Maria T Maria T skrev:
Hickade till lite när jag läste lingonsylt till fisk, men inser att jag har just lingonsylt på kex med Brieost och att andra brukar oja sig över det. Lingonsylt är ett måste till mycket och gott över lag.
Det kanske är en västkustgrej, men lingonsylt är ett måste till stekt fisk.
Torsk, makrill, strömmingsflundra...
Och blodpudding.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maken är eld o lågor.. min (?!) rök har anlänt.. och han har redan tagit fram brisketen på tining haha (har legat i frysen ett tag i väntan på ett bra, helst rökning, sätt att tillaga den) - i helgen är det dags!

MIN ELEKTRISKA RÖK har äntligen anlänt på skånsk mark!

Jag får väl pallra mig ut och packa upp den nu... (och hoppas den är hel o fungerar!)

Kartong med en Masterbuilt 710 WiFi Digital Electric Smoker står på gräsmattan, redo att packas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp, blev en elektrisk variant.. passade oss bra.. sköter sig själv och ska göra jobbet bra :)

Har, till makens stora förtjusning, redan picklat rödlök och lagt in gurka.. coleslawen och sötpotatisen saknas än! :)

Däremot har jag plockat fram en till fårbringa och en kalvrulle från frysen också.. som vi ska försöka röka samtidigt i helgen! 👍
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
MIN ELEKTRISKA RÖK har äntligen anlänt på skånsk mark!
Låter intressant, återkom gärna med plus och/eller minus när ni har gjort era rökningar.
 
  • Gilla
husdrommaren och 3 till
  • Laddar…
Fläskfile Oscar 😋
En tallrik med Fläskfilé Oscar, garnerad med räkor, svamp, sås, örter och en klick bearnaisesås, serverad med en öl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Fårbringan var god 👍😊 smakade inte "kofta" .. illa eller härsket (trots en hel del fett).. jag är lite imponerad faktiskt med tanke på att jag vet när grannen (som vi köpte får/lamm av) avvecklade djuren........

Nu när jag rensar frysen hittar jag ju lite kvarvarande gamla saker som fastnat under/bakom annat (har ganska bra cirkulation av grejer i övrigt.. men lite gammalt skrutt finns tydligen kvar i botten! (sa jag att jag tagit fram ytterligare en fårbringa.. de låg på samma ställe och med tanke på åldern, ska de inte vara kvar i frysen! Imorgon ska den rökas.. om det vill sig väl.. tillsammans med kalvrulle och brisket )

SÅ DAGENS..

Tallrik med grillad fårbringa, skiva levainbröd, sallad med tomater och gurka, potatissallad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grillad fårbringa serverad på en tallrik med potatissallad, skivad baguette och sallad med tomater. Totalt två tallrikar syns, en i bakgrunden och en i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grillad kryddad fårbringa
.. där köttet var så mört att det trillade ur benbitar... hehe (kokade det nån timme igår i salt och lite kryddor.. sen har det stått i "spaet" under natten/dagen.. och så rubbade vi in lite kryddor o grilla nu på kvällskvisten). Serverades med färskt levainbröd, sallad och potatissallad 👌
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Grabben fick önska mat när vi var ensamma hemma......
En grillad tomahawkstek ligger på en skärbräda utomhus bredvid en kolgrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 12 till
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Fläskfile Oscar 😋
[bild]
Sådär ska en tallrik se ut, hoppas du fick en snipa också så du kunde ösa lite mer. Ser riktigt gott ut
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Pasta med sås på laxrester, spetsad med lite sambal. Rigatoni är rätt matig märkte jag nu.
 
  • En tallrik med rigatoni-pasta och laxsås, toppad med sallad bredvid bestick, samt ett glas röd dryck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
S
Hittade två skivor Picanha i fyndkylen så jag och dotter lyxade till det idag.
Blev kokt majs till men det tog jag ingen bild på i tillagat tillstånd. Och zucchini så klart.
 
