S
B Bergsee skrev:
Hej!

Jag flyttade i höstas in i ett litet radhusområde bestående av 11 fastigheter. Till detta hör en samfällighet som förfogar över 2 gemensamma garage och lite annat smått och gott. Allt frid och fröjd i början...

Efter ett tag märkte jag att jag hamnat i en grannfejd, där ena lägret ville höja avgiften för att renovera garagen, och andra hälften ville inte ha någon höjning. Det blev ingen höjning, och garagen renoverades tills pengarna tog slut. (Det fanns ingen underhållsfond, men en liten buffert.) Sen blev det stopp.

Styrelsen, som inte fick igenom sina förslag, ställde inte upp på omval. Vid årsstämman blev istället jag vald till ny ordförande, men ingen annan ville ställa upp på någonting. Det gick inte att komma längre, så jag fick i uppdrag att ordna resterande del av styrelsen. Enligt våra stadgar ska 3 ledamöter och 2 suppleanter väljas av årsstämman. Tror ni någon ville vara revisor eller revisorsuppleant? ;-) De skulle också valts av årsstämman.

Så nu är jag ensam diktator i samfälligheten, med ansvar för allting. Nettokapitalet i föreningen vid årets ingång var minus 15000 kr. Vi har halvrenoverade garage, inga pengar, och ingen som vill varken betala eller jobba ideellt. Bra läge va?

Till en början, eftersom årsstämman inte valt en fullständig styrelse, har jag rätt att göra det så de kan väljas på en extrastämma senare?
Tänkte därefter ändra stadgarna. Enligt våra stadgar krävs 7 personer till olika positioner, men det blir lite löjligt då vi bara är 11 fastigheter. Ordförande, kassör och revisor borde räcka.
Underhållsfond och underhållsplan finns inte, så det måste jag också ordna snarast. Om vi tar in en konsult till detta, hur mycket kan man sen skjuta på underhållsåtgärderna i planen om ekonomin inte går ihop?
Någon budget fanns inte heller, men det kan jag ta fram en. Däremot sällar jag mig till dem som inte vill ha någon höjning, eftersom vi hade gjort en kalkyl innan vi köpte huset, och där ingick inte en (kraftig) höjning av samfällighetsavgiften.

Vilken soppa...
Ja söte Jesus i det gistna tabernaklet. Föreningar av alla de slag ger numera en besk smak i truten, iaf de föreningar jag kommit i kontakt med. Förr var en förening något som samlade folk men numera mest är orsak till split och osämja. Det finns fortfarande föreningar som sköter sig, visst. Men trenden är den, att finns det fördelar för sittande styrelse så fattas besluten utifrån det, bostadsrättsföreningar t ex. Är det en ideell förening eller samfällighet som här så är engagemanget från medlemmar praktiskt taget noll, men det brukar inte minska på kraven från dessa ändå. Men att ställa upp och hjälpa till brukar vara ett bekymmer. Jag har varit medlem i en båtklubb i många år, samma problem i stort, men för att få folk att ställa upp ideelt och hjälpa till med underhållet så togs det ut en deponiavgift på hyran av båtplats med 1000 sek/säsong, sommar respektive vinter som sedan betalades tillbaka när man gjort sitt stipulerade tretimmars pass (2 per år), givetvis organiserat. Det medförde då det problemet att det ofta dök upp fler på passen än det planerats jobb för, man ville ju ha tillbaka sin deponiavgift. Du/ni kanske ska införa något liknande. Jag antar att ni har någon sorts avgift varje år till samfälligheten. Släng på en 1000 lapp i deponi som återbetalas efter utfört underhåll. Blir det inget underhåll ett år så betalas deponin tillbaka vid årsslutet eller överförs till året efter.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Styrelsen är solidariskt juridiskt och ekomoniskt ensvarig.
Förra styrelsen kan skratta sig lyckliga att de fick ansvarsfrihet i stället för åtalas.
Du skall nog inte vara lika lycklig.
Nu detta ansvar ditt och bara ditt.
Jag tror inte att det är så illa eftersom endast en person inte är en stadgeenlig styrelse. Jag skulle gissa att en styrelse som inte har det stipulerade antalet medlemmar i praktiken inte är beslutsför och då heller inte kan fatta beslut som den kan hållas ansvarig för. TS är i praktiken ingenting annat än en valberedning.

Om jag vore i detta läge skulle jag inte göra någonting innan jag fått ihop en styrelse som kan agera enligt stadgarna.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat att du tar tag i detta. Nummer 1 är ju som många redan skrivit att kalla till extra stämma och välja styrelse.
Börja med att gå ett varv och hör hur grannarna resonerar.
Sen att man laddar elbil låter ju inte klokt. Tills du får bort laddaren så måste ju förbrukningen mätas på något sätt.

Helt otroligt att folk inte vill ta hand om sin boendemiljö.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M
S Stego1 skrev:
Ja söte Jesus i det gistna tabernaklet. Föreningar av alla de slag ger numera en besk smak i truten, iaf de föreningar jag kommit i kontakt med. Förr var en förening något som samlade folk men numera mest är orsak till split och osämja. Det finns fortfarande föreningar som sköter sig, visst. Men trenden är den, att finns det fördelar för sittande styrelse så fattas besluten utifrån det, bostadsrättsföreningar t ex. Är det en ideell förening eller samfällighet som här så är engagemanget från medlemmar praktiskt taget noll, men det brukar inte minska på kraven från dessa ändå. Men att ställa upp och hjälpa till brukar vara ett bekymmer. Jag har varit medlem i en båtklubb i många år, samma problem i stort, men för att få folk att ställa upp ideelt och hjälpa till med underhållet så togs det ut en deponiavgift på hyran av båtplats med 1000 sek/säsong, sommar respektive vinter som sedan betalades tillbaka när man gjort sitt stipulerade tretimmars pass (2 per år), givetvis organiserat. Det medförde då det problemet att det ofta dök upp fler på passen än det planerats jobb för, man ville ju ha tillbaka sin deponiavgift. Du/ni kanske ska införa något liknande. Jag antar att ni har någon sorts avgift varje år till samfälligheten. Släng på en 1000 lapp i deponi som återbetalas efter utfört underhåll. Blir det inget underhåll ett år så betalas deponin tillbaka vid årsslutet eller överförs till året efter.
Finns vissa problem med att göra som det föreslås här. I vilket fall som helst bör det vara under tusen kronor per år för det skulle annars kunna bli skattepliktig ersättning. Den andra fråga är väl om underhållet är av det slag som kan göras av amatörer, Annars tycker jag det är en bra ide men föst måste ju en styrelse till och plan för att hamntera underskottet mm.

A
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror inte att det är så illa eftersom endast en person inte är en stadgeenlig styrelse. Jag skulle gissa att en styrelse som inte har det stipulerade antalet medlemmar i praktiken inte är beslutsför och då heller inte kan fatta beslut som den kan hållas ansvarig för. TS är i praktiken ingenting annat än en valberedning.

Om jag vore i detta läge skulle jag inte göra någonting innan jag fått ihop en styrelse som kan agera enligt stadgarna.
tyvärr är det så att de som är valda av årsmötet (eller den) är ansvarig såväl juridiskt som ekonomiskt. underskottet har de valda tagit över

P
P Parkeringsvakten skrev:
Sen att man laddar elbil låter ju inte klokt.
Förmodligen är inte kablaget dimensionerat för högt strömuttag under lång tid, så det kan vara bra att titta till vägguttaget, och känna på ledningen (om det går), lite då och då nu när det blir allt varmare ute.

electroluxaren skrev:
tyvärr är det så att de som är valda av årsmötet (eller den) är ansvarig såväl juridiskt som ekonomiskt. underskottet har de valda tagit över
Jo! Jag skulle avgå som ordförande omedelbart och kalla till extrastämma!

