226 090 läst · 2 404 svar
226k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
De är fantastiska. Fästmön planterar några nya varje år, och vi brukar (med väldigt varierande framgång) försöka vinterförvara lökarna. Tror vi har ungefär 8 sorter nu.Fadai skrev:Jag brukade hävda att blommor utan doft var skit, men jäklar i min själ, det fick jag äta upp. För jag fastnade rejält för Dahlia för några år sedan, och blev beroende. Trots att sniglarna älskar dem. Trots att man måste gräva upp och vinterförvara knölarna. Alla dessa färger, former, höjder, det finns en plats för dem alla. Var en skolsköterska på mitt förra jobb som har 1000 dahlior i sin trädgård, wow! Jag älskar dem!
Gällande andra djur som gillar dem så kör vi stenhårt med
Snigelfritt i hela rabatten
Blodmjöl runt rabatten
Cayennepeppar och Tricogarden på alla plantor
I samma rabatt har vi även zinnior och i år även sömntuta.
Vi bor f ö i Nacka, precis bredvid ett naturreservat, så rådjuren är nog våra mesta marodörer i trädgården. Vi kan t ex omöjligen ha tulpaner. Vi har 4 rosenbuskar och de får samma behandling när de har mycket knoppar. Så även rosenskärorna som rådjuren ibland får för sig att käka upp.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Logga in
Skapa konto
Backtimjan, Thymus serpyllum. Växer vild i nästan hela Sverige, men har minskat med 80% senaste århundradet. Populär hos pollinerare. Förodlad från frö och utplanterad på ängen. Har någon kvadratmeter i mittsträngen på uppfarten också för att tränga bort gräset och gynna pollinerarna men inser att det blev lite fel. De backtimjan jag har där som klarar att växa superlågt och under gräsklipparen är inte den vilda arten Thymus serpyllum, som vill vara någon decimeter hög. Får kanske flytta dom. Nedan en detalj för att se de fina blommorna som känns lite 'tropiska' med sina läppar och utstående ståndare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Käringtand. Perenn vildblomma, viktig för insekter. Många fjärilar har den som värdväxt och uppåt hundra insekter använder den för mat eller livsmiljö. Denna frösådd på ängen där nu äntligen ett par exemplar har tagit sig ordentligt. Hoppas verkligen att den trivs och sprider sig.
Logga in
Skapa konto
Ängsklocka. Tvåårig och Dalarnas landskapsblomma. Jag försådde och planterade sen ut dom på ängen andra året där de blommar riktigt fint. Noterar dock i artportalen att de inte verkar växa vilt i Skåne och bara glest i sydsverige så troligtvis trivs de inte så bra här nere att de kommer sprida sig på min äng. Synd för de är ett fint komplement till liten och stor blåklocka.
Logga in
Skapa konto
Myskmalva. Perenn 'torparväxt'. Införd sedan länge och sprider sig villigt med frö så den växer vild i nedre halvan av Sverige och jag ser den i vägrenen på flera ställen. Inte någon oerhörd magnet för pollinerare trots de många, stora fina öppna blommorna. Har fröodlat dom och har en rabatt med bara myskmalvor som tyvärr är glad för att lägga sig ner. Till min stora glädje har den spritt sig med frö ut på ängen där de nog egentligen är snyggare. Jag är förtjust i de 'snuskiga' delarna av blommorna så nedan en närbild av det. Ingen aning vad alla delarna här är för något. Spännande. Kanske därför insekterna inte har stor fest på dom, de blir helt enkelt förvirrade av hela den där konstruktionen.
Logga in
Skapa konto
Finns säkert någon insekt för Myskmalvan där de kommer ifrån. Eller fanns, svårt att veta i dessa dagar av massutdöende. Vet du var de kom från?B Bombus pratorum skrev:[bild]
Myskmalva. Perenn 'torparväxt'. Införd sedan länge och sprider sig villigt med frö så den växer vild i nedre halvan av Sverige och jag ser den i vägrenen på flera ställen. Inte någon oerhörd magnet för pollinerare trots de många, stora fina öppna blommorna. Har fröodlat dom och har en rabatt med bara myskmalvor som tyvärr är glad för att lägga sig ner. Till min stora glädje har den spritt sig med frö ut på ängen där de nog egentligen är snyggare. Jag är förtjust i de 'snuskiga' delarna av blommorna så nedan en närbild av det. Ingen aning vad alla delarna här är för något. Spännande. Kanske därför insekterna inte har stor fest på dom, de blir helt enkelt förvirrade av hela den där konstruktionen.
[bild]