  • En skål fylld med flera färska majskolvar med skalet kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Zucchiniskivor som grillas på en utegrill med grillmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skivor grillad Picanha på en grill, med grillränder synliga på köttets yta. En liten bit av grillad zucchini syns också i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skivor Picanha-grillat kött på en gasgrill med flammor och rök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Maken är eld o lågor.. min (?!) rök har anlänt
Ahhh! Köpte du det i Holland?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ahhh! Köpte du det i Holland?
Jag köpte den faktiskt av Amazon.se .. !
Dvs "av Amazon".. ingen "annan säljare" hos dem, så att säga :) Om jag inte minns helt fel så transporterades den dock från Holland..

Kan tillägga att jag skulle köpa den av Grillkung.se (vi köpte vår grill där förra året och de var kanon i alla avseenden) men de hade inga rökskåp i lager då jag kontaktade dem.. och visste inte riktigt när de skulle komma in (de skulle notifiera mig dock).. de segade sig med den notifikationen.. (jag höll koll på dem också, så jag vet att de enligt deras webbshop väntade extra länge med att notifiera mig) och då hann jag hitta en bra deal på Amazon istället som hade dem i lager - MEN det ska tillägga att de sjabblade lite i sin leverans också (så tidsmässigt förlorade jag på min deal.. men ekonomiskt tjänade jag på det).

Sen får jag väl tyvärr säga att jag, som vanligt, hade otur med fraktbolagens hantering av mina varor.. :/

MEN - jag har haft kontakt med amazon, jag har monterat ihop röken, jag har bränt av den (eller vad man ska kalla det) och vi har rökt fårbringa och kalvrulle idag! :)

Imorgon blir det brisket i röken... :D

Om det går bra.. så är det återkoppling o kohandel med Amazon som gäller!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dagens middag..

Smörgås med nyrökt kalvrulle, grönsaker och smörgåspickles på bröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrökt Kalvrulle på färskt bröd.. 👌
Hade grönsaker o lite smörgåspickles under också.. :)

55 grader var perfekt.. saftigt.. bra smak (vi använde alspån)

(lägger in fler bilder i Gottetråden sen)
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
H
Igår var det födelsedagsfirande så halstrad pilgrimsmussla till förrätt och tonfisk till huvudrätt.
Halstrade pilgrimsmusslor serverade med sallad på en blå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tallrik med tonfisk på en bädd av sallad med sås bredvid. Två vinglas, ett med vitt vin och ett med rött vin, står på ett träbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag är det en härlig slapp söndag så nu ska det bli kålpudding. Tar lite tid men gör ju inget när man har hela dagen öppen.
Såklart blir det kokt potatis, sås, lingon och pressgurka till detta.
Förberedelse av kålpudding med delad vitkål i en stekpanna, två gula lökar, ris i ett durkslag, vinägerflaska, såsflaska och en kniv på en skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
Today is the daaaaayyyyyyy..
Efter många timmar .. lång väntan .. så fick maken (vi) rökt Brisket till middag..

Middagen blev SUPERB.. om jag får säga de själv 😍👌
Idag saknade jag in (tyvärr nedlagda..) favoritrestaurang lite mindre... (BBQ-ställe)..
  • Nyrökt brisket
  • Mashed sweet potatoes
  • Picklad rödlök
  • Inlagd gurka med lite habanerosalt (till moi)
  • Saltgurka (till maken)
  • Coleslaw (med rödlök och finskuren padron .. )
En tallrik med rökt brisket, potatismos av sötpotatis, coleslaw med rödlök, picklad rödlök och inlagd gurka. Bestick ligger bredvid tallriken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med rökt brisket, potatismos, coleslaw, inlagd gurka och picklad rödlök på ett bord. I bakgrunden syns kärl och burkar med inläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(skriver lite mer om rökningen i Gottetråden, så jag inte tar över här.. men presenterar middagen här!)
 
  • Gilla
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Ser ut som att 7/7 köpta kycklingar blev tuppar 🙄:
Två kycklingar redo för tillagning i en ugnsform med termometrar insatta, en är mindre än den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.