57 120 läst · 471 svar
57k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Elräkningen i december landade på 15 400 kr.
Elförbrukningen var 4600 kWh.
330 öre per kWh i snitt.
Vi har gjort följande:
1. Sänkt värmen i huset
2. Sänkt värmen i källaren ännu mer
3. Lagat dörrhandtaget dörren ner till källaren så att källardörren går att stänga. Den hade stått öppen i över ett år.
4. Släckt utebelysningen som jag fick i julklapp förra året
5. Blivit duktigare på att släcka lampor och stänga dörrar, både innerdörrar och ytterdörrar
6. Bytt ut några gamla halogenlampor till led
7. Sänker eller stänger av den elektriska golvvärmen där jag får. Vi har elektrisk golvvärme i 4 utrymmen, badrum, gästtoa, hall och entre
8. Stängt av vvc-pumpen (varmvattencirkulation som inte är nödvändig)
9. Sänkt värmen i varmvattenberedaren (från 70 till 55 grader, förmodligen har varmvattenberedarens termostat slutat fungera)
10. Täppt igen flera tilluftsventiler som tidigare sprutade in kall luft. Ska öppna upp till våren igen när det blir varmare.
11. Ställt in två frånluftsfläktar så att de inte snurrar hela tiden och täppt igen två frånluftsfläktar temporärt.
12. Eldat i braskaminen flera gånger.
13. Köpt och installerat Tibber Pulse som gör att jag kan följa vår elförbrukning i realtid, vilket gjort mig till en ganska jobbig person
14. Bytt elavtal från timpris hos Tibber till rörligt månadspris hos Näckåns Energi när jag insett att timprisavtal inte riktigt passar oss eftersom vi förbrukar mer el dagtid än på natten
15. Fått ett raseriutbrott när jag upptäckt att handdukstorken varit på helt i onödan
16. Fick en ny kaffekokare som drar mindre ström i julklapp
Nu har första halvan av januari passerat. Och det har varit relativt milt. Men vi har sänkt förbrukningen med 35% jämfört med förra året.
330 öre per kWh i snitt.
Vi har gjort följande:
1. Sänkt värmen i huset
3. Lagat dörrhandtaget dörren ner till källaren så att källardörren går att stänga. Den hade stått öppen i över ett år.
5. Blivit duktigare på att släcka lampor och stänga dörrar, både innerdörrar och ytterdörrar
7. Sänker eller stänger av den elektriska golvvärmen där jag får. Vi har elektrisk golvvärme i 4 utrymmen, badrum, gästtoa, hall och entre
9. Sänkt värmen i varmvattenberedaren (från 70 till 55 grader, förmodligen har varmvattenberedarens termostat slutat fungera)
10. Täppt igen flera tilluftsventiler som tidigare sprutade in kall luft. Ska öppna upp till våren igen när det blir varmare.
11. Ställt in två frånluftsfläktar så att de inte snurrar hela tiden och täppt igen två frånluftsfläktar temporärt.
13. Köpt och installerat Tibber Pulse som gör att jag kan följa vår elförbrukning i realtid, vilket gjort mig till en ganska jobbig person
14. Bytt elavtal från timpris hos Tibber till rörligt månadspris hos Näckåns Energi när jag insett att timprisavtal inte riktigt passar oss eftersom vi förbrukar mer el dagtid än på natten
15. Fått ett raseriutbrott när jag upptäckt att handdukstorken varit på helt i onödan
16. Fick en ny kaffekokare som drar mindre ström i julklapp
Nu har första halvan av januari passerat. Och det har varit relativt milt. Men vi har sänkt förbrukningen med 35% jämfört med förra året.
Redigerat:
Då detta problem inte kommer lösas på minst 7 år så tycker jag att ett fastprisavtal på 7 år nu blir bra.
En del av stegen är för mig helt ofattbara, hur låter man En källardörr stå öppen i ett år?Per Eskilsson skrev:Elräkningen i december landade på 15 400 kr.
330 öre per kWh i snitt.
Vi har gjort följande:
1. Sänkt värmen i huset
3. Lagat låset på källardörren så att källardörren går att stänga. Den hade stått öppen i över ett år.
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
För att sonen bott i källaren stora delar av året och för att vi har haft samma temperatur där som i resten av huset.
Keiller skrev:Betalar. Precis som jag brukar göra när elräkningen kommer.
Att den senaste räkningen var väldigt hög är väl ungefär som att få en oväntad verkstadsräkning om bilen gått sönder, det är bl.a för såna här mer eller mindre oförutsedda utgifter som jag har en buffert.
Sen måste jag naturligtvis se över mitt elavtal och sätta mig in ordentligt i hur man bäst bör göra för att försöka undvika liknande "chock"-räkningar i fortsättningen. En dyrköpt lärdom men dock en lärdom.
Låter som ett bra resonemang. Blir samma som vi har här hemma. Betala lägga bakom sig.
Fundera på bästa sätt att undvika igen.
Koppla förbi elmätaren kan ju kanske vara frestande men eftersom de flesta nätägare numera har digital avläsning både hos förbrukare och i nätstationerna så kommer nätägarens datorer snabbt att larma om avvikelser. Sen kommer det snabbt ett brev på posten där en förbrukare får förklara en större förändring i förbrukning. Och då kan det svida rejält i plånboken!ricebridge skrev:
Sitter och är nöjd med att vi installerade sjövärme förra sommaren i samband med att vi byggde ut med 80m2 och installerade LLVP i garaget för 3 år sen, sänkt förbrukningen med 30% trots att vi nu har 190 m2 att värma upp jämfört med tidigare 110 m2.
Vi var på semester tre veckor en vårmånad och ställde ner temperaturen till 12 grader i hela huset. Det innebar att värmepumpen stod helt still (stängde av varmvattnet också) eftersom temperaturen aldrig föll så lågt i huset. Vår förbrukning var nära noll i flera veckor, men jag fick inget brev. Så "snabbt" vet jag inteP paralun skrev:Koppla förbi elmätaren kan ju kanske vara frestande men eftersom de flesta nätägare numera har digital avläsning både hos förbrukare och i nätstationerna så kommer nätägarens datorer snabbt att larma om avvikelser. Sen kommer det snabbt ett brev på posten där en förbrukare får förklara en större förändring i förbrukning. Och då kan det svida rejält i plånboken!