1 056 279 läst · 14 151 svar
1056k läst
14,2k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Här blir det
HUMMERSOPPA
Skaldjursmousseline, tomat, dragon & confiterad fänkål
HJORTYTTERFILÉ
Potatisterinne, vinägersky, syltade kantareller, grillad lök & tryffelsmör
CHOKLAD & HALLON
Chokladbakelse, halloncoulis, vaniljmascarpone, färska hallon & hyvlad nougat
HUMMERSOPPA
Skaldjursmousseline, tomat, dragon & confiterad fänkål
HJORTYTTERFILÉ
Potatisterinne, vinägersky, syltade kantareller, grillad lök & tryffelsmör
CHOKLAD & HALLON
Chokladbakelse, halloncoulis, vaniljmascarpone, färska hallon & hyvlad nougat
Det är ju ett angenämt problem att ha iallafall, att behöva testa sig framMikael_L skrev:
-----
För att glida in på kvällens meny så blir det samma stuk, bara en liten ökning av temp från 54 till 55-56 och någon timme till. Kryddningen var kanon. Vitpeppar, paprikapulver, salt, peppar och sen ner i påsen med vitlöksklyftor, rosmarin och smör. Den ligger och drar sig sen igår kväll.
Till det ugnsrostade grönsaker och potatis, samt rödvinssås. Sambon kör samma uppsättning fast en veg-puck från Juicy Marbles istället för rostas.
Tror inte det blir någon förrätt, däremot inser jag att någon efterrätt måste det nog bli.
edit* Blev korrigerad av sambo, det planeras tydligen en efterrätt med burrata, fikon och pistachnötter. Får se om jag hakar på den eller smeker ihop något eget.
Dottern, som i princip äter falukorv/makaroner och tacos, var benhård på att vi ska ha minst femrätters. Inte så viktig att det är gott, (för henne) bara hon får va med och garnera snittar och efterrätter. Glad och förvånad, försökte jag få ihop en meny som skulle funka för alla under panikhandling påväg hem igår efter jobbveckan.
Tre snittar; rökt lax, forellrom och guacamole, breasola med soltorkad tomat/färskost, och en med ost.
Hummersoppa enligt mitt bästa 80 talsrecept, med salvia. Smördegspinne med ost och chili.
Entrecote från nån Roslagsbonde på grillen, med pommes duchesse, grillade vintertomater, burkbea och ett kryddsmör kanske jag kan få ihop.
Äppelfräs, pajsmul med vaniljsmaksatt färskost i glas.
Ekrstöms chokladpudding med grädde och hallon i liten liten kopp.
Garnerar med grönt från trädgården och egenodlade solrosfrön.
Ja, gissar att det är dax att börja laga käk nu.
Tre snittar; rökt lax, forellrom och guacamole, breasola med soltorkad tomat/färskost, och en med ost.
Hummersoppa enligt mitt bästa 80 talsrecept, med salvia. Smördegspinne med ost och chili.
Entrecote från nån Roslagsbonde på grillen, med pommes duchesse, grillade vintertomater, burkbea och ett kryddsmör kanske jag kan få ihop.
Äppelfräs, pajsmul med vaniljsmaksatt färskost i glas.
Ekrstöms chokladpudding med grädde och hallon i liten liten kopp.
Garnerar med grönt från trädgården och egenodlade solrosfrön.
Ja, gissar att det är dax att börja laga käk nu.
Råstekt hummer, glacerad med soja och ingefära,FredrikR skrev:
bakade tomater, fänkål, krispig potatis
Hummer tortelini, smörpocherad klo och morötter i en hummerbisque smaksatt med apelsin och konjak
Helstekt ryggbiff, terinnes på oxsvans, krispiga jordärtskockor och jordärtskockspuré, dragonmajonnäs och friterad svartkål samt sky smaksatt med rökt märg.
Creme brülee, kryddkokta päron
Har precis tillfrisknat efter en djävulsk influensaomgång, men ngt ska vi försöka få till. Det blir för övrigt helnyktert, min sjuksköterskefru jobbar imorgon.FredrikR skrev:
Toast Skagen
3 sorters kött Kalvfilé, Kalvbiff, Lammrostas. Om vädret och orken tillåter blir det på kolgrillen.
Hemmagjorda pommes (många friteringar) och en planka med Duchesse
Hemslagen Bearnaise
Efterrätt, njae. Det blir nog kudden efter maten
Låter gott Anders. Men hur många filéer har din hjort?AndersMalmgren skrev:
Detta är planen men det kan ändras, då jag experimenterar har jag märkt.
1.
Chiliräkor med avokado gurka o soltorkadetomater serveras på toast.
2.
Helstekt ryggbiff och potatisgratäng rödbetsskivor o ärtskott ev rödvinssky.
3.
Tiramisu med inslag av whiskey.
Gott Nytt /Kramla
1.
Chiliräkor med avokado gurka o soltorkadetomater serveras på toast.
2.
Helstekt ryggbiff och potatisgratäng rödbetsskivor o ärtskott ev rödvinssky.
3.
Tiramisu med inslag av whiskey.
Gott Nytt /Kramla
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Förberedde rotsellerignocchi till kvällens förrätt och till lunch blev det rester i form av pulled julskinka och ugnsbakad pumpa med några stekta gnocchi.
Blev lite samma färgskala på lunchen och våra bruna tallrikar hjälper ju inte riktigt till…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev lite samma färgskala på lunchen och våra bruna tallrikar hjälper ju inte riktigt till…
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Förrätt: Mini pizzor med valfri topping.
Varmrätt: Oxfilé, potatisgratäng.
Efterrätt: Varm Crème brûlée.
Varmrätt: Oxfilé, potatisgratäng.
Efterrätt: Varm Crème brûlée.