C
Det blev rester här med, fast i form av pytt i panna. Med nyvärpta ägg med dubbla gulor

• Matlagningsprocess, hackade potatisar, stekt lök i panna, tärnat kött i skål, köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stekta ägg med dubbla gulor i en stekpanna på spisen, ovanlig matlagningsögonblick.
    Skapa konto
  • Stekt ägg, rödbetor, potatis, tärnat kött, Melleruds ölflaska, träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 10 till
  • Laddar…
Kramla
Lövbiffgryta med timjan o 3 tre sorters paprika, vitlök, kalv o oxfond plus en köttbuljong, sambal oelek, matlagningsgrädde o vatten, soya och lite riven ost, toppat med kantareller.

Detta serverades med stekt vitkål salt o svartpeppar, riktigt mustigt o gott 😋 (missade bilden på uppläggning så bifogar en på matlådan som avnjuts imorgon)
Matlåda med pasta, grönsaker, köttfärs. Matförberedelse eller rester. Enkel hemlagad måltid på träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Storsockret
Blev en ny riskokare härom veckan så fick bli ris, kyckling och currysås. Godare än det såg ut 😅

Vit tallrik med ris och gul curry, mönster på kanterna, träbord i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
GladanS och 9 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Det blev rester här med, fast i form av pytt i panna. Med nyvärpta ägg med dubbla gulor
Avundsjuk! Kan nog vara en av mina absoluta favoriträtter. Får jag den gräddstuvad så går jag ner i spagat.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Köttfärsgratäng, bröd, grönsallad, tomat, gräddig sås, ost, innehållsförteckning på svenska. Maträtt serverad på mörk tallrik.
Skapa konto

Serverades med sallad, tzatsiki (hade kvar..) och vitlöksbröd.

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skrev ju häromveckan lite om blackened steak, och har känt mig lite sugen på det sen dess.
Så hade ICA lite bättre pris på flapsteak och jag har sett att den har varit föreslagen i vissa recept, så då slog jag till.

Flapsteken är ju ganska tunn, så det blir lite konstigt att skära så tunna bitar som köttskivor att steka, så jag gjorde på ett annat vis denna gång, kryddade och stekte hela köttbiten, och skar upp efteråt.

Pensla smält smör på sidan
Ett stycke rå biff på skärbräda, pensel och skål med smält smör, kryddburk och kniv.
Skapa konto

Och krydda med en fantastisk kryddblandning, där proportionerna är hemliga, ja hemliga t.om för mig själv, jag höftar ju bara i.
Men välj ut 2-3 recept på hemgjord cajunkrydda, och ta ett genomsnitt, så blir det troligen ungefär som mitt.
En rejäl dutt mald paprika och oregano, sen starkare chilikrydda av något slag, (cayennepeppar, eller som jag, valde s:a marias chili chipotle), vitlökspulver, timjan, svartpeppar, salt, Jag skippade lök. Man kan nog prova att ha lite spiskummin också, om man är modig.
Rå biff kryddad, klar för tillagning, med ägg och kryddburk på skärbräda.
Skapa konto

Sen stekte jag i stålpanna på hög värme
Ett stort köttstycke steks på en wokpanna med ånga och kryddor.
Skapa konto

Biffen var ju så tjock (3cm), att den var ju inte klar när ytan var klar, så jag blev tvungen att sänka tempen och låta den gå efter ett tag, jag körde för enkelhetens skull med termometer, fick gå till 53gr
Grillad, kryddad stek på stekpanna med stekspade. Grillmönster synligt. Matlagningsprocess.
Skapa konto

Sen fick biten vila en stund, typ 10-15 minuter, innan jag skar upp.
Skivad, grillad biff på tallrik, medium rare, välkryddad.
Skapa konto

Serverade med potatis och morot som gått i ugn, sallad och en majssals.
Googla på majssalsa så hittar du mycket att välja på, välj något som du tycker passar din smak. Det är riktigt gott till sådana här rätter.
Jag fräste burkmajs i stekpannan, sen i med köttsafterna från det stekta köttet som trängt ut när det vilade samt vid uppskärningen. I med en stor matsked av tomatsås som blivit över sen fredagens pizzabak, och lite salt och något ccili/cajun-style av kryddor till lämplig styrka.
Bon appettit.
Middagstallrik med skivad biff, rostad potatis, morötter, sallad, körsbärstomater och majs.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
sblixten och 14 till
  • Laddar…
Lök- och Pankopanerad torskrygg med citronsås (spetsad med vitlök). Potatis, morot och ärtor.

• Måltid med panerad fisk, kokt potatis, morötter, ärtor, remouladsås och öl.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
sblixten och 8 till
  • Laddar…
Grabben sa häromdagen att det var länge sen vi åt Blodpudding….så:
Chokladkaka halverad med blåbär och lingon, vitt glas mjölk, trädgolv, vit tallrik med textur, träsked.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kramla och 7 till
  • Laddar…
Saknar sådan där lite knaprig blodpudding.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag blev det pannkaka i ugn med kallrökt fläsk.
Morötter från trädgård och sylt vi gjort.

Måltid bestående av pannkaka, sylt och riven morot på blå tallrik, glas med mjölk, träbord utomhus.
Skapa konto

• Gilla
GladanS och 10 till
  • Laddar…
Storsockret
Harvar på med lunchlåda av rester idag, men hoppas på pizza imorgon kväll (och förmodligen resten av veckan med tanke på mängden deg). Redig långkörare detta jämfört med 1h-degen jag brukar göra 😅 12h rumstemp och sen egentligen 24+ h kalljäsning men jag får fuska med morgondagens middag. Överlever nog :)

En degboll i plastlåda på träbord, mjölig yta, bakförberedelse, jäsning, köksmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Tacopaj med tortillas. Fick med lite kikärtor och burkmajs, färskost och mozzarella i créme fraîches också.

• Hemlagad pizza med tomater och ost, salladskål bredvid, på köksbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
Fick lite mer inspiration så bakade lite bröd utöver pizzadegen. Blev således bröd till middag, tillsammans med grillad tonfisk. Den blev tyvärr lite för torr då det började spöregna mitt i grillandet och jag halkade omkull på altanen och tog lite tid på mig 😅

Hembakat bröd, skivor med smör, gurka, skärbräda, saltkruka, smulor på bänken.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Det kom en tidning med posten …
Frugan bläddrade och lämnade ett uppslag kvar på bordet…

• 671D507D-A353-4CAA-ADDA-842710E329CB.jpeg
    Skapa konto
  • En bakad kaka med plommon i form, delvis uppäten, med florsocker, tårtspade, på köksbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.