1 056 481 läst · 14 151 svar
1056k läst
14,2k svar
Vad blir det för mat?
Ja då var det väl slut på det roliga för det här året då.
Förrätt
Varmrätt
Efterrätt
Förrätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmrätt
Logga in
Skapa konto
Efterrätt
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 346 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 346 inlägg
Förrätt:rårakor, löjrom, smetana och rödlök
Varmrätt: oxfilé i tournedos, pommes, sparris och bea. Frun som inte äter kött fick vinkokta musslor.
Efterrätt: tiramisu med en cappuccino eller espresso. (stod halva dan igår och rengjorde espressomaskin och kvarn så de ska leverera).
Både rårakorna och pommesen gjordes på det sista av den egna potatisen för i år.
Varmrätt: oxfilé i tournedos, pommes, sparris och bea. Frun som inte äter kött fick vinkokta musslor.
Efterrätt: tiramisu med en cappuccino eller espresso. (stod halva dan igår och rengjorde espressomaskin och kvarn så de ska leverera).
Både rårakorna och pommesen gjordes på det sista av den egna potatisen för i år.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Fler än jag som känner sig mätta och nöjda redan nu?
Vi är inte mycket för efterrätt (sorry alla som lagt upp och beskrivit smarriga sådana) och jag orkar f*n inte ens med ett ostkex nu men säkert salta kringlor eller chips om ett par timmar
Gott slut på gamla året och Gott Nytt 2023 till er alla som följer denna tråd
Vi är inte mycket för efterrätt (sorry alla som lagt upp och beskrivit smarriga sådana) och jag orkar f*n inte ens med ett ostkex nu men säkert salta kringlor eller chips om ett par timmar
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 906 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 906 inlägg
Så här blev det efter gräddning och montering av guldet från västkusten…
hade nog lite hög temp på stenarna så det krullade upp sig lite men smaken var det inget fel på!
inte heller vi är stora fan av efterrätt så vi får se hur det blir, jag är mer sugen på att mot midnatt grädda av degen som blev över, kanske som en Bianco med lite rom…
hade nog lite hög temp på stenarna så det krullade upp sig lite men smaken var det inget fel på!
Logga in
Skapa konto
inte heller vi är stora fan av efterrätt så vi får se hur det blir, jag är mer sugen på att mot midnatt grädda av degen som blev över, kanske som en Bianco med lite rom…
Det känns som att mätt har varit ett generellt tillstånd sedan julMaria T skrev:Fler än jag som känner sig mätta och nöjda redan nu?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Väldigt vad gott ni äter ikväll.
Här blev det bara lite comfort food. Hembakat bröd och en tartiflette på potatis, pancetta och reblochonost. Till det en pepprig sallad på ruccola och lite cornichons.
Brödet förresten. Världens enklaste, bakat i en gjutjärnsgryta från Jula, på en poolish jag gjorde igår. Knaprig yta, saftigt innehåll och med de typiska lufthålen. Vetemjöl från Lidl. Ingen knådning. Godare än Gateau’s stenugnsbakade
Här blev det bara lite comfort food. Hembakat bröd och en tartiflette på potatis, pancetta och reblochonost. Till det en pepprig sallad på ruccola och lite cornichons.
Brödet förresten. Världens enklaste, bakat i en gjutjärnsgryta från Jula, på en poolish jag gjorde igår. Knaprig yta, saftigt innehåll och med de typiska lufthålen. Vetemjöl från Lidl. Ingen knådning. Godare än Gateau’s stenugnsbakade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
Världens bästa och dyraste sillsallad, gjord sedan säkert 70 år i familjen. Det krävs bara lite baguette och Riesling, det räcker!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg