• Haha
Dilato
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Självklart är smaken olika och jag är väl medveten om hur temperatur på kött fungerar.
Känns bara som om jag blir en aning dumförklarad här.
Nääää inte dumförklarad! 💜
Olika smaker bara.. inget rätt och fel i övrigt. Man ska laga maten som man gillar den själv och skita i vad andra vill eller inte vill ha.. 🌸

Jag och maken har ständigt dessa diskussioner om kött.. och stekytor.. hehe.. vi gillar olika! Jag vill inte ha så blodigt/rött som han uppskattar mest.. och dessutom gillar jag lite krispig sotig yta.. och han brukar maximalt ha en liten färgad yta..

Jag är helt oense med mästerkockarna på tv o flådiga restauranger också - jag vill ha stekyta .. på omelett! (ja på andra saker med, men jag irriterar mig alltid på omeletten haha).

:) Du är inge dummare eller konstigare än nån annan härinne :)

• Gilla
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det var en diskussion om san marzano tidigare i tråden och jag hade inte tänkt lägga mig i, men efter ett par öl innanför västen och två timmar i köket(lagar färdigrätter då de var slut i frysen) så känner jag mig modig :)
Någon sa att de var köttiga och smakrika, men det stämmer ej. De är produktiva, men duger inte till mycket. De är skräpet som enbart duger till pizzsås eller annan matlagning. Jaga har odlat över 50 olika sorter genom åren och har två plantor san marzano även i år, men det är varken för att det är köttiga eller smakrika, för där slår nog alla andra plantor jag har dem, men de är väldigt produktiva.

Edit: Och kanske jag odlar dem även för att kunna säga att pizzasåsen är gjord på san marzano ;-)
Har odlat dem flera ggr och blir lika missnöjd varje gång. Så jag har slutat, finns mycket trevligare tomater att odla, med mer kött och mer smak :) (de var inte ens produktiva hos oss, men det beror ju på vad man jämför med..)

(Men köpta burkar, med hela, som alternativ i matlagning är faktiskt trevliga tycker jag)

• Gilla
sblixten och 2 till
  • Laddar…
Grillad lax, potatis, sås och sallad på en mörk tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grillade laxkotletter, kokt potatis, romsås och lite färska grönsaker 👌

• Gilla
dilemma och 12 till
  • Laddar…
@Jonatan79 Ser du (pekar ovan) jag har riktiga tallrikar :p

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Inte idag, men förhoppningsvis snart kan vi servera hemmarökt sidfläsk/bacon.
Stort köttstycke på grillgaller över kol, grillning utomhus, träkol, inga lågor, rök, matlagning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Efter fyra timmar i ugnen är revbenen klara, kommer att slukas ihop med grillad majs och vitkålssallad/coleslaw.
Två stora, grillade revbensspjäll med grillyta, i ugn på galler över folieklädd plåt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 15 till
  • Laddar…
På biltur idag uppe i bergen , hittade ett hak med makalös utsikt. Blev enkel måltid med bacon, omelett och ris, samt San Miguel Pale pilsen. Restaurang med havsutsikt, flaska San Miguel öl, halväten måltid med ris och kött, tropiskt landskap, avslappnad atmosfär.
Skapa konto

Man ser ön Cebu på andra sidan sundet, skulle tro vi var upp på 800m över havet. Tropisk utsikt över palmlund, traditionell hydda, klart hav i bakgrunden, blå himmel med vita moln, lugnt och fredligt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
EddieHansson
Vegogott blev det igår ♥️

• Grillat kött med smör, tomater, dekorativa blommor och örter på en tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Snabb sen lunch mellan panelspikning

Stekt biff med bearnaisesås, pommes frites och grillad tomat på vit tallrik.
Skapa konto

Älgstek som legat i brine några dagar, trimmade av några bitar innan resten får gå i ugnen på låg temp.
Ica jumbo fries, blå band bea, tomat och lite paprika som fick känna på stekpannan lite

• Gilla
  • Älska
dilemma och 11 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
[länk]
Min dotter, som är 9 har verkligen svårt för orden så vi säger mitt på dagen mat och kvällsmat numera. Tack för länken. Jag har svårt att förklara det bra för henne eftersom hon ju har rätt. Det är förvirrat

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Andra andningen 😅

• Ett sockerglaserat kaffebröd i ringform på en tallrik ovanpå en spis.
    Skapa konto
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
C
Smörstekta kantareller på rågbröd, toppat med lite ramslök. Enkelt men jäkligt gott

• Macka med kantareller, crème fraîche, persilja på grovt bröd, maträtt, serverad på vit tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 10 till
  • Laddar…
Kycklingpasta.
Soltorkad tomat, parmesan, basilika, svartpeppar, grädde och så klart kyckling.
Mera parmesan och svartpeppar ovanpå.
En tallrik pasta med riven ost, svartpeppar, kniv, gaffel, glas vatten och rödvin, dukat bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Kyckling med cashewnötter, paprika, lök, vitlök och en sås bestående av japansk soja, kinesisk soja, risvinäger och socker. Serveras med ris.😋

• Stekt kyckling med cashewnötter och grönsaker i kryddig sås. Läcker Asiatisk rätt. Färgrik och aptitretande maträtt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.