57 122 läst · 471 svar
57k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Jag blandade inte ihop elfrågorna med miljöfrågor.MultiMan skrev:
Nämnde bara att man nog fick vara beredd på den dag då vi inte längre har billig el.
Och precis som i miljöfrågor så kan kostnaden komma nu om vi inte åtgärdar eller som en rejäl örfil längre fram. Man kan ju tänka avloppssystem och vägar. Kör på tills allt går sönder eller underhålla och anpassa till modern teknik och ta en mindre kostnad nu för att slippa en jättteräkning när allt måste åtgärdas på en gång.
Jag gråter en skvätt i januari och februari och blir lite gladare när mars elräkning kommer. Blev lite dyrt med rörligt elavtal i Skåne så jag har nu köpt vindkraftsandelar motsvarande min årsförbrukning och kommer från 1:a februari att betala 47 öre per kWh året om. Skulle man senare ångra sig så kan man sälja andelarna i vindkraftverket. Planerar även en mindre solcellsanläggning framöver.
Betalar och grämer mig över att man inte satt sig in i det här med rörligt och fast avtal... (Betalade 1900 kr i december 2020, 7200 kr i dec 2021).
vad händer med boarean när du tilläggsisolerar så mycket inåt? Det innebär ju en lägre värdering på huset som vida överträffar elräkningen om man bor någorlunda centralt i en medelstor svensk stad…M multix skrev:Tänk att man ska behöva läsa 85 inlägg innan någon ens nämner husets isolering. Det överlägset mest kostnadseffektiva sättet att sänka kostnaderna för ett hus från 1900-talet är att tilläggsisolera ordentligt. När jag räknade på att isolera väggarna för några år sedan hamnade jag på under 25 000 (!?!!!) för invändig isolering i alla rum (reglar, isolering, skivor, ångtät plast mm) i en tvåplansvilla på 120-140 kvm. Jag har gjort hälften nu, det tog två dagar för senaste rummet för två personer, sedan lägger jag det sågspån jag river ut på vindblälklaget. Från 100 mm isolering till 250 mm i väggarna - och nästan gratis - ett rum i taget. Sist blir det golvisolering och vattenburen golvvärme (bergvärme). Tapetsera om ska jag göra ändå.
Ska man isolera utåt tillkommer panel mm såklart. På en enplansvilla är det definitivt bättre att isolera vindbjälklaget först.
Min elektriker har beställt hem Plejd-wallplugs till alla mina 59 eluttag så snart kommer jag få järnkoll på vad varenda apparat förbrukar!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Hoppas du skojar då Plejds plugg mig veterligen inte mäter förbrukning och det kostar sisådär 35000 kr att ekipera 59 tvåvägsuttag med dem.J Jonte Karlsson skrev:
Betalar... efter jag betalt fakturan till verkstaden för kopplingsraset på bilen. 16700 för el och 20000 för verkstaden. Bytte till tibber eftersom vi också har en elbil och kan lätt ladda på natten istället, dragit ned värmen i kåken och eldar mer. Billig månad...
Bitterheten vet visst inga gränser. Det är klart att priset har en miljöpåverkan. Om det kostar mycket att skita ner kommer många att undvika att skita ner. Det är fundamental ekonomi och beteendevetenskap.MultiMan skrev:Dyr el har ingenting med miljöbelastning att göra, enbart politiska beslut från fanatiker som använder miljön som ursäkt för att slå sönder det samhälle vi har idag och som inte passar deras ideologi. Miljömässigt kommer det ha motsatt effekt. Istället för bättre miljö kommer nerläggningen av fungerande baskraft leda till att fler eldar med ved, olja eller annat som smutsar ner betydligt mer än ren el från en ren produktion.
Tråkigt att de lyckats få dig att tro på deras påhittade världsbild.
Sverige har haft alla möjligheter att kunna värma varenda medborgares bostad till valfri temperatur, utan någon större miljöpåverkan och utan skenande elpriser. Man har istället valt en annan och på alla sätt sämre väg.
Just vinterns elpris har dock inget med miljö att göra eftersom det handlar om tillgång, efterfrågan och produktionskostnader. Faktum är att om miljörörelsen vid det här laget hade lyckats få igenom en koldioxidskatt på fossila bränslen i paritet med de kostnader som förbränningen faktiskt ger upphov till så hade möjligtvis de nu avvecklade kärnreaktorerna kanske varit lönsamma och i fortsatt drift.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Tja, det har väl visat sig det bara är så initialt. Tex med trängselskatten var det ju enbart en initial nedgång i trafiken innanför tullarna.Elon Musk skrev:Bitterheten vet visst inga gränser. Det är klart att priset har en miljöpåverkan. Om det kostar mycket att skita ner kommer många att undvika att skita ner. Det är fundamental ekonomi och beteendevetenskap.
Just vinterns elpris har dock inget med miljö att göra eftersom det handlar om tillgång, efterfrågan och produktionskostnader. Faktum är att om miljörörelsen vid det här laget hade lyckats få igenom en koldioxidskatt på fossila bränslen i paritet med de kostnader som förbränningen faktiskt ger upphov till så hade möjligtvis de nu avvecklade kärnreaktorerna kanske varit lönsamma och i fortsatt drift.