K K-son skrev:
Jag väljer ganska så ofta att inte gå i konflikt då utgången riskerar att eskalera utom kontroll.
Rädd för honom är jag inte då det kommer till fysiskt våld.

Men man blir oerhört trött på hela skiten.
Han vill och kan precis allt han ger sig aldrig utan bara fortsätter med det ena efter det andra.

i grund och botten så bryr jag mig inte men ett av problemen är att han gång efter gång hittar på nya saker.

Han är bara extremt jobbig hela tiden.
Man känner sig påpassad hela tiden vilket är störande.

Klart som faan att jag inte accepterar vad som helst men det frestar på att inte fullständigt explodera vid kontakt.

tack för alla svar och åsikter.

Om vi bestämmer oss för att flytta så är det första på listan kolla upp om huset sålts oftare än de omkringliggande.

prata med de föregående ägarna alltså inte dom som säljer.

ta sedan resten av normala kontrollerna.
Ja, sinnesro och glädje är målet hur ni än beslutar. När jag var ansatt av en i min omgivning som typ trakasserade mig hade jag nytta av boken Energitjuvar av Roos. Igenkänning, och oväntade tips. Och hade en vän som övade upp mig att säga nej vänligt och bestämt utan tillägg, i rollspel där han spelade the bad guy.( Din granne är förstås vida värre än mitt dåtida problem. ) När du ska sova, tänk dig änglar och be dem om frid och beskydd för din familj, och att lösning kommer till er snabbt.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Lite ljuv hämnd ska inte heller underskattas efter långt lidande. Min granne sade kaxigt att om min storpudel kom in på hans tomt skulle hon skjutas. Den kloka och lydiga hunden visade inga tendenser att vilja över dit. Däremot kom grannens egen skälliga hund över till oss och härjade med pudeln, som bara lugnt tittade på.
Jag njöt lite när grannen kom över, hämtade sin hund och bad om ursäkt...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
sssjej och 3 till
  • Laddar…
K Kickan123 skrev:
Jag kan kasta in en erfarenhet till. Även knepigt folk är olika. Det finns knasbollar som ändrar sig så man vet inte. Bodde granne med en filur som krigade mot dagiset intill. Han hotade barn, föräldrar och fröknar. Sprang runt med vassa verktyg i vädret och varvade motorsågen i timmar bara för att. Sen blev han polisanmäld en gång gör mycket och blev häktad.
Sen flyttade han och kom på besök ibland oh var som folk. Han mådde bättre i ett lugnare område helt enkelt.
Saken är klar, nu vet TS.
 
Ricksson Ricksson skrev:
Mc-killar med väst brukar kunna lösa sådana problem.. kanske till och med kan vara bra att betala en slant me'
Föreslår du på allvar att det är en god idé att leja yrkeskriminella personer att utföra sysslor som är besvärliga? Jag undrar verkligen eftersom ditt inlägg saknar ironiska markörer. Skämt eller ej, så är ditt förslag nog det absolut sämsta man kan göra...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
V va bra de går skrev:
Föreslår du på allvar att det är en god idé att leja yrkeskriminella personer att utföra sysslor som är besvärliga? Jag undrar verkligen eftersom ditt inlägg saknar ironiska markörer. Skämt eller ej, så är ditt förslag nog det absolut sämsta man kan göra...
Ja, vilken pajas. Har säkert fått sin utbildning på den värdelösa "Livets hårda skola"
 
T torkelb skrev:
Detta får mig osökt att tänka på Aisopos fabel om vinden och solen:

Nordanvinden och solen tvistade en gång om vem av dom som var starkast. Just då kom en vandrare vägen fram insvept i en varm kappa. Dom kom då överens om att den som först kunde få vandraren att ta av sej kappan, han skulle anses vara starkare än den andra. Då blåste nordanvinden så hårt han nånsin kunde, men ju hårdare han blåste desto tätare svepte vandraren kappan om sej, och till slut gav nordanvinden upp försöket. Då lät solen sina strålar skina helt varmt och genast tog vandraren av sej kappan och så var nordanvinden tvungen att erkänna att solen var den starkaste av dom två.

Sensmoral: Man kommer ofta längre med mildhet än med styrka [eller med finurlighet...]
Min favorit! Jag minns när jag som 10-åring hörde den och tänkte att "jäklar, vinden blåste inte tillräckligt" Jaja, man lär sig... Förresten, är den inte kinesisk?
 
