38 474 läst · 188 svar
38k läst
188 svar
Vad fn hände? Diktator i samfälligheten
Byggahus egen advokat Claes Båle har gett svar tidigare på hur man löser komplexa problem på fastigheter.
https://www.byggahus.se/juridik/fra...nnfastigheten-lagt-beslag-pa-min-tomt.364650/
Se över försäkringsskyddet..
https://www.byggahus.se/juridik/fra...nnfastigheten-lagt-beslag-pa-min-tomt.364650/
Det är alltså inte frågan om att införa laddstolpar eller liknande, det går utanför anläggningsbeslutet. Och även om det är bra med elbil, så ska inte vi andra behöva betala för att en person laddar sin bil på ”gemensamma” uttagen.
Det gjordes tydligen en besiktning av elektriker innan personens laddare kopplades in för några år sedan, så det ska enligt utsago vara ”säkert” utfört.
Däremot hade jag en idé om att minska säkringsstorlek för att minska den fasta kostnaden för överföring, men det kanska inte går pga denna last. Ska man i så fall lägga kostnaden för större säkring (mellanskillnad ca 2500 kr/år) på den person som behöver den?
Det gjordes tydligen en besiktning av elektriker innan personens laddare kopplades in för några år sedan, så det ska enligt utsago vara ”säkert” utfört.
Däremot hade jag en idé om att minska säkringsstorlek för att minska den fasta kostnaden för överföring, men det kanska inte går pga denna last. Ska man i så fall lägga kostnaden för större säkring (mellanskillnad ca 2500 kr/år) på den person som behöver den?
Jag skulle säga att TS första steg är att kalla till stämma för att välja styrelseledamöter då det inte finns en beslutsför styrelse. Det bör göras snarast då jag förstod det som att föreningen har skulder och saknar medel att betala dessa. Under tiden är det till att, som redan föreslagits, gå runt och bjuda på kaffe och pratstund för att gjuta olja på vågorna bland medlemmarna och försöka få fram funktionärer.
Syssloman ska ses som en allra sista utväg. En syssloman har som främsta uppgift att få till en beslutsför styrelse igen (om det inte gäller uttaxering på krav från fordringsägare). I vissa lägen har konflikter inom samfällighetsföreningar eskalerats så pass långt så en syssloman är nödvändig för att bryta spiralen och om möjligt börja om i något som kan likna ett normalläge. En duktig syssloman kan lösa en del knutar och få fram kompromisser. Jag uppfattar dock inte läget som så allvarligt i TS förening. Ofta brukar medlemmar krypa till korset när alternativet med syssloman kommer tillräckligt nära: ställ upp på funktionärsposter eller så behöver vi ansökan om syssloman imorgon!
Syssloman ska ses som en allra sista utväg. En syssloman har som främsta uppgift att få till en beslutsför styrelse igen (om det inte gäller uttaxering på krav från fordringsägare). I vissa lägen har konflikter inom samfällighetsföreningar eskalerats så pass långt så en syssloman är nödvändig för att bryta spiralen och om möjligt börja om i något som kan likna ett normalläge. En duktig syssloman kan lösa en del knutar och få fram kompromisser. Jag uppfattar dock inte läget som så allvarligt i TS förening. Ofta brukar medlemmar krypa till korset när alternativet med syssloman kommer tillräckligt nära: ställ upp på funktionärsposter eller så behöver vi ansökan om syssloman imorgon!
Det är fortfarande brist på omdöme att dra el till den kostnad ur en förening som ligger på minus.
Det borde absolut vara första åtgärden att se till att billadning (men också motorvärmare) upphör att dränera föreningen.
Det borde absolut vara första åtgärden att se till att billadning (men också motorvärmare) upphör att dränera föreningen.
Har ni riktig "tur" brinner garaget ner pga elbilsladdningen (stort no-no att göra det i ett gammalt vanligt motorvärmaruttag), och försäkringen sedan inte gäller... Då blir ni iofs av med renoveringsproblematiken!
