52 980 läst · 174 svar
53k läst
174 svar
Vad eller hur skall man göra?
K K-son skrev:
hejK K-son skrev:Herregud finns det fler??
Vi har pratat om att flytta men det är så mycket som man behöver göra. barnen byta skola, kompisar och allt annat.
Snart kanske orken att ta i detta bara dyker upp.
Men den finns inte nu i varjefall.
Kommer på mig själv att alltid kolla i fönstret för att se om människan är ute.
klippte gräset efter jobbet vid 17-tiden varpå han kom arg som ett bi och sa att dom satt minsann och åt och att jag skulle sluta så dom fick mat ro....
då sa jag ojdå då klipper jag på andra sidan huset så länge.
ja jag vet hur mesigt detta är men orkar inte massa osämja.
Gör allt för att inte reta människan men om detta är bra, NEJ men orkar bara inte mer...
Han har åsikter om allt...
Ok det får man väl ha men han är så förbannat otrevlig på ett äckligt och skrämmande sätt.
vill någon byta??
Inte förrän man bor nära en sån här person kan man förstå! Jag förstår er fullt ut! könslam man känner när man kommer hem och den inte känns bra är jobbig. Dessa människor tar över och det spelar som du säger ingen roll vad man gör då det dyker upp nya saker hela tiden.
ex stäng bildörren tystare eller gå tystare på grusgången!?’
Dessa människor borde bosätta sig långt ute i
Skogen utan grannar!!
hoppas ni kan få ro i erat egna hem
Tyvärr ... er granne är nog inte bara en jobbig individ utan en som också njuter av att ”ha makten” över er och ta tillvara på alla tillfällen som ges för att stärka den makten.
I en sådan situation hjälper det inte att vara snäll (det verifierar bara hans syn på att han ”har makten”) och att ”gå i krig” tror jag inte heller hjälper (han är nog bättre på att ”kriga” än vad ni är).
Jag skulle vara noga ned att inte tillåta en minsta sak han ber om, jag skulle totalt ignorera honom (och då menar jag totalt, inte ens svara på tilltal) och hans försök till påhitt och jag skulle dokumentera allt han för. Dessutom så skulle jag tala med alla grannar i området och hans fru (om han har någon) men inte honom. Inte ett ljud ...
Får det honom att sluta ? = Nej!
... men det minskar hans makt (och det är i mina ögon steg 1 i er situation).
I en sådan situation hjälper det inte att vara snäll (det verifierar bara hans syn på att han ”har makten”) och att ”gå i krig” tror jag inte heller hjälper (han är nog bättre på att ”kriga” än vad ni är).
Jag skulle vara noga ned att inte tillåta en minsta sak han ber om, jag skulle totalt ignorera honom (och då menar jag totalt, inte ens svara på tilltal) och hans försök till påhitt och jag skulle dokumentera allt han för. Dessutom så skulle jag tala med alla grannar i området och hans fru (om han har någon) men inte honom. Inte ett ljud ...
Ja varför människor har det så här med människor som inte håller sig med sitt eget är att det saknas juridik och polis som i stället ser till att konflikter ökar till vansinne!T Trollstugorna skrev:hej
Inte förrän man bor nära en sån här person kan man förstå! Jag förstår er fullt ut! könslam man känner när man kommer hem och den inte känns bra är jobbig. Dessa människor tar över och det spelar som du säger ingen roll vad man gör då det dyker upp nya saker hela tiden.
ex stäng bildörren tystare eller gå tystare på grusgången!?’
Dessa människor borde bosätta sig långt ute i
Skogen utan grannar!!
hoppas ni kan få ro i erat egna hem
Flytta förlora inte mer av ditt liv på vansinne då ingen hjälp finns för ett samhälle som stryker galenskap medhårs!
Herre gud vad mycket mesigt folk det finns.Gammelnörden skrev:TS har hittills agerat alldeles ypperligt. Ett lågaffektivt handlade i denna stund är guld värd eftersom TS just nu
är klanderfri, ingen utomstående kan missta sig på vem som är problemet och "the bad guy", detta ger ett litet men viktigt psykologiskt övertag.
Hade grannen bara varit en gnällgubbe som Heij83 beskriver fungerar det att "markera" men TS granne är utåtagerande, gör fysiska överträdelser och beter sig illa mot barn. Sådana människor går igång på en fajt och att skapa en stark reaktion eftersom det, som jag skrev innan, ger personen i fråga en känsla av rättfärdigande och det kan leda till grövre överträdelser.
