Krokben Krokben skrev:
Betalar och äter nudlar resten av månaden samt ber till gudarna atr detta blåser över snart.
NejNej, vi vill ju att det skall blåsa :)

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Sitter och går igenom alla elräkningar vi fått sen vi köpte huset för två och ett halvt år sedan. Försöker bilda mig en uppfattning om vilka val och åtgärder som behöver göras framöver.

Hittills har jag bara konstaterat att det rörliga priset varierat mellan 15,78 öre/kWh (april 2020) och 246,65 öre/kWh (december 2021).

Snittpriset under dessa 36 månader har varit 51,68 öre/kWh.

2020 var för övrigt ett bra år med ett snittpris på 31,51 öre/kWh.

Vet ännu inte vad jag har för nytta av den här uträkningen men kan jag hitta ett elbolag som erbjuder en långtidsbindning för ett pris under 50 öre/kWh så kan man ju överväga att slå till.

Men det finns ju mer att forska i, vad gäller min elförbrukning och annat som påverkar elräkningen.

Betalar räkningen

Har beställt ny llvp då den vi har nu har ca 15 år på nacken och hoppas det ska hjälpa lite. Har funderat på det ändå eftersom den nuvarande låter så jäkligt och inga displayer funkar men har fram tills nu tänkt att så länge den värmer så skjuter jag på att köpa ny.. Men kände nu att det kanske är dags ändå..

Skämt åsido, vi kör fast elavtal och bergvärme. Lite tokig omteckning nu men det fick bli ett 6mån avtal nu när 3åringen gick ut. Siktar på nytt ettårsavtal från och med i sommar när vi förhoppningsvis har nått lite mer rimliga fastprisavtal

• Haha
JSten och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
V g håll er till ämnet. Frågan var inte vems fel det var, eller huruvida man får skylla sig själv. Diskutera heller den frågan i egen tråd.
Frågan här var vad ni gör som får/fått en elprischock.

Vänligen, TS.
Jag betalar men håller ner kostnaderna lite extra med alla kända metoder för att snittet över vintern skall bli så lågt som möjligt. Är vanligtvis försiktig med elförbrukningen. Vad jag inte sett här på forumet är att använda köksfläkten så lite som möjligt. Har sett hemma hos bekanta att fläkten står på väldigt länge och då försvinner mycket värme rakt ut till kråkorna. Har även draft pillows trots att jag har ett väldigt tätt hus eftersom de stoppar kallraset vid altandörrarna. Draft pillows är en trevlig engelsk uppfinning som jag inte vet vad de heter på svenska.

a.o.f a.o.f skrev:
Jag betalar men håller ner kostnaderna lite extra med alla kända metoder för att snittet över vintern skall bli så lågt som möjligt. Är vanligtvis försiktig med elförbrukningen. Vad jag inte sett här på forumet är att använda köksfläkten så lite som möjligt. Har sett hemma hos bekanta att fläkten står på väldigt länge och då försvinner mycket värme rakt ut till kråkorna. Har även draft pillows trots att jag har ett väldigt tätt hus eftersom de stoppar kallraset vid altandörrarna. Draft pillows är en trevlig engelsk uppfinning som jag inte vet vad de heter på svenska.
"Dragskydd" enligt Google

MultiMan
Fario Fario skrev:
Vi betalar. Och inser att vi närmar oss ett liv där det blir dyrare att leva. Inte direkt oväntat.

Det är som med belastningen på miljön, antingen tar vi kostnaden nu för att åtgärda saker som förstör eller så kör vi på och tar en större smäll framöver i pengar och livskvalitet. Nej, jag gillar det inte men man får väl tacka för den tid som varit...
Dyr el har ingenting med miljöbelastning att göra, enbart politiska beslut från fanatiker som använder miljön som ursäkt för att slå sönder det samhälle vi har idag och som inte passar deras ideologi. Miljömässigt kommer det ha motsatt effekt. Istället för bättre miljö kommer nerläggningen av fungerande baskraft leda till att fler eldar med ved, olja eller annat som smutsar ner betydligt mer än ren el från en ren produktion.

Tråkigt att de lyckats få dig att tro på deras påhittade världsbild.

