57 124 läst · 471 svar
57k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Ja allt beror nog på hur mycket föräldraledighet man tar ut. Jag skulle ev klara att driva runt mitt hus på endast en lön, men då måste amortering försvinna. Annars hade de nog blivit jävligt tufft här! Dock när vi båda jobbar så hade vi nog kunnat ta 15000 i oförutsedd avgift. Jag anser att man bör nog kunna räkna med runt 5-10k i oförutsedda avgifter.Rickard. skrev:
Ursäkta att det kommer in politik i mitt inlägg nu Har inga problem med att Admin tar bort alla inlägg som är politiska, även mitt.
Men de höga elpriserna beror på avregleringen. Innan dess så var elnätet och priserna stabila.
Nu är det utsålt till företag som är vinstdrivande och som "skiter i samhällsnyttan"
Jag vet vilka jag inte kommer att rösta på.
Viktiga samhällsfunktioner ska inte vara ägda av företag som är vinstdrivande.
Kan vi få ett slut på politik i den här tråden är jag tacksam
Vet att jag säkert kommer att få mothugg på mitt inlägg men det kan vi ta i en annan tråd
Men de höga elpriserna beror på avregleringen. Innan dess så var elnätet och priserna stabila.
Nu är det utsålt till företag som är vinstdrivande och som "skiter i samhällsnyttan"
Vet att jag säkert kommer att få mothugg på mitt inlägg men det kan vi ta i en annan tråd
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
det går bra nuC crilleeeeeeeeeeeeeee skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 435 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 435 inlägg
Jag tycker det mer beror på hur man definierar sparbuffert egentligen. Mitt lönekonto lever lön till lön och det speglar också hur jag ser på det. En buffert för mig är till för att nallas ur när det behövs och behövs det aldrig är det ingen buffert utan ett sparande (obs. Mina åsikter)H hablam skrev:
Om ni kan klara er på en lön borde det finnas 15000 i buffert. Varje månad. Förutom minskad inkomst i föräldraledigheten har ni dessutom en ökad kostnad sådär 20 år fram i tiden.H hablam skrev:Ja allt beror nog på hur mycket föräldraledighet man tar ut. Jag skulle ev klara att driva runt mitt hus på endast en lön, men då måste amortering försvinna. Annars hade de nog blivit jävligt tufft här! Dock när vi båda jobbar så hade vi nog kunnat ta 15000 i oförutsedd avgift. Jag anser att man bör nog kunna räkna med runt 5-10k i oförutsedda avgifter.
Fem till tio tusen räcker inte långt om något ska åtgärdas i ett hus. En ny vitvara eller hantverkare två dagar. Men det går att köpa begagnat och göra visst arbete själv.
Slutligen tycker jag knappt det finns oförutsedda utgifter då det mesta går att förutse. Att vitvaror går sönder efter 5, 10 eller 15 år. Att elpriset kan gå upp. Att allt händer samtidigt är dock osannolikt så en rimlig summa pengar behöver avsättas. Eller köpa nya vitvarorna på avbetalning, men det blir surt med tiden när fler saker går sönder allteftersom.
Jag definierar min buffert till typ, pannjäveln rasar, vi måste ha in en ny imorgon pengar. Det som är utöver en viss summa går in på börsen istället. Blir jag tvungen att ta buffert så får jag ju fylla på igen.Rickard. skrev:
En elräkning som går inom rimlig gräns bör ju betalas med en lön.
Smält bly som värmelager.F fsn skrev:
När det går över smältpunkten (328°C) så lagrar man 6 ggr mer energi i det per kg än med vatten genom smältentalpin.
Dock kostar ju något ton bly lite pengar. Men det tar inte så fruktansvärt med plats.
Förvisso är is (H2) specifika smältvärme ännu högre, men vi har så dålig nytta av lagrad värme under 0°C
Och även vattens specifika ångbildningsvärme (per kg) är också högre, men det är så jobbigt att långtidsförvara vattenånga.
Barn kostar typ inget, iallefall inte mer än barnbidraget= gratis! Klart barn kostar om du väljer att köpa allt nytt, så det handlar om att prioritera. =barn är ingen extra kostnad då vi i Sverige får betalt för att ha barnP Pin skrev:Om ni kan klara er på en lön borde det finnas 15000 i buffert. Varje månad. Förutom minskad inkomst i föräldraledigheten har ni dessutom en ökad kostnad sådär 20 år fram i tiden.
Fem till tio tusen räcker inte långt om något ska åtgärdas i ett hus. En ny vitvara eller hantverkare två dagar. Men det går att köpa begagnat och göra visst arbete själv.
Slutligen tycker jag knappt det finns oförutsedda utgifter då det mesta går att förutse. Att vitvaror går sönder efter 5, 10 eller 15 år. Att elpriset kan gå upp. Att allt händer samtidigt är dock osannolikt så en rimlig summa pengar behöver avsättas. Eller köpa nya vitvarorna på avbetalning, men det blir surt med tiden när fler saker går sönder allteftersom.
Snälla, det går inte att diskutera det här ämnet utan att det blir politik!U Uffe A skrev:Ursäkta att det kommer in politik i mitt inlägg nu Har inga problem med att Admin tar bort alla inlägg som är politiska, även mitt.