Denna persons agerande har i grund och botten inget med TS som person att göra, vilket bevisas av att det är fler innan honom som råkat lika illa ut och gett upp och sålt.
Behåll lugnet och håll huvudet högt.
Markera stenhårt så det tar slut någongång
Och bli sedan vänner som grannar.
Det är hans mesiga sätt som gör att detta fortgår.
Blanda inte in myndigheterna utan lös problemet själv med lite pondus.
Men självklart behöver man ju inte reta sig på allt och alla.
:K Kjol skrev:
Oerhört dumt skrivet!!!
Som jag skrev: INGEN kan förstå som inte har en sån här granne.
Varför inte testa tydlighet och avstånd medan du funderar på flytt?
Många såna här jeppar vinner på att ideligen hävda att de aldrig sagt vad de sagt.
Skriv till honom och säg att både ni och han mår bra av att bara kommunicera skriftligt. Om han vill er något, t ex ansa buskar får han skriva ett brev eller mejl. Maskera det som en vänlighet även mot honom.
Frågar han om något svarar ni att han får skriva ner vad han tänker och backar från situationen.
Jag menar, värre blir det inte av just det. Ni kryper ju redan omkring i ert eget hem.
Sånt som är skriftligt finns kvar och kan visas för myndigheterna. Dessutom kan ni kategoriskt säga nej till ansningar och övertramp skriftligt och ”snällt” föreslå alternativ.
Och när det gäller kameran är det allvarligt. Anmäl anonymt och få bekanta att göra det också. När barn filmas måste polisen reagera på ett annat sätt.
Datainspektionen funkar också men handlar mer om integritet för vuxna.
Obs! Det finns ingen enkel lösning men det kan bli bättre om ni får lite ordning. Håll ut!!!
K
Många såna här jeppar vinner på att ideligen hävda att de aldrig sagt vad de sagt.
Skriv till honom och säg att både ni och han mår bra av att bara kommunicera skriftligt. Om han vill er något, t ex ansa buskar får han skriva ett brev eller mejl. Maskera det som en vänlighet även mot honom.
Frågar han om något svarar ni att han får skriva ner vad han tänker och backar från situationen.
Jag menar, värre blir det inte av just det. Ni kryper ju redan omkring i ert eget hem.
Sånt som är skriftligt finns kvar och kan visas för myndigheterna. Dessutom kan ni kategoriskt säga nej till ansningar och övertramp skriftligt och ”snällt” föreslå alternativ.
Och när det gäller kameran är det allvarligt. Anmäl anonymt och få bekanta att göra det också. När barn filmas måste polisen reagera på ett annat sätt.
Datainspektionen funkar också men handlar mer om integritet för vuxna.
Obs! Det finns ingen enkel lösning men det kan bli bättre om ni får lite ordning. Håll ut!!!
K
K K-son skrev:Tack för alla råd och tankar i denna fråga.
Jag är inte konflikträdd men i denna situation så är det helt meningslöst att stå ”emot”.
Detta slutar aldrig.
Därför så bokstavligen skiter jag i att ”få rätt” för det kommer bara nya saker hela tiden.
vill förtydliga att vissa saker ställer jag inte upp på som när han ville jag skulle Ta bort eller minska längden på min rabatt så han kunde köra in lättare på sin uppfart. Vi stensatte hela uppfarten det var då detta önskemål kom om att lägga Sten 1 kvm inne på hans tomt. Det gjordes inte naturligtvis.
Vi har två utelampsstolpar i nederkant på uppfarten och att inte ha dessa är uteslutet. Han ville jag skulle flytta upp dessa. Spelar väl ingen roll menade han på men det skedde inte.
natten efter detta träs en svart sopsäck över lampan.
Blev väldigt arg men eftersom jag bara ” misstänkte” vem det var tog jag bara bort den.
I dessa lampor satt det 15w klarglas, 3 st.
Det gick en kväll till och en ny påse var på lampan.
gick ut och tog bort den varpå grannen kommer ut och säger:
- ser du inte att det sitter en påse?
- jo men jag undrar mest varför och vem som sätter dit den...
- Det fattar väl du, dina djävla lampor bländar mig när jag tittar ut på kvällen.
ok så efter 20 år så är detta ett problem?
Ja det kan du ge dig på att det är.
var på det nästkommande 3 veckorna gick åt till att ta bort säckar....
detta med att bredda vår uppfart fick konsekvensen att varje morgon kl06:15 gå och öppna dörren och flytta bilen då dragkroken stack ut över gränsen till vändzonen med sådär 3-5 cm.
