Vad sägs om att binda priset? Lite som med räntan. Rörlig är historiskt billigare men man tar en risk.

K Kojaxx skrev:
Så Vattenfall är nu hux flux inte statligt längre, och elmarknaden avreglerades i december. Du måste vara sosse.
Är inte sosse, du verkar tycka att det är ett skällsord. Är faktiskt till vänster om deras ståndpunkt. Sossarna har tyvärr glidit ut till höger under de senaste åren :cool:
Men trodde det skulle vara slut med politik i den här tråden
Vill du fortsätta att diskutera politik så vänligen starta en ny tråd
Politik är väldigt roligt och intressant att diskutera ;)

• Älska
Fadai
  • Laddar…
D David Dubow skrev:
Vad sägs om att binda priset? Lite som med räntan. Rörlig är historiskt billigare men man tar en risk.
Om vi pratar systemfel, vad hjälper då att binda priset? Hjälper kanske en stund men sen är man tillbaka till priset som folket inte mäktar med.
Nu måste först alla elberoende ta reda på vad som händer med elförsörjningen, sen avkräva det politiska styret att genast vidta åtgärder.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Barn kostar typ inget, iallefall inte mer än barnbidraget= gratis! Klart barn kostar om du väljer att köpa allt nytt, så det handlar om att prioritera. =barn är ingen extra kostnad då vi i Sverige får betalt för att ha barn
ha ha shit, jag tror mina barn kostar mig minst 10k i månaden, men att barnbidraget skulle räcka till omkostnaderna för ett barn, även om man snålar på typ allt utom luft, så går det över redan den 21e varje månad, nu lägger jag väldigt mycket pengar på mina barns hobby, hästar och motor 3 barn. Har dock egen gård, men det är träningar tävlingar lastbilar och veterinären, samt hovslagare. Nu behöver man ju inte göra som oss, men bara mat till dom växande kropparna är mer än barnbidraget ger.

• Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Tar tag i de surdegar som dragit onödig el men det har tidigare varit för billigt för att orka bry sig…
Så en hög elräkning blev nog i slutändan en besparing för mig

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Eriksgatan
A alfie123 skrev:
Stänger av pannan 22.00-07.00
Varför? Vi höjer tvärtom värmen på pannan med hjälp av "nattsänkning" i huset 01.00 - 06.00, sedan stänger vi av den resterande del av dygnet när dyrare el.
Värmetrögheten är tillräckligt stor i vårt 35 år gamla standard kataloghus. Temperaturen sjunker aldrig mer än 3 grader så sjunker max från 23 grader till ca 20 när det är - 10 ute. Kan tillägga att vi har timavtal genom Greenely vilket blivit mycket billigare än rörligt dygnsavtal. 4500 kr för allt inklusive nätavgifter för December. Helt ok för 145 kvm i SE3 tycker vi.

H Harpgear skrev:
Om vi pratar systemfel, vad hjälper då att binda priset? Hjälper kanske en stund men sen är man tillbaka till priset som folket inte mäktar med.
Nu måste först alla elberoende ta reda på vad som händer med elförsörjningen, sen avkräva det politiska styret att genast vidta åtgärder.
Det ena tar väl inte ut det andra? Men i november när första sticket blev kunde väl de flesta bundit om de så önskat? Men antar att man valde att inte göra så? Då är det i detta skedet ett eget val. Lika med räntan. Antingen binder man nu eller väntar tills den sticker och då lär den bundna vara högre. Men på x antal år är antagligen rörligt i slutändan billigare. Så risk ger oftast billigare ränta och elpris.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D David Dubow skrev:
Det ena tar väl inte ut det andra? Men i november när första sticket blev kunde väl de flesta bundit om de så önskat? Men antar att man valde att inte göra så? Då är det i detta skedet ett eget val. Lika med räntan. Antingen binder man nu eller väntar tills den sticker och då lär den bundna vara högre. Men på x antal år är antagligen rörligt i slutändan billigare. Så risk ger oftast billigare ränta och elpris.
Mitt sätt att se på saken är helt annorlunda, du pratar om dåtid, jag om framtid, dom gamla reglerna gäller inte längre. I elens fall pga medvetet nerplockat elförsörjning, eftersom du nämner ränta, så kan den inte stiga pga skuldmättnad.

