226 090 läst · 2 404 svar
226k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
En del insekter är på den så det är väl ok. Den lyckades ju sprida sig till flera ställen i min trädgård och växer vild i Sverige så pollinerade verkar de bli. Det är mest jag som är kinkig och vill ha ett totalt toksurr av insekter kring allting annars blir jag besviken.Fadai skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 498 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 498 inlägg
Har just nu "toksurr" runt blå bolltisteln och närplanterade buddlejan, men tycker helt klart det var fler insekter i början av sommaren, eller i alla fall på bortre sidan av midsommar s a s. Men såklart har mina blåklockor, prästkragar och *annat blommat förbi och kvar är bara nävorna "Rozanne" och det jag nämnde ovan och de har inte hunnit bre ut sig tillräckligt ännu.
Har planterat solhatt, olika sorter och färger, men de har ännu inte etablerat sig riktigt bra.
Men en favorit som tål att nämnas - Blomman för dagen som jag har köpt/frösått de senaste tio åren för den är så vacker. Blommor med fina strutar likt petunior, älskar av bin och blomflugor.
Bihotellet är förresten fullbelagt så gott som i alla fall, kottarna för nyckelpigor är inte såååå intressanta.
Har planterat solhatt, olika sorter och färger, men de har ännu inte etablerat sig riktigt bra.
Men en favorit som tål att nämnas - Blomman för dagen som jag har köpt/frösått de senaste tio åren för den är så vacker. Blommor med fina strutar likt petunior, älskar av bin och blomflugor.
Bihotellet är förresten fullbelagt så gott som i alla fall, kottarna för nyckelpigor är inte såååå intressanta.
Oreganon och blåklockorna blommar, något som uppskattas av fjärilar och humlor. Här syns den vackra fjärilen "Amiralen", tydligen rätt vanlig men jag har inte lagt märke till den förut. I år är det ovanligt många fjärilar, antagligen för att jag inte har tagit mig tid att rensa bort nässlor eller att skörda kryddor. Amiralen uppehöll sig vid oreganon i timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kommer fler och fler dahlior.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 498 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 498 inlägg
Växtzon 1 eller 2? Har en makalöst vacker Hibiskus som jag köpte som en skröplig planta för tre år sen, och ingen har riktigt kunna säga om det är en "vanlig" hibiskus eller en som trivs i trädgården (inte ens stället där jag köpte den ska jag nämna).KristinaRT skrev:
Jag bor i Stockholmsförort och mest växtzon 2, men har en tomt där det inte direkt går att plantera nåt i skyddat läge, utan att det då blir i skugga vilket inte är kul för Hibiskus.... ja, hade väl egentligen ingen fråga utan mer ett filosofiskt tänk för mig själv.
Hur som helst så är din Hibiskus jättevacker, så mycket djup i blommorna. Hoppas den fortsätter trivas där
Tror vi är zon 1, men den står i full sol, lite torrt och definitivt vindutsatt.Maria T skrev:Växtzon 1 eller 2? Har en makalöst vacker Hibiskus som jag köpte som en skröplig planta för tre år sen, och ingen har riktigt kunna säga om det är en "vanlig" hibiskus eller en som trivs i trädgården (inte ens stället där jag köpte den ska jag nämna).
Jag bor i Stockholmsförort och mest växtzon 2, men har en tomt där det inte direkt går att plantera nåt i skyddat läge, utan att det då blir i skugga vilket inte är kul för Hibiskus.... ja, hade väl egentligen ingen fråga utan mer ett filosofiskt tänk för mig själv.
Hur som helst så är din Hibiskus jättevacker, så mycket djup i blommorna. Hoppas den fortsätter trivas där
Du kan ju alltid sätta din i en kruka och sedan sätta krukan där du funderar på att placera den? Då vet du om det fungerar…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto