Dan1891 Dan1891 skrev:
Hualigen, korvkaka, är det som kallas pölsa också? Med lever i? Det är nog en av få grejer jag aldrig har lärt mig uppskatta. :)
Men ta det inte som nån kritik, jag klarar inte ens av leverpastej!
Jag har aldrig ätit pölsa så jag vet inte vad det smakar. Kollar man recept ser det förutom levern i korvkakan, iofs ganska lika ut.
Men lever är smaskens. En rosa skiva träkolsgrillad, kycklinglever med bacon, dansk grov pastej… Nu blev jag hungrig igen!
Förr fanns en lunchrestaurang på gågatan i Helsingborg C som alltid hade stekt lever på menyn. Stående inslag när jag var i krokarna och jobbade.

/Höghus

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Korvkaka, vilket jag inte ätit på många år sedan barndomen.
[bild]
Korvkaka. En rätt (?) som jag lurades, eller lurade mig själv, att äta i tron att det var god korv.....
Jag tycker det är superkul att läsa om allas maträtter och matminnen så tänker inte skriva något fult om denna eller några hemska emojis.
Men för en person som jag, som inte kan få i mig någon form av lever (utom leverpastej och kycklinglever) utan att den kommer upp samma väg, så var det en hemsk upplevelse.
Verkligen synd att både namnet och bilderna ser så goda ut.

Maria T Maria T skrev:
Korvkaka. En rätt (?) som jag lurades, eller lurade mig själv, att äta i tron att det var god korv.....
Jag tycker det är superkul att läsa om allas maträtter och matminnen så tänker inte skriva något fult om denna eller några hemska emojis.
Men för en person som jag, som inte kan få i mig någon form av lever (utom leverpastej och kycklinglever) utan att den kommer upp samma väg, så var det en hemsk upplevelse.
:rofl:
Lever är verkligen antingen eller, och vi som gillar det är i minoritet.
Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att nu äta det som serverades i skolan, levergryta på svin, det var räligt. I pastejer och liknande är det dock gott.
Kycklinglever är en utmärkt instegsrätt om man vill träna, mör, mild och fin. Billig mat dessutom.

/Höghus

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
:rofl:
Lever är verkligen antingen eller, och vi som gillar det är i minoritet.
Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att nu äta det som serverades i skolan, levergryta på svin, det var räligt. I pastejer och liknande är det dock gott.
Kycklinglever är en utmärkt instegsrätt om man vill träna, mör, mild och fin. Billig mat dessutom.

/Höghus
Mina föräldrar, många i den generationen, åt ju stekt skivad lever (var det gris eller nöt? jag har ingen aning) med bacon och tyckte det var jättegott. Jag åt med förtjusning gryta med njure, lök och morötter när jag växte upp men skulle inte kunna tänka mig att laga det nu.
Kunde de inte kunnat hitta ett bättre, tydligare, namn på korvkakan ?
Roligt ändå att den finns att köpa, och att det finns några entusiaster som tycker det är smaskigt.

Maria T
Höghus Höghus skrev:
Jag har aldrig ätit pölsa så jag vet inte vad det smakar. Kollar man recept ser det förutom levern i korvkakan, iofs ganska lika ut.
Men lever är smaskens. En rosa skiva träkolsgrillad, kycklinglever med bacon, dansk grov pastej… Nu blev jag hungrig igen!
Förr fanns en lunchrestaurang på gågatan i Helsingborg C som alltid hade stekt lever på menyn. Stående inslag när jag var i krokarna och jobbade.

/Höghus
Pölsa däremot tycker jag är gott! Om det finns lever i den så är den väl maskerad med andra smaker ;)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tärna upp bacon i lagom stora bitar för en tugga. Stek, förvara i glasburk. Sen bara värma en eller två. Även ifall det inte är så gott så går det på ett par sekunder stt äta upp så lite. Perfekt när man vill få i sig allt bra som lever har, men inte gillar att äta det.

Höghus Höghus skrev:
Korvkaka, vilket jag inte ätit på många år sedan barndomen.
Hittade på nätet att Erikssons Chark i Nossebro gör sådan. De hade tyvärr stängt när jag hade vägarna förbi, men hänvisade till Icabutiken i byn som hade.
Stekta skivor, kokt potatis, skirat smör och lingonsylt. Mums!
Passade på att köpa deras falukorv och kallrökta Nossewurst också som ska provas.

/Höghus

[bild]

[bild]
Har jag aldrig hört talas om ens.. är det nån lokal "delikatess" ? (landskap?)

Maria T Maria T skrev:
.. men du äter kycklinglever???? :oops:

Måste bara säga att lever va min favoriträtt när jag var liten.. och du vet.. man får ju välja rätt på sin födelsedag .. och ja.. om vi säger såhär.. mina kalas var inte så poppis hahahaha :oops:

• Älska
  • Haha
  • Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Pölsa däremot tycker jag är gott! Om det finns lever i den så är den väl maskerad med andra smaker ;)
Pölsa förekom aldrig i min barndom på västkusten, vare sig i hem eller skola. Det hör väl norrland till (ovanför Vänern ;))?

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Pölsa förekom aldrig i min barndom på västkusten, vare sig i hem eller skola. Det hör väl norrland till (ovanför Vänern ;))?

/Höghus
Testa uppland hehe.. jag fick det i skolan :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har jag aldrig hört talas om ens.. är det nån lokal "delikatess" ? (landskap?)
Verkar vara knutet till västkusten/Västergötland. Eventuellt även Småland.
Det var nog billig husmanskost med mycket kalorier och protein.

/Höghus

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
.. men du äter kycklinglever???? :oops:

Måste bara säga att lever va min favoriträtt när jag var liten.. och du vet.. man får ju välja rätt på sin födelsedag .. och ja.. om vi säger såhär.. mina kalas var inte så poppis hahahaha :oops:
Min pappa hade verkligen gillat att få vara med på ditt födelsedagskalas! :crysmile:

Jag tycker att knaperstekt kycklinglever smakar mer kyckling än lever, det är väl därför som jag tycker det är gott.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Tärna upp bacon i lagom stora bitar för en tugga. Stek, förvara i glasburk. Sen bara värma en eller två. Även ifall det inte är så gott så går det på ett par sekunder stt äta upp så lite. Perfekt när man vill få i sig allt bra som lever har, men inte gillar att äta det.
Jag antar att du menar tärna lever?
Lever är skumt att värma, iaf i micro, den nästan exploderar. Man får köra på låg effekt.

/Höghus

Äter nog lever minst två gånger i veckan. En av mina favoriter, delad plats med tryffel skulle jag säga

Thomas59
Blev potatischipstortilla med torrstekt lök, salmalax, creme fraisch, regnbågslaxrom, smulad västerbottensost och dill till förrätt idag. Det är ju onsdag.
En tallrik med omelett, rökt lax, löjrom, dill och gräddfil, serverad på ett vitt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Åsa Lund och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.