K K-son skrev:
Grannar!!!
Ja vi har en granne som bara är jobbig.
Måste få skriva av mig.
Han gör precis vad han vill.
Har alltid sitt på det torra.

Plank blir vindskydd vid fråga, granitmur i backe blir delad där nedre delen är granit och övre stål så det räknas som stängsel. Den vätter mot gångbana och inte granne så medgivande behövs inte. I alla andra fall i vår kommun så räknas den högsta punkten på muren men i detta fall så är det medelhöjden som räknats just för att den övre delen är för gles.

ja man kan fråga sig hur han lyckades med detta men jag bryr mig inte om det.

Han satte upp en övervakningskamera som filmar mer på min tomt än hans egen med motiveringen att
Bättre att få större täckning...

Detta resulterade i att mina barn och deras kompisar inte längre får leka med vattenspridaren på vår tomt pga att lekkamraternas föräldrar inte vill att deras barn skall filmas i baddräkt. Inte jag heller givetvis.

-Bara så du vet så har jag kopplat in 220 volt på handtaget till mitt förråd. Till saken är att han var elektriker med känd firma i västra Götaland.

Han skröt om hur han minsann tagit kort på alla ungdomar som var borta på vårat lokala torg och visade bilder på dessa barn för mig.
Jag frågade om man fick göra så och det fick man.
Bättre att ha lite koll och då kan man jämföra mot filmkamerans bilder....

Men idag tog det ny fart...vilket gör att jag skriver här.

Förra veckan frågade han om han kunde klippa lite grenar på vår buske i rabatten mellan våra hus då han skulle måla om sitt plank.

Ja sa jag det klart du kan göra. Skall vi ta ett spännband och sätta ihop busken så kan vi dra bort den lite så det blir mer plats för dig?
Nej det behövs inte.
Nähä ok sa jag och gick in.

efter 5 min går jag ut för att slänga skräp. Då står grannen med en elektrisk häcksax och klipper ner Väldigt mycket jag menar typ 50cm in på min tomt...
På min uppfart ligger en jättehög med avklippta grenar typ 2 m x 2 m.

jag frågade lite undrande varför han tog så mkt?
Äh den var så ful ändå svarade han.

blev helt tagen av svaret men frågade när högen med grenar skulle tas bort för jag skulle till jobbet och behövde köra ut med bilen ur garaget.
Får då svaret
-Det är din skit så dom får du ta hand om själv.
Men vad menar du sa jag, du fick ju möjligheten att klippa så du fick plats att måla men jag har inte givit dig möjligheten att ge mig massa jobb. Skojar du nu eller?

Det bryr jag mig inte om, det är grenar från din buske då får du ta hand om dom.

2 timmar tog det för mig att klippa ner allt så det gick i säckar för tippen.

inte alls glad för detta jobb.

idag kom han in igen
Nu skulle det tvättas och målas.
Han tänkte bara informera mig om att han nu skulle hänga upp en presenning.

Ja jag det går väl bra.

3 min senare hör jag häcksaxen igen...
Frugan blev vansinnig och gick ut och frågade vad han gjorde.
Nu var ytterligare 50 cm av vår buske bortklippt...
Vadå? Jag ska måla och hänga upp en presenning det sa din man ok till..
Ja men inte att du klipper ner busken mer...
Svaret: -var skall jag slänga era grenar?

Själv var jag tvungen åka och hämta barnen och när jag kommer hem så står grannen med högtryck och klorindoftande skum över hela uppfarten i min rabatt och har trampat ner tre tjugor på 50 cm....

hela frugansbil täckt med jord, klorin & gammal färg.
180 bar tvätten dånar.

vad gör man...

orkar inte detta mer.

precis allt är SÅÅ jobbigt.
Trots att man verkligen försöker vara vänlig och inte ställa till det.

vi funderar på att flytta efter 15 år av detta så vet jag inte hur mkt mer vi orkar.

vårat hus är det hus på gatan som sålts flest ggr.
Jag tror jag nu vet varför....
Fast monterad övervakningskamera kräver tillstånd av Länsstyrelsen i förväg och de är skit-noga med att man inte får filma utanför godkänt område! Jag hjälpte min arbetsgivare med det en gång och de hade fog att ha övervakning, de fick INTE spela in övervakningsfilmandet och absolut INTE filma utanför deras eget område.

Jag tycker hela förfarandet börjar lika egenmäktigt förfarande och skadegörelse, alternativt nedskräpning, det är den som vidtar åtgärder och skräpar ner som har ansvaret för bortforslingen för avfall. Han ska dessutom stå för hela kostnaden för det.

