Claes Sörmland
H Huruvida skrev:
Inte vad gäller registrering i SFR - nu står det att det tar 0 dagar!
Uppgifter i Samfällighetsföreningsregistret - SFR | Lantmäteriet (lantmateriet.se)
Fantastiskt! Jag utgick från att det skulle ta minst 6 månader eftersom Lantmäteriet är involverad.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen aning hur de tänkte där. Men ansvarsfrihetsfrågan är ju rent formellt mest en fråga om föreningen utifrån vad som är känt på stämman ämnar gå till tinget eller inte. Dyker annat upp senare så kan de gå till tinget i alla fall. Sen används ju den där ansvarsfrihetspunkten ibland för att göra politik och statements, men det är ju bara en skamfråga och ingen bäring i den juridiska världen.

Sen är det ju inte olagligt att vara inkompetent eller ta dåliga beslut som styrelse för en samfällighetsförening. Så tinget är vanligen inte något man använder sig av i alla fall.
tror du på det själv?
 
harry73
electroluxaren skrev:
tror du på det själv?
Men ordet är ju självförklarande. Styrelsen är bara ansvarig om de har ett ansvar i att ett fel begått.

Medlemmarna är solidariska ansvariga för ett underskott.
Det leder till följande fundering:
Om en medlem lånar 15000 till styrelsen, kan man då anse att den är återbetalat och att den som lånade ut pengarna samtidigt med sitt solidariska ansvar står för hela återbetalningen?
 
  • Gilla
Bergsee
  • Laddar…
Claes Sörmland
electroluxaren skrev:
tror du på det själv?
Vad är det i sak som du ifrågasätter?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jäklars vilken sits TS har tagit på sig.
Verkar dock väldigt problemlösningsorienterad. :)

Att gå runt bland grannarna och mjuka upp dessa är en bra ide, för att senare komma med en riktig problemställning och en genomtänkt lösning som skall tas upp på en extrastämma framöver.

Det är alltid bra att förbereda människor på framtida kostnader men också förtydliga att en insats just nu gör det enklare framöver, och kom ihåg förhållandet mellan problem och lösning, folk gillar att säga "ja".
Försök också förstå orsakerna/mekanismerna som gjorde att tidigare styrelse avgick, ligger det en hund begraven eller är det bara lathet? Givet det senare kan det vara en bra ide att "lura" tillbaka delar av styrelsen, då det kan vara så att de duktiga var jasägare och således bara följde med strömmen och avgick.

Lycka till framöver, det här ska bli intressant att följa, och jag är säker på att TS med sin förståndiga och ödmjuka stil kommer lyckas, även om det tar en tid.

/W
Yes. TS verkar vara rätt man för jobbet, ska bli kul att följa detta på håll.
Krävs ofta att det kommer någon ny och ser saker med friska ögon. Är ju lite att ta i med elbilar och motorvärmare och lekplatser som är jämnade med marken.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Medlemmarna är solidariska ansvariga för ett underskott.
Stämmer det verkligen? Det innebär i så fall att en gäldenär kan kräva in hela sin fordran av en av medlemmarna och den medlemmen får i sin tur kräva övriga medlemmar på deras del.

Är det inte snarare så att det är föreningen som är betalningsansvarig för sin skuld? Varje medlem betalar då i proportion till sin andel i föreningen. I den aktuella föreningen gissar jag att alla medlemmar har lika andel.
I så fall är det styrelsens sak att kräva in pengar från medlemmarna för att betala skulden.

Det senare är kanske lite vanskligt att göra utan en stadgeenlig styrelse, så jag sällar mig till dem som tycker att TS första prioritet är att försöka se till att föreningen väljer en riktig styrelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A
de övriga medlemmarna har redan visat att de tycker det är olämpligt att vara med i en styrelse där organisationen är konkursmässig.
 