Han skulle ut med husbilen och kom helt sonika inte ut helt plötsligt...efter 3 år med samma husbil...
Tejpade på ett snöre som lod på krokens ytterkant.
Så var denna del strax över....
det är nya grejjer hela tiden.
detta är orsaken till att jag väljer att inte stå på mig för att få rätt. Det kommer bara nya grejer hela tiden.
Det skall bara djävlas och visas vem som ”bestämmer”.
Jag har en granne som också är rätt så jobbig, gnäller över mycket. Bl.a. har han gnällt mycket ang. Hur jag sköter trädgården.M Meyo skrev:Jag skulle vara noga ned att inte tillåta en minsta sak han ber om, jag skulle totalt ignorera honom (och då menar jag totalt, inte ens svara på tilltal) och hans försök till påhitt och jag skulle dokumentera allt han för. Dessutom så skulle jag tala med alla grannar i området och hans fru (om han har någon) men inte honom. Inte ett ljud ...
Jag blev trött på att han satt på sin köksuteplats och tittade ner på min tomt och beklagade sig.
Jag planterade en ligusterhäck som ganska snabbt blev 3m hög, som insynsskydd.
Den har stått nu i c:a 25 års tid. Här bott här i drygt 30 år nu.
Jag håller med om att ignorera din granne. Och låt honom inte klippa dina buskar etc., det gör du när du har tid.
Min granne brukar gnälla om att jag ska klippa häcken, det gör jag när jag har tid säger jag.
Här är en komplett språkkurs i "Jobbiggrannesnack" : DRA ÅT HELVETE!!
För att vara mer konstruktiv:
Att sitta och stirra kan vara olagligt. Han kan alltid hävda att han har rätt att titta vart han vill, men om syftet med stirrande är att skapa obehag så går det att polisanmäla.
På det hela taget behöver situationen neutraliseras ner till en nivå där ni båda skiter i den andre. Det kommer inte hända om du fortsätter vika dig. Och det kanske eskalerar innan dess. Men en fight värd att ta.
I hans värld så är han störst, bäst och vackrast och kommer så förbli till någon tar ner honom på jorden.
Att han inte har gått till handgripligheter på person på 15 år är nog för att han innerst inne är rädd för konsekvenserna. Så något sätt att komma åt honom finns det ju. Men det han gör måste få konsekvenser.
Om man inte vill ta konflikter själv så finns ju skattebetalda rättsskipare som är där just för det. Om grannen gör nåt olagligt så tar de konflikten. Du behöver egentligen inte ens vara på det klara med om det är olagligt eller inte men även där finns det hjälp att få.
Då han faktisk uppträder obehagligt ( och hotfullt?) hade jag gjort klart för honom att med rådande situation, där han provocerar genom att stirra samt uppträda argt och hänsynslöst, så ringer du polisen på en gång om han så mycket som sätter en fot på din tomt då du från och med nu förutsätter att det är ett försök till angrepp. Oavsett hans orsak.
Anmäl för allt du kan komma på.
Kameran ska riktas bort från er tomt, punkt slut. Annars ny anmälan.
Om möjligt be honom bevisa att den inte filmar er tomt. Gjorde så för grannen när jag satte upp kamera på uppfarten bara för att förekomma dennes ev. oro att jag filmade deras tomt.
No more Mr nice guy!!
För att vara mer konstruktiv:
Att sitta och stirra kan vara olagligt. Han kan alltid hävda att han har rätt att titta vart han vill, men om syftet med stirrande är att skapa obehag så går det att polisanmäla.
På det hela taget behöver situationen neutraliseras ner till en nivå där ni båda skiter i den andre. Det kommer inte hända om du fortsätter vika dig. Och det kanske eskalerar innan dess. Men en fight värd att ta.
I hans värld så är han störst, bäst och vackrast och kommer så förbli till någon tar ner honom på jorden.
Att han inte har gått till handgripligheter på person på 15 år är nog för att han innerst inne är rädd för konsekvenserna. Så något sätt att komma åt honom finns det ju. Men det han gör måste få konsekvenser.
Om man inte vill ta konflikter själv så finns ju skattebetalda rättsskipare som är där just för det. Om grannen gör nåt olagligt så tar de konflikten. Du behöver egentligen inte ens vara på det klara med om det är olagligt eller inte men även där finns det hjälp att få.
