tommib
G Ganescha skrev:
:):)
Hur många hål får du ut per borr från biltema innan du kasserar den?
Har inte räknat men jag tror att jag är uppe i åtminstone 15 hål per borr, vissa kanske lite mindre. De går rätt trögt dock jämfört med Hornbach-borret.

Funderar på att beställa från tradera, hittade flera som sålde 20mm borr där. Tyska Ebay har också billiga borr... Har bara inte kommit till skott än. Jag funderar på att byta till en SDS-max borrhammare och vill inte investera i för många borr. Måste få igenom det med frugan bara som inte är alls intresserad av mina små stenspräckningsprojekt.

tommib
btw... varför skulle man få ut en större bit av att borra djupare? Det enda som är viktigt är att kilen inte bottnar i hålet, allt djup utöver det är meningslöst (förutom som reservoir för borrdammet om man inte pallar att suga/blåsa ut det)

tommib tommib skrev:
btw... varför skulle man få ut en större bit av att borra djupare? Det enda som är viktigt är att kilen inte bottnar i hålet, allt djup utöver det är meningslöst (förutom som reservoir för borrdammet om man inte pallar att suga/blåsa ut det)
Ja du, fråga mig inte men jag får det. Vill jag ha mindre sten så borrar jag inte lika djupt helt enkelt och vice verse. Har funkat prima.

tommib tommib skrev:
Härifrån fick jag tipset om att borra djupare.
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Sprackkilar-20-34mm-Bergsprackning

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jo, jag har också läst den där. Jag kan inte begripa poängen med det. Så länge kilen inte bottnar så kommer stenen spricka ändå. Exakt var sprickan hamnar beror på stenen. Jag borrar mina hål lite djupare än nödvändigt för att det sista borrdammet ska ha någonstans att vara ur vägen (orkar inte dammsuga/blåsa hålen).

tommib tommib skrev:
Jo, jag har också läst den där. Jag kan inte begripa poängen med det. Så länge kilen inte bottnar så kommer stenen spricka ändå. Exakt var sprickan hamnar beror på stenen. Jag borrar mina hål lite djupare än nödvändigt för att det sista borrdammet ska ha någonstans att vara ur vägen (orkar inte dammsuga/blåsa hålen).
Den delen jag fastande för är:" För stenspräckning så minst halva tjockleken, vid större sten så stora bitar du vill ha bort"
Vilket verkar stämma, jag får bort i stort sätt lika stora bitar som jag borrar djupt. I bland lite större, risken med detta är att dom blir lite för tunga/stora.
Jag kör med bara 3 kilar, på vissa gör jag bara 2 hål t om, den 3:de kilen har jag bara i fall biten blir för stor och om jag ej får loss kilarna.

tommib
Jo, jag har provat det också. Min erfarenhet är att det är lite slumpmässigt hur stora bitar det blir, men då har jag också spräckt mest friliggande sten (sprängsten i krypgrunden, som ska bli källare). De gånger jag körde i trädgården för en rörgrav tänkte jag faktiskt inte så mycket på det men nu när jag funderar i efterhand så sprack nog även de stenarna ner helt igenom. Även där var det dock stenar och inte solitt berg. Jag får återkomma i frågan när jag börjar med det faktiska berget under huset :)

Jag gör som du, oftast fyra eller fem kilar i taget (den sjätte har trasigt gummiband och är lite jobbigare att använda). En eller två i reserv om man kör fast. Har någon gång kört sista kilen på tvärsen mot de andra för att knäcka den redan halvspruckna biten i mindre bitar.

Ett annat tips är att sätta en bilmejsel i borrhammaren och med den bearbeta stenen lite i den tänkta spricklinjen. Det har gjort susen några gånger innan jag lärde mig att spara en kil.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Härifrån fick jag tipset om att borra djupare.
[länk]
På en sten där man har utslag utan att det kivar så spelar burrdjupet ingen roll så länge man inte bottnar kilen. Det är såklart aldrig nån nackdel att borra djupare mer än at det tar tid och sliter borr.

Jag har fått ut mellan 30-40 borrhål med Biltemas 20mm SDS-max borr. Har tre 20mm borr jag roterar på varav två är 2-skäriga Biltema och ett är ett noname 4-skärigt som var mer än dubbelt så dyrt och hälften så bra som Biltemas (i detta fall) prisvärda skit. Har en bunt med Hilti originalborr med där jag kör 28mm för kilar. Jag har fö kylt med vatten med, det är skitsnack att det röker härdningen, borren är aldrig så varma att man är i det området att härdningen påverkas. Däremot blir borrkaxet och vattnet en jävla sörja så jag borrar torrt istället. Borrar med en Hilti TE-52.

