1 140 433 läst · 14 717 svar
1140k läst
14,7k svar
Vad blir det för mat?
Dagens middag: Wokad biff med grönsaker och ostronsås + ris
Recept: https://www.ica.se/recept/wokad-biff-med-bambuskott-726364/
Tillägg: tog mer och fler grönsaker.. så jag spädde på med lite sås till för att ”kladda ner” den extra mängden gröns.. 👍😊

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Recept: https://www.ica.se/recept/wokad-biff-med-bambuskott-726364/
Tillägg: tog mer och fler grönsaker.. så jag spädde på med lite sås till för att ”kladda ner” den extra mängden gröns.. 👍😊
Jo, det fick man allt erfara i fält när man gjorde lumpen ! Värst var väl Nordchoklads mörka chokladkakor samt "pansarkexen" . Minns nåt som var stämplat som tillverkad på 60talet , gjorde lumpen på 80 talet.P pmd skrev:
Jag skall se till att burkarna (hitta en till gulashsoppa bäst före 2023) får hänga med till Finland på söndag.
När jag gjorde värnplikten 1993 så var det många konserver (Risotto m.m) som var bfd 80-tal.
Åt en Nordchoklad med bfd 1976.. utan problem.
Det ironiska var att vi blev sjuka efter den genomförda Soldatmarschen…då det bjöds på nylagad fältmat bestående av Kyckling & Potatissallad….
Åt en Nordchoklad med bfd 1976.. utan problem.
Det ironiska var att vi blev sjuka efter den genomförda Soldatmarschen…då det bjöds på nylagad fältmat bestående av Kyckling & Potatissallad….
Som ny.F fusion skrev:
Jag äter utan problem helkonserver som är fyra fem år gamla. Aldrig blivit dålig. Smak och färg kan dock avta. Min mormors inlagda päron var lika goda tjugo år efter hennes död. Även om de bleknat något.
Så ett halvår är det ingen risk alls och som sagts. Smaka och lukta så finner du strax att datumet bara är ett försök från tillverkaren att du skall kasta maten och köpa nytt.
Jogurt, fil, Proviva, är varor som håller flera månader extra i kylskåpet

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
Min farmors konserverade körsbär från 1968 smakade utmärkt med glass till 2015!Intet skrev:
47 år efter "tillagning" och 46 år efter farmors frånfälle. Glasburk i mörk källare, och testade mest på skoj men de var mycket goda.
Hade dock en konservburk, typ Del Monte blandad frukt, som exploderade i skafferiet och det knappt ett halvår efter bäst-före-datum så tips är ändå att hålla koll på konservburkar och deras datum (att städa upp den kladdiga geggan önskar jag ingen).
Inser att matfixeringen är här för att stanna. Tittade på Jamie Oliver och Cooking for less, fick massor av idéer för framtida måltider. Denna var med i ett program i veckan.K Kjell_G skrev:
För sisådär 10 år sen hittade jag en burk konserverade musslor som gick ut -86 i mina föräldrars skafferi. Stod i valet och kvalet att ringa nationella bombskyddet… 😂Maria T skrev:
Min farmors konserverade körsbär från 1968 smakade utmärkt med glass till 2015!
47 år efter "tillagning" och 46 år efter farmors frånfälle. Glasburk i mörk källare, och testade mest på skoj men de var mycket goda.
Hade dock en konservburk, typ Del Monte blandad frukt, som exploderade i skafferiet och det knappt ett halvår efter bäst-före-datum så tips är ändå att hålla koll på konservburkar och deras datum (att städa upp den kladdiga geggan önskar jag ingen).