Då han faktisk uppträder obehagligt ( och hotfullt?) hade jag gjort klart för honom att med rådande situation, där han provocerar genom att stirra samt uppträda argt och hänsynslöst, så ringer du polisen på en gång om han så mycket som sätter en fot på din tomt då du från och med nu förutsätter att det är ett försök till angrepp. Oavsett hans orsak.
Anmäl för allt du kan komma på.
Kameran ska riktas bort från er tomt, punkt slut. Annars ny anmälan.
Om möjligt be honom bevisa att den inte filmar er tomt. Gjorde så för grannen när jag satte upp kamera på uppfarten bara för att förekomma dennes ev. oro att jag filmade deras tomt.
No more Mr nice guy!!
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 72 inlägg
Minsta misstanke om att mina barn skulle bli filmade skulle få mig att på ett eller annat vis se till att kameran försvann.
Ta reda på märke och modell, anmäl till datainspektionen och polisen. Datainspektionen för att han filmar din tomt, polisen för att du misstänker att han har filmat dina barn i lättklätt tillstånd. I båda fallen bifogar du vilket märke och modell som används. Du måste agera på kameran!
I övriga fall så nekar du honom all form av access till din tomt och skulle han ändå gå in på din tomt för att kapa din häck eller liknande så plockar du fram kameran och fotar (inget prat och diskussioner) Du behöver inte göra något med bilderna,dom betyder inte så mycket i sig det är mest en markering. Efter ett tag kan det dock ha samlats upp till något som kan leda någonstans.
Ignorera honom i stort och var inte onödigt otrevlig. Verbal konflikt leder nog ingenstans med denna individ.
Ta reda på märke och modell, anmäl till datainspektionen och polisen. Datainspektionen för att han filmar din tomt, polisen för att du misstänker att han har filmat dina barn i lättklätt tillstånd. I båda fallen bifogar du vilket märke och modell som används. Du måste agera på kameran!
I övriga fall så nekar du honom all form av access till din tomt och skulle han ändå gå in på din tomt för att kapa din häck eller liknande så plockar du fram kameran och fotar (inget prat och diskussioner) Du behöver inte göra något med bilderna,dom betyder inte så mycket i sig det är mest en markering. Efter ett tag kan det dock ha samlats upp till något som kan leda någonstans.
Ignorera honom i stort och var inte onödigt otrevlig. Verbal konflikt leder nog ingenstans med denna individ.
Du har delvis bäddat för situationen själv genom att t.ex tillåta honom det ena efter det andra men sedan lämnat honom utan övervakning trots att ni känner honom som en som tänjer på reglerna. Skulle aldrig tillåtet en sådan person något överhuvudtaget eller åtminstone hålla strikt bevakning när han härjar vid tomtgränsen. Förmodar att han aldrig passerar in på er tomt för sitt underhåll?K K-son skrev:Herregud finns det fler??
Vi har pratat om att flytta men det är så mycket som man behöver göra. barnen byta skola, kompisar och allt annat.
Snart kanske orken att ta i detta bara dyker upp.
Men den finns inte nu i varjefall.
Kommer på mig själv att alltid kolla i fönstret för att se om människan är ute.
klippte gräset efter jobbet vid 17-tiden varpå han kom arg som ett bi och sa att dom satt minsann och åt och att jag skulle sluta så dom fick mat ro....
då sa jag ojdå då klipper jag på andra sidan huset så länge.
ja jag vet hur mesigt detta är men orkar inte massa osämja.
Gör allt för att inte reta människan men om detta är bra, NEJ men orkar bara inte mer...
Han har åsikter om allt...
Ok det får man väl ha men han är så förbannat otrevlig på ett äckligt och skrämmande sätt.
vill någon byta??
Det finns inget sätt att hantera den här figuren. Den typen av människor reagerar bara på att ett ännu större svin tar i ännu hårdare - men då måste man faktiskt vara ett ännu större svin med mycket större resurser som tar i mycket hårdare. Det går inte att slå tillbaka. Jag tror det bästa är att undvika all kontakt med honom. Svara inte på något. Fråga inget. Ta ner alla sopsäckar. Ignorera honom totalt. Det blir inte bra men det kommer inte att gå att tala med honom och det går inte att slå tillbaka.
Det är slöseri med tid att försöka få det att funka med någon som har uppenbara mentala problem. Antingen får du acceptera att du har en sådan granne och bli en sådan som låter det rinna av (vilket nog blir omöjligt om du inte är den typen av person) eller så flyttar du.
Att dra in myndigheter och hålla på och försöka lösa detta den rättsliga vägen kommer förmodligen inte leda till någonting eller bli en väldigt långdragen process som tar flera år. Man har ett väldigt starkt rättsskydd i Sverige så sådana här idioter får oftast hålla på som de gör.
