Mikael_L
P pmd skrev:
Varför det? Hur trassligt?
För att dagen efter dödsfallet har banken låst kontot obönhörligt, och alla medel tillhör ett dödsbo, som håller på och skapas.
Det är det ena, pengarna blir helt oåtkomliga en inte helt oväsentligt lång tid, med lite krångel kan det bli både veckor och månader.
Sen räcker det med att en enda dödsbodelägare vägrar att släppa dessa pengar från dödsboet så blir utgången oviss, och tiden innan föreningen kan få tillbaka sina pengar lång.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Kanske kolla med [länk]

Det såg bra ut vid första koll, men kanske missar något.
Jag var helt inne på att köra bokföringen på Bokio, och öppna konto där. Fick till och med beslut på stämman om att göra så. Men när det väl kom till krita går det inte om man inte är ett företag... (AB eller enskild firma, kommanditbolag etc.) De vill inte ha föreningar!

MarcusMolander MarcusMolander skrev:
Vår förening har Swedbank som tar 500kr för internetbetalning + 250kr för att vara anslutna till bankgirot + 3kr per postgiroinbetalning.
Ni måste ju inte ha bankgiro, medlemmarna kan betala direkt till ett konto och då blir ju avgiften bara 500kr/år.

Att ha ett eget privat konto som genom "överenskommelse" används som föreningskonto låter som ett recept för total katastrof.
Bra tips! Gick inte att öppna enbart konto via internet utan man måste gå till ett kontor. Via internet kan jag bara skaffa deras paket. Ska besöka ett kontor när jag får möjlighet.

AXS
B Bergsee skrev:
Jag var helt inne på att köra bokföringen på Bokio, och öppna konto där. Fick till och med beslut på stämman om att göra så. Men när det väl kom till krita går det inte om man inte är ett företag... (AB eller enskild firma, kommanditbolag etc.) De vill inte ha föreningar!
Företagstyp kan du i Bokio välja mellan Aktiebolag, Enskild firma, Handesbolag, Kommanditbolag och Ekonomisk förening. Just nu har vi inte perfekt stöd för momsbefriade verskamheter. Har du till exempel en Ideell förening kan du här välja Ekonomisk förening.

AXS AXS skrev:
Företagstyp kan du i Bokio välja mellan Aktiebolag, Enskild firma, Handesbolag, Kommanditbolag och Ekonomisk förening. Just nu har vi inte perfekt stöd för momsbefriade verskamheter. Har du till exempel en Ideell förening kan du här välja Ekonomisk förening.
Japp, du kan välja Ekonomisk förening för din bokföring. Men du kan inte öppna deras konto!

• Gilla
AXS
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att dagen efter dödsfallet har banken låst kontot obönhörligt, och alla medel tillhör ett dödsbo, som håller på och skapas.
Det är det ena, pengarna blir helt oåtkomliga en inte helt oväsentligt lång tid, med lite krångel kan det bli både veckor och månader.
Sen räcker det med att en enda dödsbodelägare vägrar att släppa dessa pengar från dödsboet så blir utgången oviss, och tiden innan föreningen kan få tillbaka sina pengar lång.
Aha! Ja, det kan bli lite krångligt i en del fall, förstås. Om jag kolar vippen så kommer dödsboet att ha en enda delägare, så det behöver inte bli så krångligt.

harry73
P pmd skrev:
Aha! Ja, det kan bli lite krångligt i en del fall, förstås. Om jag kolar vippen så kommer dödsboet att ha en enda delägare, så det behöver inte bli så krångligt.
Jag tror det fungerar bättre om man har ett gemensamt konto med en annan samfällighetsmedlem

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om det i det läget inte är allmänna arvsfonden.

P
harry73 harry73 skrev:
Jag tror det fungerar bättre om man har ett gemensamt konto med en annan samfällighetsmedlem
Ja, det kanske det gör. Jag ska nog undersöka det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.