G GladanS skrev:
Traditionsenligt firade vi vintersolståndet med grillmiddag i vår lilla paviljong, ett växthus som under de åren vi bodde på 40 kvadrat var guld värt.[bild]
Härlig bild, härlig mat, och nu blir det ljusare dagar! Hurra! :)

• Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Passar på att köra skinkan i ugnen inatt när det är "billig" el...
100-125 grader får den gå på och upp till 72, har en Maverick med mottagare som får ligga bredvid sängen, förmodligen fattar man inget om den blir klar inatt :D

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Passar på att köra skinkan i ugnen inatt när det är "billig" el...
100-125 grader får den gå på och upp till 72, har en Maverick med mottagare som får ligga bredvid sängen, förmodligen fattar man inget om den blir klar inatt :D
Om du har en ugn du litar på sätt den på knappa 70 och släng in den rimmade skinkan oöppnad över natten (y)

Nja det gör jag inte..
64 grader nu, ställde in vid 22 tiden

Åsa Lund
Vi kör vår skinka till 68°, tycker den blir saftig då

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ugnen på 125 grader och skinkan är färdig vid 60.

brorsan brukar sous vida skinkan. 12 timmar vet dock inte exakt vilken temp han kör på. Men blir sjukt fin

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Ugnen på 125 grader och skinkan är färdig vid 60.
Vågar man köra så lågt? De lägsta recept jag hittat går ner mot 66 men de flesta runt 70.

Råa gristungor på skärbräda med knivar och rakhyvel vid sidan, förberedelse för matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det dags! :D

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
[bild]
Nu är det dags! :D
Nu skulle far min vart här och sett detta :)

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vågar man köra så lågt? De lägsta recept jag hittat går ner mot 66 men de flesta runt 70.
På 125 så eftervärmer köttet en bra stund. Man måste ta den för tidigt för att den inte ska bli överkokt. När jag gör iberico brukar jag sikta på 63 grader. Men svensk skinka ska nog ha någon grad till.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Frågade brorsan, skinka från Rocklunda gård, 63 grader i 12 timmar. Så där har ni facit för bästa skinkan :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På 125 så eftervärmer köttet en bra stund. Man måste ta den för tidigt för att den inte ska bli överkokt. När jag gör iberico brukar jag sikta på 63 grader. Men svensk skinka ska nog ha någon grad till.
Testa att köra den i sous viden istället. Blir betydligt bättre då.

En bra gris med ben slår dock den spanska med längder.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
63 grader i 12 timmar. Så där har ni facit för bästa skinkan :)
Oavsett storlek på skinkan? Och går normala ugnar att ställa in så exakt? :thinking:

A atomlab skrev:
Testa att köra den i sous viden istället. Blir betydligt bättre då.

En bra gris med ben slår dock den spanska med längder.
Läs alla inläggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.