Som sagt tidigare, livet är för kort. Det finns fler hus. Viktigare att vara lycklig än att "stå på sig" eller försöka hävda sin rätt. När du flyttat och det gått ett par månader kommer du se att det var det bästa du gjort.
Att dra in myndigheter och hålla på och försöka lösa detta den rättsliga vägen kommer förmodligen inte leda till någonting eller bli en väldigt långdragen process som tar flera år. Man har ett väldigt starkt rättsskydd i Sverige så sådana här idioter får oftast hålla på som de gör.
Som sagt tidigare, livet är för kort. Det finns fler hus. Viktigare att vara lycklig än att "stå på sig" eller försöka hävda sin rätt. När du flyttat och det gått ett par månader kommer du se att det var det bästa du gjort.
Jag har en bekant som hade lika problem som ts, denne bekant känner några Mc-killar med väst som han bjöd hem på grillkväll,(dom dök givetvis upp på mc'n med västar på) min bekants granne blev efter det en väldigt trevlig prick!Ricksson skrev:
Jag har erfarenhet av två likadana grannar som tänjer gränserna hela tiden.
Tillåt ingenting, gå inte med på nånting över huvudtaget som du inte har full kontroll över.
Tillåt inget bygge inom 4,5m gränsen, där lagen står på din sida. (Inte alltid gäller det heller tyvärr, tex altan är en
specifik sådan under en viss höjd som varierar från kommun till kommun)
Avklippta träd och buskar på din egen tomt faller under brottsbalken:
8 kap 8 § Brottsbalken Egenmäktigt förfarande (om du har inte gett din tillåtelse)
12 kap 1 § Brottsbalken Skadegörelse (om du har inte gett din tillåtelse)
8 kap 1 § Brottsbalken Stöld (om grannen till och med forslar bort avklippta grenar, din egendom)
Lagen säger att man ska återställa allting till ursprunglig tillstånd och om det inte går ska man betala
skadestånd.
Videobevakning är ett skärskilt känsligt område och lagen säger att man får bara filma på sin egen tomt och ingenting annat.
Hur kan man kontrollera det är en annan femma. Väldigt svårt. Men kan du införskaffa bevis på att de har filmat utanför deras egen tomt, kan du anmäla honom och han blir dömd. Man får inte ens filma förbigående på gatan utan tillstånd.
Det går inte att sätta hårt mot hårt i alla lägen utan att man själv bryter mot lagen. Människan är ett rovdjur och det finns gott om av den sorten. Det är väldigt svårt att få laglig hjälp och genomförande från kommunens tjänsteman samt polisen.
Det får bli ditt eget krig, räkna inte med annat, men ge inte upp! Försök inte ens vara vän eller vänlig med såna människor. Lycka till!
Tillåt ingenting, gå inte med på nånting över huvudtaget som du inte har full kontroll över.
Tillåt inget bygge inom 4,5m gränsen, där lagen står på din sida. (Inte alltid gäller det heller tyvärr, tex altan är en
specifik sådan under en viss höjd som varierar från kommun till kommun)
Avklippta träd och buskar på din egen tomt faller under brottsbalken:
8 kap 8 § Brottsbalken Egenmäktigt förfarande (om du har inte gett din tillåtelse)
12 kap 1 § Brottsbalken Skadegörelse (om du har inte gett din tillåtelse)
8 kap 1 § Brottsbalken Stöld (om grannen till och med forslar bort avklippta grenar, din egendom)
Lagen säger att man ska återställa allting till ursprunglig tillstånd och om det inte går ska man betala
skadestånd.
Videobevakning är ett skärskilt känsligt område och lagen säger att man får bara filma på sin egen tomt och ingenting annat.
Hur kan man kontrollera det är en annan femma. Väldigt svårt. Men kan du införskaffa bevis på att de har filmat utanför deras egen tomt, kan du anmäla honom och han blir dömd. Man får inte ens filma förbigående på gatan utan tillstånd.
Det går inte att sätta hårt mot hårt i alla lägen utan att man själv bryter mot lagen. Människan är ett rovdjur och det finns gott om av den sorten. Det är väldigt svårt att få laglig hjälp och genomförande från kommunens tjänsteman samt polisen.
Det får bli ditt eget krig, räkna inte med annat, men ge inte upp! Försök inte ens vara vän eller vänlig med såna människor. Lycka till!
Redigerat: