en elbil blir billigast. Problemet är ju bara att ju fler elbilar det blir desto dyrare blir elpriset och Sveriges energikalabalik (politik) blir mer patetisk för varje dag som går. Men alla som satt upp solceller med 10års playoff (pengarna hade gjort sig bättre på börsen tidigare) kan äntligen glädjas åt att till slut börjar bli en riktigt bra affär, ja till sommaren iaf
Problemet är ju dock bara tillfälligt då regeringen har aviserat att man skall lösa problemet genom att bygga fler vindkraftverk i Sydsverige.

• Haha
Etrompa och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Problemet är ju dock bara tillfälligt då regeringen har aviserat att man skall lösa problemet genom att bygga fler vindkraftverk i Sydsverige.
V vik_tor skrev:
V vik_tor skrev:
haha, seriöst, är de någon som på allvar tror på att de lyckas bygga bort/ ikapp energiomställningen i fordonsflottan med vindsnurror?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det jag menar är att bara för kompisen har en dyr telefon skall alla ha det. Även så små som 10 åringar. De behöver inte ha en telefon, det räcker isåfall med en 3310 dessutom.
Det är även fattiga familjer som gör på detta viset.

Det behöver dessutom inte bli så förbannat dyrt som många gör det till.
jag kan förstå att det blir väldigt jobbigt för dom familjerna där ekonomi inte tillåter att köpa vissa saker när deras kompisar har, där har vi ett stort problem,dock så tror jag att även det främjar en hunger att vilja nå dit en gång i livet. Så va det för mig, växte upp i miljonprogrammet på 90 talet utan rika föräldrar, har till och med bara en. men har tagit mig en bit på vägen genom hårt slit och även en del tur :) tror inte jag hade varit där utan att vilja ha det som alla andra har tanken. Tror att lite orättvisa i samhället främjar vilja och se problem på lite olika sätt. Det märker jag idag när vissa tycker att ” för dom är stora problem ” är i mina ögon ett icke problem.men i grunden krävs bara kärlek och omtanke och sunda värderingar för att bygga nästa generations hjältar. Men materialism är inte lätt att hålla sig ifrån i dagens samhälle.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nån berättade för mig att man borde ha kvicksilver i radiatorsystem, vatten är ju en tämligen värdelös värme transportör.
Lite bökigt att få tag i en skaplig mängd kvicksilver i dagens läge bara.
För att bevara värme annars är det ju bra att ha tunga material med mycket massa hemma.
I tex Afrika har man gärna en stor rund sten som får ligga ute på dagen och lapa sol, på kvällen rullar man in den i huset, hyddan, grottan eller vad man nu bor i.
Vatten är ett utmärkt media för att lagra värme, bättre än dom flesta andra. Även bättre än kvicksilver, tom om vi räknar volym. Vattnets största nackdel, när man skall lagra värme är dess kokpunkt, som ställer till problem över 100 grader. Vatten kanske inte leder värme så bra, men det är ju ett litet problem i strömmande kretsar.

Fadai
H Harpgear skrev:
Nu har jag inte läst vad som skrivits, så är kanske sent p bollen?
Jan Blomgren säger iaf att det inte är något tillfälligt som sker nu, utan att det kommer bli värre, så då är väl frågan om inte det måste bli fråga om folkstorm för att det ska hända nånting.
Enligt Jan B så måste det till ny kärnkraft om vi vill stabilisera läget, problemet är bara ca 15år innan den kan stå klar (om vi börjar med tillståndssökning i morgon måndag. regering måste nog omedelbart börja starta upp reaktorer i malpåse.
Nu är ju problemet inte brist på el, snarare hur marknaden är organiserad. Och den är helt vansinnigt fel! Ett statligt elnät/produktion utan vinstkrav borde vara självklart.

Fadai Fadai skrev:
Nu är ju problemet inte brist på el, snarare hur marknaden är organiserad. Och den är helt vansinnigt fel! Ett statligt elnät/produktion utan vinstkrav borde vara självklart.
Du är inte påläst hör jag, visst har vi elbrist.
Vi producerar visserligen mera el än vi förbrukar, men det hjälper föga när elen inte finns när den behövs, därför måste kärnkraften vara basen, vattenkraften reglerkraft sen går det spetsa lite med vindkraft.
Ett annat bekymmer är Facebook bygger i Luleå, Batterifabriken i Skellefteå har producerat sitt första batteri och gröna stålet som ska igång snart, och övergången till elbilar, nä det här är bara början.
Energiministern pratar om att bygga ut stamnätet, men vad ska skickas där, finns inte ens ström över i norra Sverige snart.

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
Du är inte påläst hör jag, visst har vi elbrist.
Vi producerar visserligen mera el än vi förbrukar, men det hjälper föga när elen inte finns när den behövs, därför måste kärnkraften vara basen, vattenkraften reglerkraft sen går det spetsa lite med vindkraft.
frågan vi behöver ställa oss behöver vi ens el? Tillbaka till hyddor, så kan vi skutta runt nakna på ängarna.

• Haha
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Ger folk som erkänner att de röstat på miljöpartiet ett blått öga!
Ja de måste vara blåögda på riktigt, inte bara på ett öga.

E errakareby skrev:
frågan vi behöver ställa oss behöver vi ens el? Tillbaka till hyddor, så kan vi skutta runt nakna på ängarna.
Själv värmer jag huset med en byggfläkt, tur att man bor i elområde 4

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.