Alfredo Alfredo skrev:
Oavsett storlek på skinkan? Och går normala ugnar att ställa in så exakt? :thinking:
Nej du gör det i sous vide
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Läs alla inläggen
Va snabbare och posta ett inlägg istället. ;)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja fan nu när ni skriver det så kommer jag på att jag brukar nog köra till 66-67 grader, var trött igår och googla fram första bästa temp som tyvärr var 72
Jaja tror nog den blir slut iaf...
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
C
Komiskt, har aldrig reflekterat över vilken extrem spridning det är på uppfattningen om vilken temperatur som ger bästa julskinkan. Alla möjliga bud mellan 60-85° om man googlar på det, gärna väldigt specifika angivelser som att vid just 63 eller 78° blir det som bäst. :thinking:
Själv kör jag 75°, julskinka vill man inte ha alltför "saftig".
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
S
Och som motpol till allt sousviddande så kör jag min julskinka i rökskåpet med äpple och alspån. 65-67 grader brukar innertemperatur va, men stiger ett par grader till. Nåt år blev det vildsvin och annars fördigrimmad vanlig gris från min granngård.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vid 75° blir den torr, själv plockar jag ut den vid 69° därefter kan den gå upp 1-2 grader på den egna eftervärmen.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Den bästa julskinkan jag ätit var en som blev för varm i ugnen i misstag, över 80 grader. Den var inte saftig, men den var mör och god som helvete. Sen dess är vanliga julskinkor typ meh för mig.

Här är lite beef jerky jag gjort,
IUlOk8gl.jpg

Jag gör ingen julskinka till julen, men efter nyår kanske jag köper en mindre en och röker.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Min skinka blev bra trots 72 grader men det var nog tack vare den låga temperaturen
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Smaskade i oss ett par skivor färdigköpta skivor skinka nyss. Smakade precis som vanligt när man drar på lite senap. Skall nog fortsätta med färdigköpt.
 
2 saker med julskinka.

Man kokar den själv i gryta på spisen. Inget trams med färdigkokt, eller lagad i ugn.
Man låter den gå till 72 grader, sen tar man upp den ur koket och låter svalna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej du gör det i sous vide
Går om du har en bra varmluftsugn

Över 50 grader någon halvtimme tar död på det mesta så inget problem med bakterier.
 
A
C cpalm skrev:
Själv kör jag 75°, julskinka vill man inte ha alltför "saftig"
Håller med om just julskinka. Annat fläskkött betydligt lägre, och finare nötkött kan i princip råma på tallriken.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Komiskt, har aldrig reflekterat över vilken extrem spridning det är på uppfattningen om vilken temperatur som ger bästa julskinkan. Alla möjliga bud mellan 60-85° om man googlar på det, gärna väldigt specifika angivelser som att vid just 63 eller 78° blir det som bäst. :thinking:
Själv kör jag 75°, julskinka vill man inte ha alltför "saftig".
75 grader är för mycket, då blir den torr.
Den gyllene perfekta tempen för kokt julskinka är 72 grader.
 
Maria T
Matminnen är också doftminnen.
Uppvuxen som jag är i en gammal stenkåk i Stockholms innerstad där köksfläkt = ett litet spjäll i väggen ovanför gasspis, så kunde alla sniffa till sig vad grannarna skulle äta - vankades det månne raggmunk, stekt strömming eller (hu!) levergryta?
Bra eller inte, men när det strax före jul spred sig dofter av julskinka, kryddnejlikor och lagerblad blev jag väldigt lycklig. Gärna en doft av mjuk pepparkaka, eller småpepparkaksbak också :love:
 
H hapazard skrev:
Går om du har en bra varmluftsugn

Över 50 grader någon halvtimme tar död på det mesta så inget problem med bakterier.
En sous vide kan hålla tempen på decimalen . Det kan ingen ugn pga den använder luft som medium
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.