69 386 läst · 230 svar
69k läst
230 svar
Vad för verktyg behöver jag för att spräcka en sten
Måste kanske borra på sidan in i stenen. För borra uppifrån och ner blir det blir det inga stora brytningar
Du skall in djupt och borra närmare horisontellt och ta ut stenen uppåt istället. Borde få loss 5-7kg bitar minst.L Lennart Lind skrev:Jag körde i en rak linje från början. Nu är stenen lite mer spetsig upptill. Men bröts dock bara av sten flisor Inga hela sten block.. kanske måste gräva ut bort mer jord från stenen? Behöver dock bara komma ner 10 cm under gräsmattan typ..kör med 5 ST 16mm kilar. Få testa imorgon igen då. detta va rätt klurigt
Ok ni menar jag ska borra typ helt snett från sidan så att toppen bryts bort i större bitar. Inget mer borrade uppifrån och ner? Som på denna bild
Har för mig någon skrev att man ej behöver borra längre än vad kilarna var. Och dom är max 15 cm långa
2 kilar sitter fast i varje ände av stenen som ni ser. Har bara 3 kvar! Lool
Har spräckt massor av stenar nu i sommar. Kan säga att det är sjukt enkelt.
Det är bara en av 10st på bilden slm jag har knäckt. Har precis som dig, att man bara ser lite av toppen på den men växer helt jävligt när man gräver lite
Det är bara en av 10st på bilden slm jag har knäckt. Har precis som dig, att man bara ser lite av toppen på den men växer helt jävligt när man gräver lite
Redigerat:
Haha vilken jävla Bamse sten du har i slutet.. ja dom växer allt till sig när man börja gräva runt..men denna stenen vi höll på med idag är ändå en en hyffsat liten, men jävligt att bara små block bryts varje gång. Men gör säkert fel då..
Sant få nog köra på sidan in. Jävligt tråkig position bara. Bli lite mer påfrestning än borra rakt ner, vilket inte var något alls jobbigt.
Ja dom blir rätt stora. Jag kör med 3 kilar storlek 20mm. Borra dubbelt va kilen är om du vill ha stora bitar.L Lennart Lind skrev:
Äsch, jag kör med Biltemas borr 20mm och deras borrhammare. Fungerar prima, går som smör. Men dom håller för ca 7-8 hål bara. Men ett vettigt borr går på ca 800:- Biltemas kostar 99:-. Jag kör med 2 stycken, låter ett kyla ner sig hela tiden då håller den längre. Annars skiter sig legeringen när dom blir för varma.0L Lennart Lind skrev:
Ja kör också Biltemas borr Kyler med vatten efter några minuter. Men tycker dom tar sämre redan efter 5,6 hål. Och ja kör dom aldrig riktigt varma. Men slits ändå