Att låta externa krafter sköta styrelsearbete kostar lätt 100-200 tusen om året. Alltså minst en tusenlapp eller två extra i månaden för samtliga medlemmar. Eller mer om bokföringen är trasslig. Även den löpande bokföringen behöver skötas externt av exvis en revisorsfirma. Som då kommer fakturera timpeng för vartenda nytt verifikat i kassaboken.
Kanske blir det lättare att få in nya krafter till styrelsearbetet om detta informeras? För just nu har – som påtalats ovan – ni ingen styrelse alls då stadgarna inte uppfylls. Med lite fördröjning kommer er bank, lantmäteriet (som har hand om samfällighetsregistret) osv att börja knorra. Utan årsmötesprotokoll med angiven firmatecknare etc kommer banken att låsa kontot förr eller senare.
Villaägarna har en service för samfälligheter. Kostar lite men kanske kan vara bra att få kunnig hjälp därifrån? https://www.villaagarna.se/samfalligheter/om-serviceavtal/
Att låta externa krafter sköta styrelsearbete kostar lätt 100-200 tusen om året. Alltså minst en tusenlapp eller två extra i månaden för samtliga medlemmar. Eller mer om bokföringen är trasslig. Även den löpande bokföringen behöver skötas externt av exvis en revisorsfirma. Som då kommer fakturera timpeng för vartenda nytt verifikat i kassaboken.
Kanske blir det lättare att få in nya krafter till styrelsearbetet om detta informeras? För just nu har – som påtalats ovan – ni ingen styrelse alls då stadgarna inte uppfylls. Med lite fördröjning kommer er bank, lantmäteriet (som har hand om samfällighetsregistret) osv att börja knorra. Utan årsmötesprotokoll med angiven firmatecknare etc kommer banken att låsa kontot förr eller senare.
Villaägarna har en service för samfälligheter. Kostar lite men kanske kan vara bra att få kunnig hjälp därifrån? https://www.villaagarna.se/samfalligheter/om-serviceavtal/
Har fortfarande tro och hopp om att lösa detta utan inblandning av syssloman. Just nu kan man säga att jag själv sköter sysslomannens uppgifter genom att få till en styrelse och ta hand om löpande ekonomi och bokföring.
Hursomhelst, har kommit över anläggningsbeslutet nu. På detta nämns en lekplats som helt sonika har rivits och tagits bort för några år sedan. Man skulle ju kunna kalla det en sorts ”förvaltning” också, men egentligen krävs väl en ny anläggningsförrättning för detta? Vidare finns också en centralantennanläggning med. Eftersom denna inte används längre, kan man montera ner den (och låta kabelnätet vara kvar) eller krävs en förrättning även för detta?
Hursomhelst, har kommit över anläggningsbeslutet nu. På detta nämns en lekplats som helt sonika har rivits och tagits bort för några år sedan. Man skulle ju kunna kalla det en sorts ”förvaltning” också, men egentligen krävs väl en ny anläggningsförrättning för detta? Vidare finns också en centralantennanläggning med. Eftersom denna inte används längre, kan man montera ner den (och låta kabelnätet vara kvar) eller krävs en förrättning även för detta?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 097 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 097 inlägg
Är alla dessa delar av samma gemensamhetsanläggning som samfällighetsföreningen förvaltar?B Bergsee skrev:Har fortfarande tro och hopp om att lösa detta utan inblandning av syssloman. Just nu kan man säga att jag själv sköter sysslomannens uppgifter genom att få till en styrelse och ta hand om löpande ekonomi och bokföring.
Samfällighetslagen ställer ju ett krav på förnyelse och underhåll av gemensamhetsanläggningar om de är av kommunalteknisk natur (19 §). Jag vet inte riktigt var gränsen för detta går men en antennanläggning lär knappast vara det och inte heller en mycket lokal lekplats. Så då lär det finnas möjlighet att låta dessa delar förfalla. Ska man göra det riktigt snyggt så kostar man på en omprövning av gemensamhetsanläggningen och lägger ned dessa två delar.
(Syssloman är väl sånt man skrämmer sina grannar med men och inget som någon vill involvera.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 698 inlägg
Att uppgradera från centralantenn till kabel-tv är jag rätt säker på att det finns domar på att det är ok. Om man kan gå hela vägen till att ersätta det med bredbandsnät vet jag inte. Känns spontant som a bridge to far. Men är det ett rent tv-nöt håller det.
Ja, tillsammans med VA-ledningar, garage, gångväg etc.Claes Sörmland skrev:
Finns det någon samfällighet som fonderar till reparation/utbyte av vattenledningar? Jag har svårt att förstå av anläggningsbeslutet om det är vi eller vatten-leverantören som är ansvariga för dessa. (Från yttre samfällighetsgräns till fastighetsanslutning.)
Föreningen har tidigare slutat använda denna, då en del har parabol, andra är anslutna till kabeltv, och några har öppen fiber. Detta ligger dock (såvitt jag vet) utanför samfälligheten. Jag vill bara ha bort den innan den rasar av sig självt och ta bort den från stadgarna för att ”snygga till”. Men så länge den finns kvar i anläggningsbeslutet får den nog stå kvar i stadgarna också.Nötegårdsgubben skrev:
Samfällighet är en utmärkt lösning för gemensamt ägande men det kräver delägare som engagerar sig. Det viktigaste är vad samfälligheten har för ändamål ( det går ofta att klämma in en hel del i detta). Det näst viktigaste är att behandla alla delägare lika. Det tredje att underhålla det gemensamt ägda över tid.
Självklart ska alla betala sin del av elen i garaget. Behövs uppgradering av ledningar för att fler vill ladda sina bilar mm är det ett stämmobeslut som nog måste vara enhälligt - eftersom det är på (eller över) gränsen för vad samfälligheten ska ansvara för. En annan lösning är att bilda en ekonomisk förening som investerar i en eller flera gemensamma laddningsplatser och ta bort "fruns" laddplats om många köper elbilar.
Mitt råd - gör en realistisk plan för de närmaste åren, avgå som ordförande och kalla till extrastämma. Klargör att om det inte väljs en styrelse på detta möte blir det tvångsförvaltning till höga kostnader. Du är nu gisslan i detta drama.
Självklart ska alla betala sin del av elen i garaget. Behövs uppgradering av ledningar för att fler vill ladda sina bilar mm är det ett stämmobeslut som nog måste vara enhälligt - eftersom det är på (eller över) gränsen för vad samfälligheten ska ansvara för. En annan lösning är att bilda en ekonomisk förening som investerar i en eller flera gemensamma laddningsplatser och ta bort "fruns" laddplats om många köper elbilar.
Mitt råd - gör en realistisk plan för de närmaste åren, avgå som ordförande och kalla till extrastämma. Klargör att om det inte väljs en styrelse på detta möte blir det tvångsförvaltning till höga kostnader. Du är nu gisslan i detta drama.
Kan man inte kontaktat (den potentielle) sysslomannen och be honom/henne att skicka ett informarivt brev som säger att det inte blir en styrelse inom rimlig tid måste sysslomannen tyvärr ta över och det kommer att kosta därefter?
Så att alla förstår att myndighetssverige har ögonen på dom.
Så att alla förstår att myndighetssverige har ögonen på dom.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 097 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 097 inlägg
Ojdå, ni verkar ha fått full bingo på att ta hand om allt själva. Där finns ju en del av kommunalteknisk natur där ni har skyldighet att ha en underhållsplan. VA-ledningar är nog bra att sätta av pengar till men det tar ju typ 50-100 år innan problemen uppstår så det blir inte mycket om året. Kolla med vattenleverantören var er överlämningspunkt ligger. Får ni t ex en vattenräkning till hela samfälligheten så brukar ju alla ledningar från en enda punkt vara ert ansvar. Troligen sitter då mätaren där.B Bergsee skrev:Ja, tillsammans med VA-ledningar, garage, gångväg etc.
Finns det någon samfällighet som fonderar till reparation/utbyte av vattenledningar? Jag har svårt att förstå av anläggningsbeslutet om det är vi eller vatten-leverantören som är ansvariga för dessa. (Från yttre samfällighetsgräns till fastighetsanslutning.)