Fadai Fadai skrev:
Jag brukade hävda att blommor utan doft var skit, men jäklar i min själ, det fick jag äta upp. För jag fastnade rejält för Dahlia för några år sedan, och blev beroende. Trots att sniglarna älskar dem. Trots att man måste gräva upp och vinterförvara knölarna. Alla dessa färger, former, höjder, det finns en plats för dem alla. Var en skolsköterska på mitt förra jobb som har 1000 dahlior i sin trädgård, wow! Jag älskar dem! :heart::heart::heart:
De är fantastiska. Fästmön planterar några nya varje år, och vi brukar (med väldigt varierande framgång) försöka vinterförvara lökarna. Tror vi har ungefär 8 sorter nu.

Gällande andra djur som gillar dem så kör vi stenhårt med
Snigelfritt i hela rabatten
Blodmjöl runt rabatten
Cayennepeppar och Tricogarden på alla plantor

I samma rabatt har vi även zinnior och i år även sömntuta.

Vi bor f ö i Nacka, precis bredvid ett naturreservat, så rådjuren är nog våra mesta marodörer i trädgården. Vi kan t ex omöjligen ha tulpaner. Vi har 4 rosenbuskar och de får samma behandling när de har mycket knoppar. Så även rosenskärorna som rådjuren ibland får för sig att käka upp.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Och nu såg jag att denna skönhet slagit ut. En utslagen rosa dahlia med gröna löv i en trädgård, eventuellt sorten Verone's Obsidian eller Samourai.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De i förrförra inlägget är Verone’s Obsidian och Samourai.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Och nu såg jag att denna skönhet slagit ut. [bild] De i förrförra inlägget är Verone’s Obsidian och Samourai.
Är det här en labyrinth?

Fadai
J jocke31 skrev:
Är det här en labyrinth?
Cafe au Lait, fast färgen känns en aning ”off”.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fadai
Bukett fr min trädgård. Dahlia, Allium, Ormrot. Bukett med Dahlia, Allium och Ormrot i en glasvas vid ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Rosa dahlior blommar framför en husfasad med en entrédörr och en lamparmatur.
Skapa konto
Liljor i olika färger framför en tegelvägg intill ett fönster på ett hus.
Skapa konto
Närbild av rosa liljor med mörka fläckar mot en bakgrund av tegelvägg och gröna blad.
Skapa konto
Orangeprickiga liljor framför en tegelvägg.
Skapa konto
Vit blommande dahlia med knoppar i trädgårdsmiljö
Skapa konto
Närbild av en intensivt lila blomma med suddig bakgrund av fönster och krukväxter.
Skapa konto
Lila klematisblommor med synliga ståndare förstärkta av gröna blad och en stödstruktur i bakgrunden.
Skapa konto
Blommande gul rosbuske med flera öppna rosor och knoppar vid en husvägg och stödpinne.
Skapa konto
Lila blommor i närbild med suddig grön bakgrund.
Skapa konto
Vild blomsteräng med lila blommor och gröna grässtrån.
Skapa konto
Närbild på blekrosa stockrosor med suddig bakgrund av en trädgård och hus.
Skapa konto
Närbild på rosa stockrosor med grönt lövverk framför en tegelbyggnad och en gräsmatta.
Skapa konto
Närbild på en rosa stockros mot suddig bakgrund av en trädgård och ett vitt hus.
Skapa konto
Närbild av en rosa stockros framför suddig bakgrund med grönt landskap och vit husfasad.
Skapa konto
Rosa stockros närbild med otydlig trädgård och hus i bakgrunden.
Skapa konto
Blommande lila blommor med gulgröna stjälkar och lövverk mot beige bakgrund.
Skapa konto
Ljusrosa blomklase med blommor och grönt bladverk mot grå bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Den första bilden, på Dahlian, vad heter den?

