Är stenen stor neråt eller annars bör det ju gå att lyfta bort den med en grävare så slipper man hålla på och klyva.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
D09
Spaden ligger i en liten dal?

Vad menar du spaden ligger i en dal!?

D09
Att det är en naturlig svacka i stenen. Då kanske det är ett lämpligt ställe att bryta på

Går det att kopiera bilden och göra lite pilar med en iPhone? Vill gärna visa hur jag hade gjort!

L
Kolla hur ådringen är på stenen , brukar vara randig , dom linjerna är en naturlig skiktning från begynnelsens tider och sätt dina hål i linje med dom , men inte i cirkel , då kan det bli en invertes tillbakahållning i stenen , ungefär som en kvist i trä
G Ganescha skrev:
Går det att kopiera bilden och göra lite pilar med en iPhone? Vill gärna visa hur jag hade gjort!
Ta en skärmbild , rita i paint eller annat

Ja kör android där gjorde ja lite pilar. Borde gå hos äpplet också.. gör gärna en ritning :)

Kära vänner jag tror min kilar är för korta därav dessa små bitar som faller loss varje gång

Ok få göra ett försök framöver då..hur många kilar ska man köra åt gången.. räcker 5 ST eller ska man ha flera

tommib
Jag kör normalt med fyra eller fem kilar (har en sjätte i reserv).

Det är stor skillnad på 16mm och 20mm kilar. Köp 20mm så ska du se att det går bättre. HME Tools köpte jag mina ifrån, vettigt pris och snabb leverans.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
L Lennart Lind skrev:
Ok få göra ett försök framöver då..hur många kilar ska man köra åt gången.. räcker 5 ST eller ska man ha flera
kika på bilderna jag la upp tidigare i tråden så ser du hur jag gjorde och det fungerade ju uppenbarligen.

Ja, 20mm verkar vara lite av en standard. Rekommenderar det också.

G Ganescha skrev:
Du får inte kyla dem med vatten, då förstör du dem. Kyls ner för snabbt. Och absolut inget i hålet!! Då slits dom mer. Använd dammsugare till dammet.
Jag vet inte hur många hål du får ut av dina borrar, men jag lyckades få ett 70-tal ca 15cm hål ur en 14mm bosch-borr köpt på jula för ca 100:- med hjälp av att kyla kontinuerligt med vatten i hålet.
Tror att jag skrivit om det tidigare i tråden.
Kladdigt men billigt.

Edit: detta i berg, inte betong.

Redigerat:
L Lennart Lind skrev:
Uppdatering.. borrade från sidan, men nästa alla gånger blev det mindre sten bitar som lossade..antingen är stenen i svår att knacka bort.. eller gör man helt fel.. hade önskat stora block skulle försvinna. Men stenen va smalare upptill sedan bredde den utsig enbit nertill. Kanske därför det mest lossa små delar
På den här bilden ser det ut som att du satt ner kilarna lite på måfå i hålen.
Det kanske är att sparka in öppna dörrar, men du vet om att kilarna bara pressar åt två håll, och att det är viktigt hur man roterar dem i hålet va?

Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag vet inte hur många hål du får ut av dina borrar, men jag lyckades få ett 70-tal ca 15cm hål ur en 14mm bosch-borr köpt på jula för ca 100:- med hjälp av att kyla kontinuerligt med vatten i hålet.
Tror att jag skrivit om det tidigare i tråden.
Kladdigt men billigt.

Edit: detta i berg, inte betong.
Inte speciellt många. Sämre kvalité på Biltemas än Bosch? Kanske.
Sen ang kylningen så går jag på rekommendationerna från sidorna som säljer kilarna.
Det spelar kanske ingen roll, men jag slipper kladd och damm. Det är ganska skönt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.