Ni har fel.

Lagad i panna = Galette
Lagad i panna med söta tillbehör = Crêpe

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
Storsockret
Köttbullepizza

Nybakad pizza med köttbullar på metallspade och träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även en blek rackare som jag tänkte testa att ha i kylen över natten för att sedan fylla och grädda i pizzaugnen imorgon

Nybakad, enkel ostpizza på vit skärbräda, synliga bubblor i kanten, tomatsås ojämnt fördelad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Oskick och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vår lunch intogs mitt i EPA-bältet på grillen i Gällstad. Anchalee Thai heter den också.
Riktigt fräsch mat med mycket goda grönsaker
Två tallrikar med asiatisk mat och ris, glas vatten, sås, person i restaurang.
Skapa konto

2 Pad med mamung
Kyckling med grönsaker och cashewnötter

Redigerat:
  • Gilla
Oskick och 7 till
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni har fel.

Lagad i panna = Galette
Lagad i panna med söta tillbehör = Crêpe
Sanning med modifikation - crêpes och galettes är i stort sett samma fast de senare görs av bovetemjöl samt att "galette" är namnet som används i östra/nordöstra Frankrike.
Crêpes, som alltså även innefattar galettes, kan ha salt eller sött innehåll och serveras som för- varmrätt eller dessert.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kålpudding idag 😍 serverades med snabbinlagd gurka, äppelgele (med chili) och kokt potatis 👍

[bild]

[bild]

(hällde såsen över kålpuddingen.. om ni tyckte den såg mystisk ut)
Läste precis, tyckte det såg ovanligt ut (såsen) men gott. 👌

Maria T Maria T skrev:
Sanning med modifikation - crêpes och galettes är i stort sett samma fast de senare görs av bovetemjöl samt att "galette" är namnet som används i östra/nordöstra Frankrike.
Crêpes, som alltså även innefattar galettes, kan ha salt eller sött innehåll och serveras som för- varmrätt eller dessert.
Fast det är oftast den söta varianten man menar om man säger crepe. Internet håller med mig men visst det är inte en exakt vetenskap

"Crêpes are often topped with sweet condiments i.e. caramel, cream, chocolate and fresh fruits. It is often served as a dessert, which explains why it is smaller compared to its savoury counterpart. Galettes are typically savoury and made using gluten-free buckwheat flour as opposed to regular flour."

Maria T
Fast det är oftast den söta varianten man menar om man säger crepe. Internet håller med mig men visst det är inte en exakt vetenskap

"Crêpes are often topped with sweet condiments i.e. caramel, cream, chocolate and fresh fruits. It is often served as a dessert, which explains why it is smaller compared to its savoury counterpart. Galettes are typically savoury and made using gluten-free buckwheat flour as opposed to regular flour."
Jag misstänker att förvanskningen kommer av den på 70-talet [hyfsat] vanliga efterrätten Crêpes Suzette, sen blev crêpsen synonymt med pannkakor med sötsliskig fyllning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fast det är oftast den söta varianten man menar om man säger crepe.
Man och man. Jag brukar oftast beställa crêpe med icke-söta pålägg i när jag är i Frankrike. Tror inte det finns något vedertaget så som du tror.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Man och man. Jag brukar oftast beställa crêpe med icke-söta pålägg i när jag är i Frankrike. Tror inte det finns något vedertaget så som du tror.
Var där i somras då var det ofta indelat just så på menyn. De söta under crepe och de mer matiga under galettes. Men nej verkligen inte vedertaget

Även svenska creperier gör samma sak

https://www.pomme.nu/meny/

Edit: även danska byn kör med söta crepe och matiga galette

Redigerat:
Maria T
Var där i somras då var det ofta indelat just så på menyn. De söta under crepe och de mer matiga under galettes. Men nej verkligen inte vedertaget

Även svenska creperier gör samma sak

[länk]
Nu blev jag nyfiken på Pomme och kollade deras meny. Efter 14 sekunder blev jag ledsen att de inte kan stava chèvre korrekt, ytterligare sju sekunder och jag blir bedrövad - fel igen vad gäller Chérie.
Har de god mat @AndersMalmgren så kan jag ge det en chans, annars är jag en sån som gärna passar restauranger med felstavning på griffeltavsmenyer, och definitivt hoppar över de som felstavar på menyerna på hemsidan.😳

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Ha ha 😅😂 nu utvidgas den eviga debatten angående plättar, pannkakor, ugnspannkaka & småplättar.
I min bok, jag som kommer från Norrbotten ser det ju ut så här:

Småplättar - gräddas i ett sådant här:
Gjutjärnspanna för pannkakor eller plättar med sju runda fördjupningar, svart, med långt handtag.
Skapa konto

Plättar är gräddade i:

Anders Petter Stenfors Pannkakspanna Gjutjärn 23 cm

Pannkaka & fläskpannkaka:
Ugnsplåt djup 334773

Om man ska laga maträtten blodpättar så ser det ut så här:
En tallrik med en halv äten pannkaka, smör, sylt, och en gaffel, på ett bord med bakgrunden suddig.
Skapa konto

Supergott dessutom!

• Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Lasagne.
Toppades av med riven parmesan och ett glas rött till.
Blev så varmt av tillagningen att vi inte vill elda i kaminen. 🙄

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nu blev jag nyfiken på Pomme och kollade deras meny. Efter 14 sekunder blev jag ledsen att de inte kan stava chèvre korrekt, ytterligare sju sekunder och jag blir bedrövad - fel igen vad gäller Chérie.
Har de god mat @AndersMalmgren så kan jag ge det en chans, annars är jag en sån som gärna passar restauranger med felstavning på griffeltavsmenyer, och definitivt hoppar över de som felstavar på menyerna på hemsidan.
Det fanns ett ställe som hette byn förut precis där jag bor. Tycker den var snäppet bättre (Trots att ägarinnan var lite småtrist). De gjorde även egen cider. Även de gjorde förövrigt samma indelning av crepes och galette

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
F fikonstina skrev:
Ha ha 😅😂 nu utvidgas den eviga debatten angående plättar, pannkakor, ugnspannkaka & småplättar.
I min bok, jag som kommer från Norrbotten ser det ju ut så här:

Småplättar - gräddas i ett sådant här:
[bild]

Plättar är gräddade i:

[bild]

Pannkaka & fläskpannkaka:
[bild]

Om man ska laga maträtten blodpättar så ser det ut så här:
[bild]

Supergott dessutom!
Stockholmsk definition (Kungsholmsk för den som är petig):
Plättar - lagade i plättjärn som det på din bild
Pannkakor - lagade i en stor (20-28 cm/diam) stekpanna
Ugnspannkaka - lagad i (på?) ugnsplåt

Blodplättar har jag ätit några gånger och jag tycker det är gott!

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Det fanns ett ställe som hette byn förut precis där jag bor.
Det var ett oväntat namn på en restaurang. Var det samma ägare som till Pizzeria Öppet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.