R
Oskick Oskick skrev:
Det är därför man kör (från botten räknat) skinka/ost/skinka/skiva leverpastej 😅👌
Ja jag har aldrig förståt mig på dom som har en skiva skinka och kanske Max två skivor ost på en macka!
 
  • Haha
Oskick
  • Laddar…
Glöm för all del inte falukorven!
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 4 till
  • Laddar…
4774
Och inte heller den råa löken 😀
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Urtid är leden, missade fota grillning idag - fläskhare o majskolv, pommes till det.
Glömde lägga gårdagen laxsida (bra kilopris så det blev två laxsidor inköpta).
Ris/potatis till, ärtor och en god västerbottenostcreme till det.
 
  • Ugnsbakad laxsida med örter och kryddor på bakplåtspapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Stekt makrill, kokt potatis, smält smör och lingonsylt.

/Höghus

Stekt makrill i en stekpanna, kokande potatis i en kastrull och smält smör i en skål på en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
Bilder, bilder och åter bilder brukar vara populärt och göra allt tydligt i andra trådar men... 🫣

Grillkarré, pommes och tjöpebea, några små tomater och lite bbq sås ringlat över.
En iskall päroncider till grillningen och ett glas rött till maten.

Alla nöjda och frun på sommarfest på jobbet. 😇
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
4774
FredrikR FredrikR skrev:
Bilder, bilder och åter bilder brukar vara populärt och göra allt tydligt i andra trådar men... 🫣

Grillkarré, pommes och tjöpebea, några små tomater och lite bbq sås ringlat över.
En iskall päroncider till grillningen och ett glas rött till maten.

Alla nöjda och frun på sommarfest på jobbet. 😇
Så då dansar råttorna på bordet då 😂
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Idag var det olidlgt varmt.. och vi var ute på vift (soptippen haha och så hämtade vi mina jordgubbsplantor) mitt på dagen och passade på att äta lunch ute. Blev thaibuffe (lite sådär standard hehe.. finns alltid nått gott på sådana!) 😊

Till kvällen blev det en nygräddat bröd med ost / skinka och en milkshake/smoothie (gjord på mjölk, färska hallon, färsk mango, lite vaniljglass)

En tallrik med thaibuffé med ris, stekta nudlar, blandade grönsaker, kyckling, wokat nötkött, friterad kyckling, och vårrullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med thaibuffémat inklusive stekta nudlar med grönsaker, kyckling i sötsur sås, ris, friterad kyckling och en gul dryck i ett glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Komiskt nog.. så gjorde jag långkok med grytbitar (påhittat eget recept.. men det var: morot. lök, salladslök, strimlad vitkål, squash och timjan/rosmarinsås.. med nerblandat äppelgele och crème fraishe i - man tager vad man haver ur kylen!)..

Plus att jag kokade fårbringa.. i salt o kryddor.. som ska stå å dra i kylen inatt/imorrn.. och så ska det grillas på kvällen.. förhoppningsvis! 🤓 Köttet är från frysrensning.. och grytan är toppengod (fint gott kött).. men fårbringan är inte glasklar i sitt skick än.. den är lite gammal och det finns risk att det "blir gammal kofta" av det hela..

MEN klart man måste chansa (innan man ev kastar..)! Kan ju vara jättegott/bra kött.. och är det inte gott efter grillningen.. ja då kan jag ju kasta det då.. (och ta köttgryta eller nått annat från frysen hehe) 👍
 
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Atom försökte ju sälja in några bitar flintastek som entrecote för ett tag sedan, såhär ska det se ut. 65 dagar hängmörat

[bild]
Ganska så säker på det inte var flinta då jag själv dräpt, hängt och styckat djuret ;) har nu en biffstock som mörat 120dagar i talg. Kommer bli trevligt
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Gäster över imorgon så har gjort fiskfond till bouillabaisse och steg ett i créme brûlée. Äggen från grannen, mjölk och grädde från polaren och vaniljstången fick jag av svåger som nyligen var på Madagaskar. Men säkert något fel med det med ;)
 
  • Åtta formar med créme brûlée i en ugnsform på ett marmorbord, redo för att gräddas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Créme brûlée som bakas i en ugn inställd på 110 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskick och 7 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Stekt makrill, kokt potatis, smält smör och lingonsylt.

/Höghus

[bild]
Hickade till lite när jag läste lingonsylt till fisk, men inser att jag har just lingonsylt på kex med Brieost och att andra brukar oja sig över det. Lingonsylt är ett måste till mycket och gott över lag.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hickade till lite när jag läste lingonsylt till fisk
Rödbetor passar utmärkt till torsk med äggsås, apropå kombinationer som många kanske inte är vana med.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Rödbetor passar utmärkt till torsk med äggsås, apropå kombinationer som många kanske inte är vana med.
Kul med annorlunda, jag är villig att testa de flesta kombinationer, uppväxt med att inte säga att jag inte gillar mat om jag inte smakat. Skulle aldrig testat rödbetor till torsk med äggsås om du inte påtalat det, har alltid rödbetor hemma. Men, jag kan ju skiva rödbetor på en knäckesmörgås med leverpastej och det ser en del som udda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ganska så säker på det inte var flinta då jag själv dräpt, hängt och styckat djuret ;) har nu en biffstock som mörat 120dagar i talg. Kommer bli trevligt
Du får träna lite på det där, eller välja mer marmorerade stycken..

Jag hängde ett stycke kött jag fått från jakt i cykelskjulet i förra föreningen. Vart ett jävla liv när någon dam skulle in där i mörkret och stötte sin päls mot stycket. Inte alls uppskattat.

Ikväll vart det trevligt. Tänkte inte på att fota som vanligt men marulken såg så bra ut att det blev en bild.

En tallrik med risotto, garnerad med kantareller och grillad marulk, serverad på ett dukat bord med ett glas vin och vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får träna lite på det där, eller välja mer marmorerade stycken..

Jag hängde ett stycke kött jag fått från jakt i cykelskjulet i förra föreningen. Vart ett jävla liv när någon dam skulle in där i mörkret och stötte sin päls mot stycket. Inte alls uppskattat.

Ikväll vart det trevligt. Tänkte inte på att fota som vanligt men marulken såg så bra ut att det blev en bild.

[bild]
Alltså marmoreringen ger absolut smak och en mörhet men det är främst hur djuret mått de senaste 3 veckorna innan slakt som verkligen betyder något. En mager kviga som strosat runt och vart 14 dagar mörat kan smaka betydligt bättre än en fet stressad tjur som mörats i 60 dagar. Allt handlar i slutänden om proteinsträngar. Har ätit mycket kött och både dyrt på riktigt och billigt så har en relativt nyanserad bild på hur bra kött skall se ut och smaka. Sverige ligger långt efter på den biten och jenkarna är riktigt bra. Den dagen svenska bönder får betalt per kvalitet och inte per kg så kanske något händer. Bara en sådan enkel sak att ge djuret majs sista tiden lyfter köttet x5 men det gör man inte för man får inte betalt för det i Sverige. Därför extra glad att jag hittade en köttkyl att ha i laget så man får testa lite och dessutom kan testa olika metoder på uppfödning. Tämligen säker på att min köttbit i tråden smakade och var lika mör som din 64 dagars

Jag och min köttbonde brukar ta en helg varje år där vi äter på Sthlms bästa köttkrogar bara för att konstatera att vi fortfarande kan kött och att inget nytt hänt under solen. Bra kött är fortsatt bra kött och enda som särskiljer sig är högsta kvaliten av Kobe. Tur man är ingift i en japansk familj som är köttproducenter i kobe ;)
 
  • Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.