69 390 läst · 230 svar
69k läst
230 svar
Vad för verktyg behöver jag för att spräcka en sten
Vad menar du spaden ligger i en dal!?
Kolla hur ådringen är på stenen , brukar vara randig , dom linjerna är en naturlig skiktning från begynnelsens tider och sätt dina hål i linje med dom , men inte i cirkel , då kan det bli en invertes tillbakahållning i stenen , ungefär som en kvist i trä
Ta en skärmbild , rita i paint eller annatG Ganescha skrev:
Ja kör android där gjorde ja lite pilar. Borde gå hos äpplet också.. gör gärna en ritning
Kära vänner jag tror min kilar är för korta därav dessa små bitar som faller loss varje gång
Ok få göra ett försök framöver då..hur många kilar ska man köra åt gången.. räcker 5 ST eller ska man ha flera
Jag kör normalt med fyra eller fem kilar (har en sjätte i reserv).
Det är stor skillnad på 16mm och 20mm kilar. Köp 20mm så ska du se att det går bättre. HME Tools köpte jag mina ifrån, vettigt pris och snabb leverans.
Det är stor skillnad på 16mm och 20mm kilar. Köp 20mm så ska du se att det går bättre. HME Tools köpte jag mina ifrån, vettigt pris och snabb leverans.
Jag vet inte hur många hål du får ut av dina borrar, men jag lyckades få ett 70-tal ca 15cm hål ur en 14mm bosch-borr köpt på jula för ca 100:- med hjälp av att kyla kontinuerligt med vatten i hålet.G Ganescha skrev:
Tror att jag skrivit om det tidigare i tråden.
Kladdigt men billigt.
Edit: detta i berg, inte betong.
Redigerat:
På den här bilden ser det ut som att du satt ner kilarna lite på måfå i hålen.L Lennart Lind skrev:Uppdatering.. borrade från sidan, men nästa alla gånger blev det mindre sten bitar som lossade..antingen är stenen i svår att knacka bort.. eller gör man helt fel.. hade önskat stora block skulle försvinna. Men stenen va smalare upptill sedan bredde den utsig enbit nertill. Kanske därför det mest lossa små delar
Det kanske är att sparka in öppna dörrar, men du vet om att kilarna bara pressar åt två håll, och att det är viktigt hur man roterar dem i hålet va?
Inte speciellt många. Sämre kvalité på Biltemas än Bosch? Kanske.Lostmoose skrev:Jag vet inte hur många hål du får ut av dina borrar, men jag lyckades få ett 70-tal ca 15cm hål ur en 14mm bosch-borr köpt på jula för ca 100:- med hjälp av att kyla kontinuerligt med vatten i hålet.
Tror att jag skrivit om det tidigare i tråden.
Kladdigt men billigt.
Edit: detta i berg, inte betong.
Sen ang kylningen så går jag på rekommendationerna från sidorna som säljer kilarna.
Det spelar kanske ingen roll, men jag slipper kladd och damm. Det är ganska skönt.