Fadai Fadai skrev:
Den första bilden, på Dahlian, vad heter den?
Ärligt talat så har jag slarvat bort namn skylten men det kanske är den här?
Dahlia 'Honka Pink' med rosa och vita kronblad och gul mitt, omgiven av gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fadai
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ärligt talat så har jag slarvat bort namn skylten men det kanske är den här?
[bild]
Cool! Är inte så värst förtjust i rosa dahlior, men med vitt o gult blir det inte för dominant. Ska lägga den på minnet. :cool:

Vilda backtimjan, Thymus serpyllum, med ljuslila blommor mot en bakgrund av grönt gräs.
Skapa konto

Backtimjan, Thymus serpyllum. Växer vild i nästan hela Sverige, men har minskat med 80% senaste århundradet. Populär hos pollinerare. Förodlad från frö och utplanterad på ängen. Har någon kvadratmeter i mittsträngen på uppfarten också för att tränga bort gräset och gynna pollinerarna men inser att det blev lite fel. De backtimjan jag har där som klarar att växa superlågt och under gräsklipparen är inte den vilda arten Thymus serpyllum, som vill vara någon decimeter hög. Får kanske flytta dom. Nedan en detalj för att se de fina blommorna som känns lite 'tropiska' med sina läppar och utstående ståndare.

Närbild av vilda backtimjanblommor med utstående ståndare och lila detaljer.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Blomman kallad hösåte och de medverkar till flera andra blommor varje år.;)
Höstackar i en skogsglänta omgivna av björkträd och grönska.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Närbild på en gul käringtandblomma mot en suddig grön bakgrund, viktig värdväxt för insekter.
Skapa konto

Käringtand. Perenn vildblomma, viktig för insekter. Många fjärilar har den som värdväxt och uppåt hundra insekter använder den för mat eller livsmiljö. Denna frösådd på ängen där nu äntligen ett par exemplar har tagit sig ordentligt. Hoppas verkligen att den trivs och sprider sig.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Närbild av en lila ängsklocka, Dalarnas landskapsblomma, mot suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Ängsklocka. Tvåårig och Dalarnas landskapsblomma. Jag försådde och planterade sen ut dom på ängen andra året där de blommar riktigt fint. Noterar dock i artportalen att de inte verkar växa vilt i Skåne och bara glest i sydsverige så troligtvis trivs de inte så bra här nere att de kommer sprida sig på min äng. Synd för de är ett fint komplement till liten och stor blåklocka.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Närbild av en myskmalva med rosa blommor täckta av vattendroppar.
Skapa konto

Myskmalva. Perenn 'torparväxt'. Införd sedan länge och sprider sig villigt med frö så den växer vild i nedre halvan av Sverige och jag ser den i vägrenen på flera ställen. Inte någon oerhörd magnet för pollinerare trots de många, stora fina öppna blommorna. Har fröodlat dom och har en rabatt med bara myskmalvor som tyvärr är glad för att lägga sig ner. Till min stora glädje har den spritt sig med frö ut på ängen där de nog egentligen är snyggare. Jag är förtjust i de 'snuskiga' delarna av blommorna så nedan en närbild av det. Ingen aning vad alla delarna här är för något. Spännande. Kanske därför insekterna inte har stor fest på dom, de blir helt enkelt förvirrade av hela den där konstruktionen.

Närbild av myskmalvans blommans inre delar med ståndare och pistiller, droppar vattendroppar.
Skapa konto

• Wow
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
B Bombus pratorum skrev:
[bild]

Myskmalva. Perenn 'torparväxt'. Införd sedan länge och sprider sig villigt med frö så den växer vild i nedre halvan av Sverige och jag ser den i vägrenen på flera ställen. Inte någon oerhörd magnet för pollinerare trots de många, stora fina öppna blommorna. Har fröodlat dom och har en rabatt med bara myskmalvor som tyvärr är glad för att lägga sig ner. Till min stora glädje har den spritt sig med frö ut på ängen där de nog egentligen är snyggare. Jag är förtjust i de 'snuskiga' delarna av blommorna så nedan en närbild av det. Ingen aning vad alla delarna här är för något. Spännande. Kanske därför insekterna inte har stor fest på dom, de blir helt enkelt förvirrade av hela den där konstruktionen.

[bild]
Finns säkert någon insekt för Myskmalvan där de kommer ifrån. Eller fanns, svårt att veta i dessa dagar av massutdöende. Vet du var de kom från?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.