Mikael_L
Redigerat:
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Storsockret
Ris med vetestrimlor, pak choi och nån honungssås

Ett fat med ris och strimlat stekt kött samt grönsaker på en träbordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Efter att gjort vanlig Svensk snabbköttfärssås i ett helt liv så blev det idag premiär för att göra en mer riktig bolognese.
[bild]
Jag följde väl i stort detta receptet:
[länk]
Rödvin istället för vitt, skippade lagerblad (hade inga hemma) hade inte heller körsbärstomater i burk, utan det blev en överbliven slatt pizzasås och sen mer tomatpuré som kompensation, men fortfarande mindre tomat totalt, men det funkade bra ändå.
I brist på parmesan så fick det bli riven helt vanlig ost.
Bolognesen fick småputtra lite över en timme, och det tror jag är halva hemligheten till att det blir så gott och fylligt i smaken.

Tidigare i veckan gjorde jag denna Lax asian style
[länk]
[bild]
Ingen bild från middagen, då jag inte tänkte på det då, utan denna är från en sida med receptet.
Lite små ändringar här också, ingen koriander, torkade lime blad eller cashewnötter, i övrigt följdes väl receptet någorlunda
Jag ville mest tipsa om receptet, lättlagat och väldigt smarrigt.
Bubblig gryta med mat lagar på spisen; ånga; mörk kakelvägg; lökar; matlagningsmiljö.
Skapa konto

Inspirerad körde jag idag ett storkok med ragu. Egna gula tomater och gula morötter gav den en gulare färg, som kompenserades något av rött vin. Sen kokade jag hela kvällen utan att bry mig om elpriset. Få se vad vi tycker i morgon.
Till middag åt vi kladdkaka eftersom det är kladdkakans dag. Lax och ris till förrätt dock.

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Patrik440
G GladanS skrev:
Alla dagar. Alla väder!
Ja det är ju så sant som det är sagt. :)

Portion grillad lax, potatismos, sås, sallad med blandade grönsaker, mörk tallrik, gaffel, träbord.
Skapa konto

Ugnsstekt lax, hemstompat potatismos, sallad och lite romsås.

• Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Lill lördag

• En skål med tillagade krabbor på ett mörkt bord, en liten blommig kanna syns till höger.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dan1891 och 7 till
  • Laddar…
Åt lax och spenatlasange på lunchen, väldigt god.

Ikväll blev det...
En tallrik med matrester, servett, folie och en kniv på ett vitt bord.
Skapa konto

🤷

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Åt lax och spenatlasange på lunchen, väldigt god.

Ikväll blev det...
[bild]
🤷
Var lite sugen på lasagne o lax men fick inte gehör för det. Blev stekt lax med tomat, spenat, lök, vitlök, ricotta o parmesan. Ok, toskansk lax, har haft det förut så jag hoppade över fotograferingen. Men nästa gång ….

• Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Var lite sugen på lasagne o lax men fick inte gehör för det. Blev stekt lax med tomat, spenat, lök, vitlök, ricotta o parmesan. Ok, toskansk lax, har haft det förut så jag hoppade över fotograferingen. Men nästa gång ….
Låter fantastiskt gott. 👌

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nytt bröd på Portal, sjukt nice. Kavring med brynt smör ♥️

Två chokladmuffins på träbräda, florsocker, smörkniv och smör på köksbänk.
Skapa konto

Och en fantastisk grissida på det
Maträtt på tallrik med kött, sås, grönsaker, blommor; vin och vattenglas i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nytt bröd på Portal, sjukt nice. Kavring med brynt smör ♥️

[bild]

Och en fantastisk grissida på det
[bild]
Grissida är väl helt vanligt sidfläsk, fast det låter så klart lite finare 😉

• Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
En tallrik med ris, gräddsås och stekt kött serveras, redo för måltid.
Skapa konto

Stekt fläsk med löksås + pressad potatis 👍

(Snart kan vi frosta av frysen inne.. )

• Gilla
  • Älska
galento och 9 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
Stockholmsförort sydöst 🙂

De tre pizzerior (av fem i närheten) som har Kebabpizza på menyn, så utmärker sig en enda där de skickar med såserna i burkar så att en själv kan klicka på hur mycket/lite en vill ha.
I övrigt är det mesta lika - tomatsås, lök, färsk tomat samt feferoni (om en inte tackar nej till det sistnämnda) samt kebabkött.
De olika pizzeriorna vi väljer mellan har olika typer av deg - en har tjock deg med god, ätbar, kant och de andra har tunna pizzor. De svalnar fortare såklart eftersom vi alltid hämtar. Lite beroende på vad vi känner för.

Då jag har 18 minuter till Stockholms central (ett skämt, pendeltågen går aldrig som de ska enligt tabell) och ändå känner att jag ätit många pizzor där, i stan, så är det helt klart en grej i "orten" med kebabpizza.
Finns säkert nån pizzeria inom tullarna som serverar Kebabpizza, dock har jag inte stött på den.

Om jag ens ska nämna nåt om pizzor i Stockholm så är det att de Italienska restauranger som även har pizza på menyn, välj bort dem. De vill servera pizza och pasta. Om jag vill äta Italiensk mat i Stockholm så väljer jag bort de som har pizza, och mycket pasta, på menyn.
Uppvuxen nära (90 meter) från en av de tidigaste pizzeriorna i Stockholm, Lilla Capri (Hantverkargatan). De verkar ha gått ner sig rejält nu när jag läser recensionerna.
Finns bara en bra pizzeria innanför tullarna men det blir väl smygreklam att säga vilken 😉

4774 4774 skrev:
Finns bara en bra pizzeria innanför tullarna men det blir väl smygreklam att säga vilken 😉
Finns tre, 800, deglabbet och meno male

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
4774
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns tre, 800, deglabbet och meno male
800 har jag inte varit på men ska testa så återkommer jag 😃

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.