B Bopåzoo skrev:
Barn kostar typ inget, iallefall inte mer än barnbidraget= gratis! Klart barn kostar om du väljer att köpa allt nytt, så det handlar om att prioritera. =barn är ingen extra kostnad då vi i Sverige får betalt för att ha barn
Inte ens om du köper begagnat, barnet inte sliter ut något, och du säljer vidare för samma pris är det gratis. Dagisavgiften är ungefär samma som barnbidraget. Förutsättning gör de två heltiderna som jag svarade på.

Typiskt kostar ett barn en till enochenhalv miljon, trots att du tycker vi går betalt för barn i Sverige (vilket vi ju till viss del får med sjukvård, skola och barnbidrag)

Men köp du begagnade julklappar som du säljer året efter för att köpa nya. Låna ut din telefon till barnen. De kan sova i mamma och pappas säng till de flyttar hemifrån, så det behövs ingen större bostad eller möbler. Aldrig VAB eller smittad själv av barnen. Barnen kan äta rester som ändå ska slängas. De kan jobba lite om de skulle råka kosta något.

Ja vi överdriver båda två nu ;)

• Gilla
  • Haha
Jwinnerhed och 2 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Barn kostar typ inget, iallefall inte mer än barnbidraget= gratis! Klart barn kostar om du väljer att köpa allt nytt, så det handlar om att prioritera. =barn är ingen extra kostnad då vi i Sverige får betalt för att ha barn
Införskaffningskostnaden är låg, men månadskostnaden ökar exponentiellt

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Betalar och glömmer.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ursäkta att det kommer in politik i mitt inlägg nu Har inga problem med att Admin tar bort alla inlägg som är politiska, även mitt.
Men de höga elpriserna beror på avregleringen. Innan dess så var elnätet och priserna stabila.
Nu är det utsålt till företag som är vinstdrivande och som "skiter i samhällsnyttan"
Jag vet vilka jag inte kommer att rösta på.
Viktiga samhällsfunktioner ska inte vara ägda av företag som är vinstdrivande.
Kan vi få ett slut på politik i den här tråden är jag tacksam ;)
Vet att jag säkert kommer att få mothugg på mitt inlägg men det kan vi ta i en annan tråd :cool:
Så Vattenfall är nu hux flux inte statligt längre, och elmarknaden avreglerades i december. Du måste vara sosse.

• Haha
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte ens om du köper begagnat, barnet inte sliter ut något, och du säljer vidare för samma pris är det gratis. Dagisavgiften är ungefär samma som barnbidraget. Förutsättning gör de två heltiderna som jag svarade på.

Typiskt kostar ett barn en till enochenhalv miljon, trots att du tycker vi går betalt för barn i Sverige (vilket vi ju till viss del får med sjukvård, skola och barnbidrag)

Men köp du begagnade julklappar som du säljer året efter för att köpa nya. Låna ut din telefon till barnen. De kan sova i mamma och pappas säng till de flyttar hemifrån, så det behövs ingen större bostad eller möbler. Aldrig VAB eller smittad själv av barnen. Barnen kan äta rester som ändå ska slängas. De kan jobba lite om de skulle råka kosta något.

Ja vi överdriver båda två nu ;)
Mina barn får inte julklappar av oss föreldrar, vi har släktingar med shopping beroende :crysmile:(y) mina barn kommer ej ha telefon, jag är alltid hemma och sängar har jag så det räcker å blir över.. man producerar egen mat och bor på liten yta är lugnt, det är det utomhus är till för att gå ut och leka alltså (y) men ska ungarna sitta inne hela livet och bli feta framför dator så kostar det ju (y) men vi får hoppas att som flesta barn inte kostar och får gå ut och leka istället.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Införskaffningskostnaden är låg, men månadskostnaden ökar exponentiellt
Berätta gärna hur då jag inte märkt av det (y)

B Bopåzoo skrev:
Mina barn får inte julklappar av oss föreldrar, vi har släktingar med shopping beroende :crysmile:(y) mina barn kommer ej ha telefon, jag är alltid hemma och sängar har jag så det räcker å blir över.. man producerar egen mat och bor på liten yta är lugnt, det är det utomhus är till för att gå ut och leka alltså (y) men ska ungarna sitta inne hela livet och bli feta framför dator så kostar det ju (y) men vi får hoppas att som flesta barn inte kostar och får gå ut och leka istället.
Word! Det är enkelt att hålla nere kostnader om man vill, hur lätt som helst att få tag på gratis eller superbilliga kläder till barn mellan 0-12 år åtmindstonde. Köpa billiga julklappar på fb eller blocket. Bara att ställa om lite i taget.

• Gilla
Villaägarenr1
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Ja se till att shoppingberoendet inte förs vidare i släkten (y)

Betalar och försöker hålla koll på kwh priset dagligen och använder tunga förbrukare på natten samt sänker värme på pannan som faktist är den största elförbrukaren. Mer kan man ju ej göra direkt. Bara gilla läget och försöka styra så gott man kan.
Blir att investera i vedkamin till nästan vinter så man kan värma upp med det om chockpriser fortsätter.

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Smält bly som värmelager.
När det går över smältpunkten (328°C) så lagrar man 6 ggr mer energi i det per kg än med vatten genom smältentalpin.
Dock kostar ju något ton bly lite pengar. Men det tar inte så fruktansvärt med plats.

Förvisso är is (H2) specifika smältvärme ännu högre, men vi har så dålig nytta av lagrad värme under 0°C
Och även vattens specifika ångbildningsvärme (per kg) är också högre, men det är så jobbigt att långtidsförvara vattenånga.
Set var nån som sa att för att detta skall lyckas så måste batterier ner på priset av ”dirt” pch då måste det vara gjort av ”dirt”. Av den anledningen är tex sand bra även om det inte är lika effektivt.

P Pin skrev:
Ja se till att shoppingberoendet inte förs vidare i släkten (y)
Nädå det gör det inte :crysmile: dock barnens kusiner lär det föras vidare på då dom inte lever som oss.

B Bopåzoo skrev:
Blåser gör det allt, är ju storm i Sverige just nu...
Tyvärr står ju vindkraften stil när det blåser för mycket också

ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Bor i Skåne...tyvärr så här är det helt galna priser ju...men vi kör mer brasvärme, bytt från rörligt till fast elpris på 1,28 med möjlighet att ändra om priset går ner (känns dock inte troligt) och använder elen så ekonomiskt vi kan. Sen längtar vi till valet och hoppas att inte allt är valfläsk från dem blå/bruna som vår miljösadist Bolund kallade dem.

Nu har jag inte läst vad som skrivits, så är kanske sent p bollen?
Jan Blomgren säger iaf att det inte är något tillfälligt som sker nu, utan att det kommer bli värre, så då är väl frågan om inte det måste bli fråga om folkstorm för att det ska hända nånting.
Enligt Jan B så måste det till ny kärnkraft om vi vill stabilisera läget, problemet är bara ca 15år innan den kan stå klar (om vi börjar med tillståndssökning i morgon måndag. regering måste nog omedelbart börja starta upp reaktorer i malpåse.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Förbrukad energi är ju bara betala om man inte vill hamna hos kronofogden.
Framtida förbrukning får man försöka justera ned så gott det går. Själv bor jag i radhus med ventilation typ F. Alltså bara centralt placerad frånluftsfläkt utan återvinning. Jag har helt sonika stängt av den och kör istället forcerat korta stunder ett par gånger per dygn, samt givetvis vid matlagning. Förbrukningen sjönk rejält! Tilläggas att vi inte märkt av sämre inomhusluftkvalitet.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.