533 läst · 7 svar
533 läst
7 svar
Vad gör jag med invasiv art
Det enda som skiljer hanteringen av invasiva arter och icke invasiva är att man måste se till att de inte sprider sig it i naturen, och att man är ordentlig i hanteringen av levande växtdelar.
Edit: Nu kom det en fråga till.
Man hör som med andra växter man vill bli av med. Man rensar. Den kan dock var lite envis.
Edit: Nu kom det en fråga till.
Man hör som med andra växter man vill bli av med. Man rensar. Den kan dock var lite envis.
Det finns lite olika metoder. Ska man använda kemiska metoder ör det glyfosat som är det som gäller. Dock inte tillåtet i trädgårdar.
Gräva bort hela härligheten är ett annat sätt, men det blir en rejäl grop.
Ytterligare ett sätt är att värma upp marken så att allt dör.
Den metod jag tycker är vettigast är en mer konventionell metod. Klipp ner beståndet en gång i månaden under växt säsongen under några år. När den inte längre orkar med en rejäl tillväxt tar man de små skotten oftare. Är det möjligt att göra gräsmatta av ytan så är det lämpligt. Det kommer att ta ett gäng år att bli av med den helt på det sättet. Men arbetsinsatsen är inte särskilt stor.
Gräva bort hela härligheten är ett annat sätt, men det blir en rejäl grop.
Ytterligare ett sätt är att värma upp marken så att allt dör.
Den metod jag tycker är vettigast är en mer konventionell metod. Klipp ner beståndet en gång i månaden under växt säsongen under några år. När den inte längre orkar med en rejäl tillväxt tar man de små skotten oftare. Är det möjligt att göra gräsmatta av ytan så är det lämpligt. Det kommer att ta ett gäng år att bli av med den helt på det sättet. Men arbetsinsatsen är inte särskilt stor.
Göra gräsmatta på en relativt stor yta runt där den står är ju enklast. Då kan robotklipparen få göra jobbet efter första attacken.
Tänk dock på att rötterna kan gå rätt långt åt sidorna, du måste hålla koll i hela närområdet.
Tänk dock på att rötterna kan gå rätt långt åt sidorna, du måste hålla koll i hela närområdet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag lång uppfart och entré roligare?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Hur ska jag göra med nedfarten?
Fasad -
Kvarterets enklaste däckställ - gör det själv
Artikelkommentarer -
Hjälp! Elskåp blockerar vår infart – vad kan vi göra?
Tomter -
Göra fjällstuga smart och försöka få ner driftskostnader?
Villalarm & Hemautomation
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Vad kan vi göra med vår tomt?
Hur får man tag på stora stenar till ok pris?
Finns det alternativ till geoduk av plast?
Förslag på häck utefter tomtgräns (Lantligt läge)
Vad gör jag med invasiv art
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22