Maria T Maria T skrev:
Nu har jag aldrig själv tillagat hel kalkon men har bara fina minnen från de helstekta fåglar jag fått äta delar av när jag varit på besök hos släktingar i USA. Har även ätit hos vänner i Storbritannien men kan inte säga att deras tillagning varit lika lyckad.
Ljust kalkonkött smakar väldigt likt kyckling, tror inte jag skulle kunna skilja det åt vid ett blindtest. Det lite mörkare kalkonköttet har en lätt vildsmak över sig (tycker jag) men absolut inte så att det tar över. Jag hoppas gärna på att få smaka helstekt kalkon med alla tillbehör nån gång igen, men jag tror inte jag kommer tillaga det själv.

Kort anekdot, eftersom jag kanske skrivit om det tidigare. Min pappa köpte en hel kalkon till sin mamma som ett slags julgåva. Pappa kollade inte storleken på spisen/ugnen där det skulle tillagas. Detta var nån gång på 1950-talet och återkom som samtalsämne under min barndoms jular, alltså minst 10-15 år efter incidenten. Pappa, ja han mest bara log.
Vilken underbar och härlig historia om kalkon!

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Blodsoppen
Maria T Maria T skrev:
Nu har jag aldrig själv tillagat hel kalkon men har bara fina minnen från de helstekta fåglar jag fått äta delar av när jag varit på besök hos släktingar i USA. Har även ätit hos vänner i Storbritannien men kan inte säga att deras tillagning varit lika lyckad.
Ljust kalkonkött smakar väldigt likt kyckling, tror inte jag skulle kunna skilja det åt vid ett blindtest. Det lite mörkare kalkonköttet har en lätt vildsmak över sig (tycker jag) men absolut inte så att det tar över. Jag hoppas gärna på att få smaka helstekt kalkon med alla tillbehör nån gång igen, men jag tror inte jag kommer tillaga det själv.

Kort anekdot, eftersom jag kanske skrivit om det tidigare. Min pappa köpte en hel kalkon till sin mamma som ett slags julgåva. Pappa kollade inte storleken på spisen/ugnen där det skulle tillagas. Detta var nån gång på 1950-talet och återkom som samtalsämne under min barndoms jular, alltså minst 10-15 år efter incidenten. Pappa, ja han mest bara log.
Kan väl inte säga att den Engelska jag fick juldagen var någon särskild upplevelse

Blodsoppen
Etikett på bovetbröd med ingredienser, allergeninformation, bakdatum. Synlig skiva bröd bakom. Transparent plastförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra smörgåsar med ägg och kaviar på en tallrik, två med räkost.
Skapa konto
Enkelt idag. Glutenfritt bovete bröd från Tomatens hus, med ägg, kaviar och sill Fyra smörgåsar med ägg och kaviar på en tallrik, två med räkost.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Enkelt idag. Glutenfritt bovete bröd från Tomatens hus, med ägg, kaviar och sill [bild]
Ibland, eller ofta är det enkla det godaste. :love:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Blodsoppen
FredrikR FredrikR skrev:
Ibland, eller ofta är det enkla det godaste. :love:
Så sant

Dan1891 Dan1891 skrev:
På tal om kalkon, smakar det som man tror som kyckling?
(undrar en som aldrig lagat hel kalkon)
Testa gärna och köra kalkonklubba i ugn, som en provrunda.
Köttet per klubba räcker gott och väl till en person.
Lycka till, du kommer inte ångra dig :)

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Åsa Lund
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Kan väl inte säga att den Engelska jag fick juldagen var någon särskild upplevelse
Det sägs att den enda mat som går att äta i England är indisk:rofl:
Engelsmännen är inte kända för att laga god mat

• Gilla
  • Haha
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
S
FredrikR FredrikR skrev:
Oxfilérester till lunch.
Pulled pork till kvällen.
Elen är billig? :crysmile:

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Lax med en sallad till. Ska bli ett nyttigare år......
Grillad fiskfilé med sallad och sås på vit tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Lax med en sallad till. Ska bli ett nyttigare år......
[bild]
T Tohan skrev:
En vanlig helg hem hos oss
Mvh toan le

• Middagsbord dukat med mattallrikar, bestick, glas, ljus och olika rätter, inomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
gblc och 6 till
  • Laddar…
Kebabonsdag och Tour de Ski målgång.
Inomhusbild, TV visar längdskidåkning, svensk flagga, uppätna maträtter, tom glas, ketchupflaska, servetter, träbord.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Valentino :love:

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Skärpning utlovas, men just idag blev det en brun sörja
Gratäng på rester: kyckling, ris, Kvibille ädelost (hur man nu kan få rester på den!) purjolök, grillad paprika, grädde o créme fraîches. Skyller det bruna på Kina (såja, såja, ingen fära)
Ett ugnslasagne i en glasform på en köksbänk, nylagad och ångande.
Skapa konto

• Gilla
Turbo_Tail och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Sticky pork, favorit hos barnen (och oss vuxna) Måltid med ris, svart sesam, hackad rödlök och grillat kött på röd bordstablett, med dryckesburk och bestick.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
Middagsdukning med biff, pommes frites, sallad, vitlöksbröd och ett glas rött vin. Ambiance ser mysig ut.
Skapa konto
God 13 Afton alla Byggare

• Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.