P pmd skrev:
Är det inte snarare så att det är föreningen som är betalningsansvarig för sina skuld? Varje medlem betalar så i proportion till sin andel i föreningen.
Så är det. En fordringshavare ställer sitt krav på föreningen och det är sedan styrelsens uppgift att se till så betalning kan ske och vid behov uttaxera medel från medlemmar. Föreningen har vid uttaxering i sin tur förmånsrätt i deltagande fastigheter enligt lag om förmånsrätt för fordringar enligt lagen om förvaltning av samfälligheter (långt namn på en kort lag - bara en paragraf).
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
de övriga medlemmarna har redan visat att de tycker det är olämpligt att vara med i en styrelse där organisationen är konkursmässig.
Jag håller inte med, det går säkert att vaska fram bra folk med en ny ledare.
Go TS, go :)
 
P
electroluxaren skrev:
de övriga medlemmarna har redan visat att de tycker det är olämpligt att vara med i en styrelse där organisationen är konkursmässig.
De kanske inser att det är lämpligare att de deltar i föreningens skötsel än att de ställs under en slags dyr tvångsförvaltning, om de blir upplysta om att det är alternativet?

I och för sig kan det tänkas att de tycker att det är skönt att köpa sig fria från jobbet med föreningens skötsel.
 
harry73
P pmd skrev:
Stämmer det verkligen?
Börjar bli lite osäker eftersom jag inte hittar det i lagtexten, men kanske någon annan vet mer om det?
 
Kul att följa diskussionen även för mig! :cool:

Vad gäller underskottet i kassan/skulden, så är alla medlemmar solidariskt ansvariga då skulden är upplupen osv som många redan påpekat. I det här fallet är det alltså den förre kassören, numera en ordinarie medlem, som lånade ut sina egna pengar strax innan årsskiftet för att kunna betala räkningarna i början av januari i tid. Kvarvarande skulden är alltså till en av medlemmarna, och denne har sagt att det inte är någon brådska med betalning. Antingen får den kvarstå tills vi byggt upp ett kapital, eller så drar jag av lite vid varje medlemsinbetalning under året.
 
harry73
B Bergsee skrev:
så är alla medlemmar solidariskt ansvariga då skulden är upplupen
Jag vill inte kapa tråden, men jag tycker att frågan är intressant och spännande. Betyder det att om det skulle komma till krita och medlemmen skulle kräva tillbaka lånet, att den i och med att han själv är solidarisk ansvarig för skulden, att skulden då är betald av honom, och han eventuellt kan kräva de övriga medlemmar på ersättning? (alltså utanför föreningen)

Sedan tycker jag att du ska använda alla möjligheter du har, att kräva extra betalningar. Dvs, du ska betala tillbaka skulden genom att driva in en extra betalning, och kommer elräkningen, och kan ni inte betala den, ska du också driva in den den vägen.

Nu handlar det inte längre om att höja avgiften för att kunna investera, men om att kunna betala alla löpande kostnader. Och desto snabbare ni betalar vad det kostar, desto enklare blir det i framtiden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vill inte kapa tråden, men jag tycker att frågan är intressant och spännande. Betyder det att om det skulle komma till krita och medlemmen skulle kräva tillbaka lånet, att den i och med att han själv är solidarisk ansvarig för skulden, att skulden då är betald av honom, och han eventuellt kan kräva de övriga medlemmar på ersättning? (alltså utanför föreningen)
Nej, det råder inte något solidariskt ansvar. Medlemmen har en fordran på föreningen och kan inte kräva pengar av någon annan. Samtliga medlemmar i föreningen ansvarar för "sin" del av skulden utifrån andelstal. Sen gäller det jag skrev i inlägg #83.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bergsee skrev:
Vad gäller underskottet i kassan/skulden, så är alla medlemmar solidariskt ansvariga då skulden är upplupen osv som många redan påpekat.
Nej jag tror inte medlemmarna är solidariskt ansvariga för skulden. Föreningen har skulden och den ska uttaxeras av medlemmarna enligt deras fastighets andelstal för drift. Samfällighetslagen:

Utdrag från samfällighetslagen om uttaxering av bidrag, sektion 40 §, angående medlemsbetalningar vid täckning av föreningens behov.

Vad händer då om det finns en förfallen skuld? Ja då ska det beloppet också uttaxeras av medlemmarna:

Fotografi av en juridisk text från Samfällighetslagen om ekonomiskt ansvar vid förfallen skuld.

Bara om styrelsen underlåter att utan dröjsmål kalla till stämma och framlägga en särskild debiteringslängd för att omedelbart uttaga det som fordras så kan styrelsens ledamöter bli solidariskt ansvariga för skulden enligt andra stycket i 43 §.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.