1 043 058 läst · 14 033 svar
1043k läst
14,0k svar
Vad blir det för mat?
Vilken underbar och härlig historia om kalkon!Maria T skrev:Nu har jag aldrig själv tillagat hel kalkon men har bara fina minnen från de helstekta fåglar jag fått äta delar av när jag varit på besök hos släktingar i USA. Har även ätit hos vänner i Storbritannien men kan inte säga att deras tillagning varit lika lyckad.
Ljust kalkonkött smakar väldigt likt kyckling, tror inte jag skulle kunna skilja det åt vid ett blindtest. Det lite mörkare kalkonköttet har en lätt vildsmak över sig (tycker jag) men absolut inte så att det tar över. Jag hoppas gärna på att få smaka helstekt kalkon med alla tillbehör nån gång igen, men jag tror inte jag kommer tillaga det själv.
Kort anekdot, eftersom jag kanske skrivit om det tidigare. Min pappa köpte en hel kalkon till sin mamma som ett slags julgåva. Pappa kollade inte storleken på spisen/ugnen där det skulle tillagas. Detta var nån gång på 1950-talet och återkom som samtalsämne under min barndoms jular, alltså minst 10-15 år efter incidenten. Pappa, ja han mest bara log.
Kan väl inte säga att den Engelska jag fick juldagen var någon särskild upplevelseMaria T skrev:Nu har jag aldrig själv tillagat hel kalkon men har bara fina minnen från de helstekta fåglar jag fått äta delar av när jag varit på besök hos släktingar i USA. Har även ätit hos vänner i Storbritannien men kan inte säga att deras tillagning varit lika lyckad.
Ljust kalkonkött smakar väldigt likt kyckling, tror inte jag skulle kunna skilja det åt vid ett blindtest. Det lite mörkare kalkonköttet har en lätt vildsmak över sig (tycker jag) men absolut inte så att det tar över. Jag hoppas gärna på att få smaka helstekt kalkon med alla tillbehör nån gång igen, men jag tror inte jag kommer tillaga det själv.
Kort anekdot, eftersom jag kanske skrivit om det tidigare. Min pappa köpte en hel kalkon till sin mamma som ett slags julgåva. Pappa kollade inte storleken på spisen/ugnen där det skulle tillagas. Detta var nån gång på 1950-talet och återkom som samtalsämne under min barndoms jular, alltså minst 10-15 år efter incidenten. Pappa, ja han mest bara log.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skärpning utlovas, men just idag blev det en brun sörja
Gratäng på rester: kyckling, ris, Kvibille ädelost (hur man nu kan få rester på den!) purjolök, grillad paprika, grädde o créme fraîches. Skyller det bruna på Kina (såja, såja, ingen fära)
Gratäng på rester: kyckling, ris, Kvibille ädelost (hur man nu kan få rester på den!) purjolök, grillad paprika, grädde o créme fraîches. Skyller det bruna på Kina (såja, såja, ingen fära)
Logga in
Skapa konto