Ja gav 79 för Biltemas 16mm

L Lennart Lind skrev:
Ja kör också Biltemas borr Kyler med vatten efter några minuter. Men tycker dom tar sämre redan efter 5,6 hål. Och ja kör dom aldrig riktigt varma. Men slits ändå
Du får inte kyla dem med vatten, då förstör du dem. Kyls ner för snabbt. Och absolut inget i hålet!! Då slits dom mer. Använd dammsugare till dammet.

G Ganescha skrev:
Har spräckt massor av stenar nu i sommar. Kan säga att det är sjukt enkelt.
Det är bara en av 10st än så länge.
Har precis som dig, att man bara ser lite av toppen på den men växer helt jävligt när man gräver lite :)
Det är tur att du har en stor och flashig spade, då går det säkert fort att gräva fram stenen!

Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Det är tur att du har en stor och flashig spade, då går det säkert fort att gräva fram stenen!
Man får inte ha förbråttom under semestern.

Ok ja hålen dammsuger ja.. jasså dom ska själv svalna då.. vatten bruka man ju annars kyla ner metallborr med tex!

L Lennart Lind skrev:
Ok ja hålen dammsuger ja.. jasså dom ska själv svalna då.. vatten bruka man ju annars kyla ner metallborr med tex!
Hårdmetall borr ska man aldrig kyla med vatten. Det är inte bra att dom får gå upp ner snabbt i temp.

Kyler du när den är för varm så förstörs härdningen. Ska man kyla så ska man göra det hela tiden, men det är inte så bra i just det här fallet eftersom vattnet och stenmjölet blir en smet som så småningom omöjliggör borrningen och kilningen

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Ok då få man pausa efter varje hål. Eller pausa du redan efter ett halvt hål?

L Lennart Lind skrev:
Ok då få man pausa efter varje hål. Eller pausa du redan efter ett halvt hål?
Nä, jag kör ett helt hål. Använder 2 st, låter en kyla ner sig hela tiden. Jag kör dock bara 2-3 hål innan jag spräcker, då kyls dom ner medan jag lossar lite sten.

tommib
Som jag sa tidigare i tråden så kör jag ett hål per borr. Jag kör också biltemas 20mm borr (men Julas röda Meec hammare). Jag har sex kilar och sju borr. Den sjunde är faktiskt en bättre borr från Hornbach som kostade 280 kr men den tar väldigt mycket bättre än biltemas. Jag använder den om jag kör fast och måste ta upp ett extra hål. De använda borren får ligga och svalna i gräset/gruset och det blir en precis lagom paus i och med att jag spräcker stenenen och skyfflar undan bitarna.

Som flera andra har sagt, borra snett in från sidan och spräck i linje. Räkna med att du behöver gräva ner ca 20 cm under den tänkta ytan för att kunna få bort tillräckligt med sten. Det jobbiga är när du kör rakt ner och sätter kilarna och sen inte får bort dem för att stenen inte kan spricka på grund av den omgivande marken.

tommib tommib skrev:
Som jag sa tidigare i tråden så kör jag ett hål per borr. Jag kör också biltemas 20mm borr (men Julas röda Meec hammare). Jag har sex kilar och sju borr. Den sjunde är faktiskt en bättre borr från Hornbach som kostade 280 kr men den tar väldigt mycket bättre än biltemas. Jag använder den om jag kör fast och måste ta upp ett extra hål. De använda borren får ligga och svalna i gräset/gruset och det blir en precis lagom paus i och med att jag spräcker stenenen och skyfflar undan bitarna.

Som flera andra har sagt, borra snett in från sidan och spräck i linje. Räkna med att du behöver gräva ner ca 20 cm under den tänkta ytan för att kunna få bort tillräckligt med sten. Det jobbiga är när du kör rakt ner och sätter kilarna och sen inte får bort dem för att stenen inte kan spricka på grund av den omgivande marken.
Exakt ska tänka ja på detta.. få gräva runt lite sedan kör snett in..köpte bara 2 borr. Så få hoppas dom klara sig till stenen är borta nu. Borra djupt är nog inte fel heller. Snett in ca 30 cm. Kör 4 hål på rad snett in så borde en stor bit lossnar med lite tur

tommib
Du behöver inte borra alls så djupt. Med mina 20mm kilar borrar jag max 13-14 cm. Med 16mm kilar räcker sannolikt 8-9 cm. Du kommer aldrig hamra in hela kilen, stenen spricker innan dess (om du gör rätt).

Ok tänkte att en större bit spricker om man borra djupare

:):)
tommib tommib skrev:

Hur många hål får du ut per borr från biltema innan du kasserar den?

L Lennart Lind skrev:
Ok tänkte att en större bit spricker om man borra djupare
Det får du också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.