Så polisanmälan eller stämning verkar ju närma sig snabbt. Men dokumentera allt och sluta omedelbart att ge honom något som helst tillstånd att vidta några som helst åtgärder i fortsättningen. Ta hjälp av jurist innan det blir värre. Din jurist behöver upprätta en skrivelse som "skrämmer skiten ur grannen" annars kommer din granne "ta över fullkomligt".
 
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Fast monterad övervakningskamera kräver tillstånd av Länsstyrelsen i förväg och de är skit-noga med att man inte får filma utanför godkänt område! Jag hjälpte min arbetsgivare med det en gång och de hade fog att ha övervakning, de fick INTE spela in övervakningsfilmandet och absolut INTE filma utanför deras eget område.
Reglerna för privatpersoner är annorlunda, det krävs inget tillstånd för att videoövervaka sin egen tomt. Men man får inte filma utanför tomten och man måste ha skyltar som informerar om att man filmar.
 
Lider med dig!

Skulle ett alternativ för kameran vara att du "råkar" förstöra den med högtryckstvätt/häcksax/lång trädbeskärningskniv? Självklart ställer du upp och ersätter genom att köpa en ny attrap.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K K-son skrev:
Ja att situationen är av udda karaktär och driver en till vansinne är påtagligt.

Idag har han ställt fram en stol som han sitter i och glor in på vår tomt och mig konstant.
Jag arbetar ju hemifrån nu.

jag blänger tillbaka men det spelar ingen roll han bara fortsätter att stirra...han fattar inte eller rättare sagt skiter i det.

jaja tillslut så tar åldern ut rättvisa...vissa lever ju längre än andra så en får nog räkna med att det just i detta fall är lång tid kvar....

tack för alla råd

bli nu inte upprörda på varandra i denna tråd.
Alla har olika åsikter etc
Hej. Din granne har uppenbarligen problem med sig själv. Är han ensam eller har han en partner? Jag hade som andra nämnt nekat honom tillträde till min tomt i alla avseende. Jag hade skaffat en atrapp och riktat mot hans tomt. Sen hade jag tagit ut en stol och satt mig precis vid honom men på min egen tomt och fikat, erbjudit honom en kopp! Sen hade jag gjort ngt jobb på datorn precis där. Gör som han i någon vecka... Trötta ut honom. Det går ska du se... Tvättar han bilen gör det. Klipper han gräset gör det. Sitter han o glor så gör det.... Sysslar han med ngt så gör samma... Säg OH vilken bra idé eller precis i rätt tid detta är.... Gör samma! Han kommer att tycka du är en idiot men han gör ju precis samma så han kommer att tröttna....
 
Ricksson Ricksson skrev:
Mc-killar med väst brukar kunna lösa sådana problem.. kanske till och med kan vara bra att betala en slant me'
Satt och tänkte på detta också... Men jo det kan skrämma men just sådana här tror jag man ska tråka ut...
 
Just MC-killar i matchande skinnvästar kanske man ska tänka två gånger innan man sätter sig i tacksamhetsskuld till.
 
  • Gilla
  • Haha
sssjej och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle nog invänta att grannen åkte hemifrån och sedan sätta en pensel på en lång pinne och måla svart på kameralinsen. Om det är en attrapp så kommer han ju inte märka något. Om det är en kamera så kommer han att filma det du gör, men hur ska han kunna anmäla dig då? Han filmar ju inte Men då kommer du helt klart få veta om det är en attrapp eller kamera, han lär ju kommentera i ena fallet...
 
  • Gilla
  • Wow
dinos och 5 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Just MC-killar i matchande skinnvästar kanske man ska tänka två gånger innan man sätter sig i tacksamhetsskuld till.
MC klubbar har inget med detta att göra!
Vi måste få ett rättssystem som fungerar i detta landet Sverige!
Medans vi fixar detta så bör TS flytta han har redan offrat 15 år på en ickekompatibel
 
  • Gilla
KrSp och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
MC klubbar har inget med detta att göra!
Vi måste få ett rättssystem som fungerar i detta landet Sverige!
Medans vi fixar detta så bör TS flytta han har redan offrat 15 år på en ickekompatibel
Enklast är att anlita en professionell Advokat, som kan skriva ett brev till Grannen med sin logga och brevhuvud, som får grannen på andra tankar. Advokaterna vet vad de kan skriva så det är fullt lagligt men mycket obehagligt för grannen.
 
  • Gilla
Vtrollet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.