Sverige har haft alla möjligheter att kunna värma varenda medborgares bostad till valfri temperatur, utan någon större miljöpåverkan och utan skenande elpriser. Man har istället valt en annan och på alla sätt sämre väg.

Fortsätter de höga elpriserna så måste jag flytta eller börja elda med ved i en anläggning från ~1940, efter renoveringar som jag eventuellt inte har råd med. Det är min verklighet även om många som skriver på Byggahus har pengar i överflöd, helt enligt egna inlägg, och samtidigt många gånger saknar insikt i hur andras liv ser ut.

Redigerat:
  • Gilla
hirre83 och 5 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
"Dragskydd" enligt Google
Googla på dragskydd så får du se. :D

• Haha
harka
  • Laddar…
MultiMan
Maskintok skrev:
Det är när man köper och föder upp en eller flera grisar.. dessa har ramlat ur registret om
Så man märker dem som avlidna som kultingar.. Sedan så föder man upp den och slaktar dem hemma och säljer köttet.
Detta sker helt utan kvitto..

Jag sålde 1/4 gris för 1500 kr..
slakt vikt ca 25-40 kg.

styckat och förpackat ca 2000 kr..
benen följde med..
Köpte sådant när jag bodde söderöver, främst för att jag fick träffa grisen regelbundet under tiden den växte upp. Mycket trevliga djur!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Köpte sådant när jag bodde söderöver, främst för att jag fick träffa grisen regelbundet under tiden den växte upp. Mycket trevliga djur!
Japp linderödsvin som fått gått en stund extra.. runt 200 kg i slaktvikt om man behåller dem så pass... (y)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fsn skrev:
... Men det är såklart under förutsättning att huset är så välisolerat att ...
Tänk att man ska behöva läsa 85 inlägg innan någon ens nämner husets isolering. Det överlägset mest kostnadseffektiva sättet att sänka kostnaderna för ett hus från 1900-talet är att tilläggsisolera ordentligt. När jag räknade på att isolera väggarna för några år sedan hamnade jag på under 25 000 (!?!!!) för invändig isolering i alla rum (reglar, isolering, skivor, ångtät plast mm) i en tvåplansvilla på 120-140 kvm. Jag har gjort hälften nu, det tog två dagar för senaste rummet för två personer, sedan lägger jag det sågspån jag river ut på vindblälklaget. Från 100 mm isolering till 250 mm i väggarna - och nästan gratis - ett rum i taget. Sist blir det golvisolering och vattenburen golvvärme (bergvärme). Tapetsera om ska jag göra ändå.

Ska man isolera utåt tillkommer panel mm såklart. På en enplansvilla är det definitivt bättre att isolera vindbjälklaget först.

Redigerat:
  • Gilla
Siggaboda och 1 till
  • Laddar…
AXS
S Steffo6804 skrev:
Så, har du kollat ännu och jämfört med december 2020...?
S Steffo6804 skrev:
Så, har du kollat ännu och jämfört med december 2020...?
Gissar på dubbelt ungefär?

ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Stänger av pannan 22.00-07.00

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
F
M multix skrev:
Tänk att man ska behöva läsa 85 inlägg innan någon ens nämner husets isolering. Det överlägset mest kostnadseffektiva sättet att sänka kostnaderna för ett hus från 1900-talet är att tilläggsisolera ordentligt. När jag räknade på att isolera väggarna för några år sedan hamnade jag på under 25 000 (!?!!!) för invändig isolering i alla rum (reglar, isolering, skivor mm) i en tvåplansvilla på 120-140 kvm. Jag har gjort hälften nu, det tog två dagar för senaste rummet för två personer, sedan lägger jag det sågspån jag river ut på vindblälklaget. Från 100 mm isolering till 250 mm i väggarna - och nästan gratis - ett rum i taget. Sist blir det golvisolering och vattenburen golvvärme (bergvärme). Tapetsera om ska jag göra ändå.

Ska man isolera utåt tillkommer panel mm såklart. På en enplansvilla är det definitivt bättre att isolera vindbjälklaget först.
var försiktig bara när du isolerar invändigt så du inte flyttar in punkten för kondensering till fel sida plasten om du nu har sådan lösning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.

Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
Intressant, vilka bevis har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.