Storsockret
Yes! Som jag har sett fram emot att diskussionen kring ytter/innerfiléns existensberättigande ska komma upp till ytan igen, det är ju lördag trots allt 😎

Man i orange tröja och 3D-glasögon, förvånad, håller popcorn, lila bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Jag lägger den här :)

Sökresultat om benfri kotlettad, fråga om Fläskytterfiléns tidigare namn, länk till Svenskt Kött.

• Gilla
  • Wow
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Chiligryta hummus jalapeños tomatsalsa och en kall, missade helt att ta foto 🙂

edit: efterrätt repris på blåbärspaj med råkräm😋

• Gilla
  • Älska
Oskick och 3 till
  • Laddar…
C
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vet ej…den andra halvan var kvar på grillen vid fototillfället…köpte 2st av dessa (uppmärkta Nötytterfileer) på Willys idag 👍
Endast 2 filéer på varje gris eller ko. Inga jäkla ytterfileer 🤪

• Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Haha, jo jag är införstådd med VAD en ytterfilé är…och känner till tråden om den. Jag förväntade mig heller inte en äkta file’ när jag köper Ytter👍(köper aldrig fläskytterfilé…men mer pga den orimliga överimmningen och vätskan i dem😕
Men hur är det med Lamm då🤔..vågar man köpa ytterfilé på dem😉utan att känna sig kriminell.

Matjessill med en brynssmör skum. Riktigt fin och sedan Lamm med lite grillade tillbehör, potatis och rödvinssås.

Började med lite löjrom och ostron men det kom inte med på bild.

• Maträtt i gjutjärnspanna, vit sås, gröna kryddor, ost, bakgrund med dryckesglas och en måltidsscenario.
    Skapa konto
  • En måltid på restaurang med grönsakstallrik, rödvin, salladskål och person ätandes i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
AFH och 8 till
  • Laddar…
Tänkte ge mig på surströmming imorgon. (Aldrig testat)
Idéer på hur det ska förtäras?

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Klassisk klämma med mjukt tunnbröd, smör, mandelpotatis, surströmming, lite rödlök ev gräslök och creme fraiche intages med mjölk eller kall pilsner.
(Burken öppnas med fördel i en plastpåse med betryggande avstånd ifrån Matplatsen & häll bort spadet).
Vad har du köpt för sort?

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Klassisk klämma med mjukt tunnbröd, smör, mandelpotatis, surströmming, lite rödlök ev gräslök och creme fraiche intages med mjölk eller kall pilsner.
(Burken öppnas med fördel i en plastpåse med betryggande avstånd ifrån Matplatsen & häll bort spadet).
Går även bra att öppna burken i en hink med vatten. Men även det på betryggande avstånd från matbordet.

Är utomhus, det stinker. Och räkna med besök av flugor och getingar.

Jag har ätit två gånger, första gången tyckte jag att det var helt ok. Andra gången smakade det förfärligt. Första gången var ”riktiga” fiskar, andra gången filéer.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Mycket av allt annat runt om! :p
.. och var inte i närheten när de öppnar burken om du är "känslig".

Inte min favorit, men jag har provat iaf! (och det smakar bättre än det luktar)

Uppvuxen med folk som faktiskt äter det.. men provade aldrig.. sedan gifte jag mig med en "norrlänning" och ja, de är uppväxta på surströmming.. så jag fick ju iaf lov att prova!

:)

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Tallrik med fläskytterfilé, klyftpotatis, sås, sallad. Text: "Fläskytterfilé med fantastisk sås".
Skapa konto

Måste skriva ner receptet på såsen helt klart, innan jag glömmer. Första gången maken uttryckte sig så genuint ärligt, överraskande och nästan förvånat "Vilken fantastisk sås" 😍

I många fall skulle jag tolkat det som om jag bara gjorde äcklig mat annars.. 😎 men det tycker han inte - det vet jag iaf! (han säger ofta att det är gott, bra och gör "önskningar" om maträtter han gillar o vill att jag gör)

Men han har aldrig bara provsmakat min sås medan han står o vispar lite i den.. och sagt något liknande, med "ett sånt ansiktsuttryck" 💚

Jag ser Michelinstjärna hägra.. (eller ja.. michelingubben kanske..)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Köttbullar&Potatis med köpe K-J svampsås och svärmors lingonsylt.
Köttbullar, potatis, lingonsylt, gräddsås på tallrik med rutigt underlägg, glas mjölk. Typisk svensk måltid.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Burk från "oscars".
Kan bli så att vi få ta det kommande helg istället. Tiden har fått gå till annat 😀

• Älska
Roga1337
  • Laddar…
Dagens middag: en sallad med kött från gårdagens grillning tillsammans med en hemmagjord Rhode Islandsås.

En sallad i vit skål med kalkon, salladsblad, gurka, äpple, mango, och rosa dressing.
Skapa konto

• Gilla
GladanS och 8 till
  • Laddar…
S
Testade att grilla gurka. Tycker nog att zucchinin blev godare.

• Grill med kött och grönsaker; paprika och zucchini på kolgrill utomhus mot gräs.
    Skapa konto
  • Grill med kött och grönsaker: zucchini, gurka; matlagning utomhus på kolgrill.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.