F
tommib tommib skrev:
Jo, jag har provat det också. Min erfarenhet är att det är lite slumpmässigt hur stora bitar det blir, men då har jag också spräckt mest friliggande sten (sprängsten i krypgrunden, som ska bli källare). De gånger jag körde i trädgården för en rörgrav tänkte jag faktiskt inte så mycket på det men nu när jag funderar i efterhand så sprack nog även de stenarna ner helt igenom. Även där var det dock stenar och inte solitt berg. Jag får återkomma i frågan när jag börjar med det faktiska berget under huset :)

Jag gör som du, oftast fyra eller fem kilar i taget (den sjätte har trasigt gummiband och är lite jobbigare att använda). En eller två i reserv om man kör fast. Har någon gång kört sista kilen på tvärsen mot de andra för att knäcka den redan halvspruckna biten i mindre bitar.

Ett annat tips är att sätta en bilmejsel i borrhammaren och med den bearbeta stenen lite i den tänkta spricklinjen. Det har gjort susen några gånger innan jag lärde mig att spara en kil.
Spara en nöd-kil gör man alltid. Sen är det bra med tålamod. När slägghammarn bara studsar och lilarna är helstumma så ta en paus. Gör nåt annat och gå dit och ge dom ett rapp då och då. Man tröttar skiten ur stenen och den ger sig till slut. Blir ofta bättre resultat än att tvära in en nödkil bara för att få ut kilarna. Men visst, ibland är det tjurigt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att kilarna har varit stumma, kanske beror på borr djupet ;)

F
G Ganescha skrev:
Har aldrig varit med om att kilarna har varit stumma, kanske beror på borr djupet ;)
Knappast... Vid optimal spräckning blir kilarna stumma. Tanken med kilen är att den skall spräcka berget, inte att du skall borra sönder det.

Vet inte vad du har för erfarenhet av att spräcka sten med kilar. Jag är en glad amatör men jag spräckte i vintras/tidigt i våras drygt 3 kubik berg och jag lovar dig att jag fick ut bitar med spräckdjup på 70-80cm (på friliggande sten, fast berg är någor kinkigare) och det utan några djupare hål än vad som behövs +1cm. Med så djupa sprickor så blir kilarna så stumma att släggan studsar, det blir naturligtvis bättre ju tätare man borrar eller om man kör med större kil (jag har 20mm och 28mm och det är en enorm skillnad). På en så djup spricka så lägger jag kanske 20mm kilar på cc 25cm och 28mm på 40cm eller nåt sånt.

Jag har inte en aning om vad du har för berg men det skiljer extremt mycket på berg och berg. Det värsta som finns är svaga stenar perpendiculärt till borriktingen, då blir det ofta att kilen slår ut i ingång och det blir grus.

20mm kilar, borr djup 25-30cm. Kör bara med 3 kilar och har dem väll 40cm ifrån varandra, ungefär. Granit.
Ska absolut prova att borra mindre djupt. Fungerar det lika bra så blir jag glad :D
Hur mycket sten det har blivit och kommer att bli vågar jag inte sia om! Men en mur runt huset får jag nig ihop till slut.

L
När kilen är stum , så har du den största pressen som går att få , hade samma sak , då får man gå och knacka lite då och då ,, och kanske vänta till nästa dag och knacka igen , det kan ta tid om man inte sätter flera kilar i en linje , på det ställe man vill knäcka , har du tex. 4 kilar
med 10-15 cm emellan och kilarna är stumma , ge lte till , sen du tar ett s.k. knoster eller stor slägga , dundra på strax ovanför kilarna , så blir det något som kallas skväck i stenen , varvid
kilens press trycker ut , förr i tiden så slog man bara med knoster på berg och storsten för att spräcka , kan vara så att du behöver slå på kilarna lite då och då , i samband med släggan , det funkade hos mig , det var bergknalle , fick upp flak , har inget foto , det var 20 år sen
PS Det är bättre att ha ett håll som är lite för stort , då kommer kilen lite längre ned emellan
omfattningen , och inte stannar upptill , den ska ner en bit för att kunna pressa bra
Som dom andra säger , du ska ligga med snittet kanske 10 - 15 cm under markytan , då är chansen stor för att du är under vid färdig spräck , inga ryggar

Uppdatering.. borrade från sidan, men nästa alla gånger blev det mindre sten bitar som lossade..antingen är stenen i svår att knacka bort.. eller gör man helt fel.. hade önskat stora block skulle försvinna. Men stenen va smalare upptill sedan bredde den utsig enbit nertill. Kanske därför det mest lossa små delar

Fick ner den den 15 cm under gräset. Så nu ligger det jord i hålan och så få vi se om gräset börja växa. Är en hel del sten kvar som ser lite annorlunda ut. Blir dom lika svåra så få dom allt ligga kvar..dom andra stenarna ligger mycket högre upp så kanske spricker dom enklare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.