Vad gäller elbilsladdning är nog det enklaste att säkra ner till 6A, vilket möjliggör handverktyg men ingen elbilsladdning. Motorvärmare vet jag inte hur mycket det drar, men elbilar kan sällan laddas under 8A. Om man inte vill höja inkomsterna så måste man skära i utgifterna. Det är bara en enligt stadgarna beslutsför styrelse som kan fatta giltiga beslut, så om ingen mer vill engagera sig så är kostnaden för syssloman nära förestående.

Då det inte finns en ny (komplett) styrelse kan det inte heller finnas ett konstituerande styrelsemötesprotokoll där det står vem som är firmatecknare, vem som är ordförande, kassör och sekreterare osv. Alltså är TS inte firmatecknare för närvarande, och kan därmed inte exempelvis utföra bankärenden å föreningens vägnar. Sedan om TS ändå har bankdosa etc ändrar inte faktum. TS är knappast en diktator med oinskränkt makt - tvärtom! ;) Själv skulle jag inte röra bankkontot med tång för att undvika framtida problem där någon kanske anklagar en för oegentligheter.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att se föreningens stadgar- där kanske det står att styrelsens ordförande väljs av årsstämman och i årsstämmoprotokollet också utses att teckna föreningen. Skulle tro att en domstol skulle godkänna en sådan tillfällig lösning under kortare tid. I praktiken är det ju de 11 delägarna som skulle kunna väcka talan mot styrelsen och de är troligen oerhört ointresserade av en sådan process. Riskerna för nuvarande ordförande är troligen mycket små men tycker ända hen ska avgå för att sätta press på övriga delägare.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
.... Får ni t ex en vattenräkning till hela samfälligheten så brukar ju alla ledningar från en enda punkt vara ert ansvar. Troligen sitter då mätaren där.
Japp, precis så är det. Vattenförbrukningen faktureras sedan respektive fastighet. Åtminstone det ser rätt ut! ;-)

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Det skulle vara intressant att se föreningens stadgar- där kanske det står att styrelsens ordförande väljs av årsstämman och i årsstämmoprotokollet också utses att teckna föreningen. Skulle tro att en domstol skulle godkänna en sådan tillfällig lösning under kortare tid. I praktiken är det ju de 11 delägarna som skulle kunna väcka talan mot styrelsen och de är troligen oerhört ointresserade av en sådan process. Riskerna för nuvarande ordförande är troligen mycket små men tycker ända hen ska avgå för att sätta press på övriga delägare.
Stämmer enligt ovan. Allt utses på årsstämman, även firmatecknare.

Att avgå vore att ge upp. Jag vill lösa det här så snart som möjligt och gå vidare istället. Har fått en tänkbar kassör och en tänkbar revisor! Mitt hopp är att få fler att ställa upp på pappret så vi har en styrelse som kan ändra stadgarna så de sedan slipper vara med längre.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
B Bergsee skrev:
Stämmer enligt ovan. Allt utses på årsstämman, även firmatecknare.

Att avgå vore att ge upp. Jag vill lösa det här så snart som möjligt och gå vidare istället. Har fått en tänkbar kassör och en tänkbar revisor! Mitt hopp är att få fler att ställa upp på pappret så vi har en styrelse som kan ändra stadgarna så de sedan slipper vara med längre.
Farlig väg att gå! Stadgarna kan bara ändras av en stämma. Har ni en rättshaverist i föreningen kan denne hitta hur mycket fel som helst att överklaga. Slka det där fungera i längden måste fler engagera sig i praktiken. Ställ "förtroendefråga" och avgå om inte en styrelse kan fixas. Det är inte att ge upp utan att ta det på allvar.

Vad är det för några som är med i samfälligheten?

känns ju som medelåldern är ganska hög...

Kolla med Companion.se om du kan få hjälp med gratis rådgivning av dem. Ev kan de gå in som syssloman tills ni fått en ny styrelse. Har fått hjälp av dem med att starta en ekonomisk förening och sedan flera år senare att likvidera densamma när den spelat ut sin roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.