Man får betala och se glad ut, precis som pingvinerna i filmen Madagaskar ” smile and wave”
att man får en liten kompensation från staten tycker jag är en bra idé, visst det är kanske inte är i paritet mot vad räkningen blev. Men ändå ett litet tillskott som säkert många hushåll tycker hjälper til lite. Ska man göra 9 miljoner människor nöjda får man göra på 9 miljoner sätt. Det funkar ju sällan. Nu behövde jag ju bara betala 31 k i skatt denna månaden med bidraget. Lite återbäring är alltid gott.

E errakareby skrev:
att man får en liten kompensation från staten tycker jag är en bra idé
Är det verkligen det?

Nu är det ju oklart hur förslaget ser ut men det låter ju som att storförbrukarna av el ska få en slant av övriga skattebetalare.

Personligen kan jag tycka att det känns väldigt konstigt. Det är lite som att de som kör bensintörstiga bilar skulle få ett bidrag eftersom bensin blivit dyrt på sistone.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Ja jag tycker det, det är ju dom som får höga räkningar.det är nog många här i samhället som får bidrag som inte är värda det. Men ingen lever i en perfekt värld. Ibland gynnar det mig ibland dig.ibland någon annan. Kör själv 5.7 liters bensin dodge, inte för att jag vill men har inte hittat något annat alternativ som passar mina behov.

P Pin skrev:
Inte ens om du köper begagnat, barnet inte sliter ut något, och du säljer vidare för samma pris är det gratis. Dagisavgiften är ungefär samma som barnbidraget. Förutsättning gör de två heltiderna som jag svarade på.

Typiskt kostar ett barn en till enochenhalv miljon, trots att du tycker vi går betalt för barn i Sverige (vilket vi ju till viss del får med sjukvård, skola och barnbidrag)

Men köp du begagnade julklappar som du säljer året efter för att köpa nya. Låna ut din telefon till barnen. De kan sova i mamma och pappas säng till de flyttar hemifrån, så det behövs ingen större bostad eller möbler. Aldrig VAB eller smittad själv av barnen. Barnen kan äta rester som ändå ska slängas. De kan jobba lite om de skulle råka kosta något.

Ja vi överdriver båda två nu ;)
Fast föräldrar på riktigt skämmer bort sina ungar.
Våra omkostnader blev typ blöjor och lite möbler, en bilstol.

Huset köpte vi ändå, ville inte bo i en lägenhet.

Telefonjävel kan de få de billigaste eller om jag skulle byta upp mig innan min går sönder.

Om julklappar bara är julklappar som kostar flera tusentals kronor så har man kommit snett på det. Ja jag känner folk som har gett julklappar för 10-20 lök och presenter lika dyra. Jag vågar inte säga vad jag tycker om de egentligen.
:D

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju oklart hur förslaget ser ut men det låter ju som att storförbrukarna av el ska få en slant av övriga skattebetalare.
Storförbrukarna får väl förvisso sämst kompensation av alla i och med taket på 2 000 kWh, det enda som i nuläget verkar vara riktigt tydligt med förslaget. De stora vinnarna här ser ju ut att vara de i SE1 & SE2 och de med bundna avtal.

Annars håller jag med. Hade de tagit pengarna från elproducenterna hade det varit en sak, men nu är det ju skattepengar som skall delas ut. Helt meningslöst.

Räknar iskallt med att mina totala räkningar går ner någonstans i maj och ser då till att återhämta ekonomin och bygga upp buffert under kommande 6 månader. Under sommaren: Ser till att det finns mycket ved hemma till nästa eldningssäsong. Börjat elda dagtid då jag ändå jobbar hemma. Ställer iordning stugan för uthyrning så inte allt bara behöver kosta hela tiden. Ser detta som en flagga för hur man skulle klara en kris och överväger extrajobb.

Något som folk som har barn kan ha i åtanke är att el är ett såpass grundläggande behov att det står inskrivet i el-lagen att elbolaget måste kontakta socialtjänsten 3 veckor innan elen stängs av. Socialtjänsten har då möjlighet att gå in och betala fakturan - så att barnen ej skall behöva växa upp i ett hem utan el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.