1 041 526 läst · 14 003 svar
1042k läst
14,0k svar
Vad blir det för mat?
Det blev rester här med, fast i form av pytt i panna. Med nyvärpta ägg med dubbla gulor
Lövbiffgryta med timjan o 3 tre sorters paprika, vitlök, kalv o oxfond plus en köttbuljong, sambal oelek, matlagningsgrädde o vatten, soya och lite riven ost, toppat med kantareller.
Detta serverades med stekt vitkål salt o svartpeppar, riktigt mustigt o gott 😋 (missade bilden på uppläggning så bifogar en på matlådan som avnjuts imorgon)
Detta serverades med stekt vitkål salt o svartpeppar, riktigt mustigt o gott 😋 (missade bilden på uppläggning så bifogar en på matlådan som avnjuts imorgon)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockhollm
· 74 inlägg
P Pappa1986 skrev:
Jag skrev ju häromveckan lite om blackened steak, och har känt mig lite sugen på det sen dess.
Så hade ICA lite bättre pris på flapsteak och jag har sett att den har varit föreslagen i vissa recept, så då slog jag till.
Flapsteken är ju ganska tunn, så det blir lite konstigt att skära så tunna bitar som köttskivor att steka, så jag gjorde på ett annat vis denna gång, kryddade och stekte hela köttbiten, och skar upp efteråt.
Pensla smält smör på sidan
Och krydda med en fantastisk kryddblandning, där proportionerna är hemliga, ja hemliga t.om för mig själv, jag höftar ju bara i.
Men välj ut 2-3 recept på hemgjord cajunkrydda, och ta ett genomsnitt, så blir det troligen ungefär som mitt.
En rejäl dutt mald paprika och oregano, sen starkare chilikrydda av något slag, (cayennepeppar, eller som jag, valde s:a marias chili chipotle), vitlökspulver, timjan, svartpeppar, salt, Jag skippade lök. Man kan nog prova att ha lite spiskummin också, om man är modig.
Sen stekte jag i stålpanna på hög värme
Biffen var ju så tjock (3cm), att den var ju inte klar när ytan var klar, så jag blev tvungen att sänka tempen och låta den gå efter ett tag, jag körde för enkelhetens skull med termometer, fick gå till 53gr
Sen fick biten vila en stund, typ 10-15 minuter, innan jag skar upp.
Serverade med potatis och morot som gått i ugn, sallad och en majssals.
Googla på majssalsa så hittar du mycket att välja på, välj något som du tycker passar din smak. Det är riktigt gott till sådana här rätter.
Jag fräste burkmajs i stekpannan, sen i med köttsafterna från det stekta köttet som trängt ut när det vilade samt vid uppskärningen. I med en stor matsked av tomatsås som blivit över sen fredagens pizzabak, och lite salt och något ccili/cajun-style av kryddor till lämplig styrka.
Bon appettit.
Så hade ICA lite bättre pris på flapsteak och jag har sett att den har varit föreslagen i vissa recept, så då slog jag till.
Flapsteken är ju ganska tunn, så det blir lite konstigt att skära så tunna bitar som köttskivor att steka, så jag gjorde på ett annat vis denna gång, kryddade och stekte hela köttbiten, och skar upp efteråt.
Pensla smält smör på sidan
Logga in
Skapa konto
Och krydda med en fantastisk kryddblandning, där proportionerna är hemliga, ja hemliga t.om för mig själv, jag höftar ju bara i.
Men välj ut 2-3 recept på hemgjord cajunkrydda, och ta ett genomsnitt, så blir det troligen ungefär som mitt.
En rejäl dutt mald paprika och oregano, sen starkare chilikrydda av något slag, (cayennepeppar, eller som jag, valde s:a marias chili chipotle), vitlökspulver, timjan, svartpeppar, salt, Jag skippade lök. Man kan nog prova att ha lite spiskummin också, om man är modig.
Logga in
Skapa konto
Sen stekte jag i stålpanna på hög värme
Logga in
Skapa konto
Biffen var ju så tjock (3cm), att den var ju inte klar när ytan var klar, så jag blev tvungen att sänka tempen och låta den gå efter ett tag, jag körde för enkelhetens skull med termometer, fick gå till 53gr
Logga in
Skapa konto
Sen fick biten vila en stund, typ 10-15 minuter, innan jag skar upp.
Logga in
Skapa konto
Serverade med potatis och morot som gått i ugn, sallad och en majssals.
Googla på majssalsa så hittar du mycket att välja på, välj något som du tycker passar din smak. Det är riktigt gott till sådana här rätter.
Jag fräste burkmajs i stekpannan, sen i med köttsafterna från det stekta köttet som trängt ut när det vilade samt vid uppskärningen. I med en stor matsked av tomatsås som blivit över sen fredagens pizzabak, och lite salt och något ccili/cajun-style av kryddor till lämplig styrka.
Bon appettit.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Harvar på med lunchlåda av rester idag, men hoppas på pizza imorgon kväll (och förmodligen resten av veckan med tanke på mängden deg). Redig långkörare detta jämfört med 1h-degen jag brukar göra 😅 12h rumstemp och sen egentligen 24+ h kalljäsning men jag får fuska med morgondagens middag. Överlever nog
Logga in
Skapa konto
Fick lite mer inspiration så bakade lite bröd utöver pizzadegen. Blev således bröd till middag, tillsammans med grillad tonfisk. Den blev tyvärr lite för torr då det började spöregna mitt i grillandet och jag halkade omkull på altanen och tog lite tid på mig 😅
Logga in
Skapa konto