Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Förrätt blir kräftor med Västerbottenpaj
[bild]
Sedan blir det [länk]
Ska iväg mot slutet av veckan och köpa 2 kilo färska från hallen. Och kanske 0.5 kilo till sambon :)

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska iväg mot slutet av veckan och köpa 2 kilo färska från hallen. Och kanske 0.5 kilo till sambon :)
De 17 kräftor jag kokte i år var exakt ett kilo. Lagom storlek tycker jag :cool:

J
Har inte kräftorna fallit offer för rejäl krympflation förresten? Standard för ett paket verkar ju vara 700 g nu för tiden, och det som kallas jumbo (när det ens finns) är ju typ som en standardkräfta var förr i tiden.
Riktig skandal :mad:

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
De 17 kräftor jag kokte i år var exakt ett kilo. Lagom storlek tycker jag :cool:
Jag brukar inte riktigt bli nöjd på ett kilo. Men man sitter ju hela kvällen på en kräftskiva :)

J Jonobe skrev:
Har inte kräftorna fallit offer för rejäl krympflation förresten? Standard för ett paket verkar ju vara 700 g nu för tiden, och det som kallas jumbo (när det ens finns) är ju typ som en standardkräfta var förr i tiden.
Riktig skandal :mad:
Jag brukar köpa i Hötorgshallen eller Östermalmshallen. De har riktigt stora och fina. Här är en bild frön tidgare år.

Ett fat med röda kräftor dekorerade med dill, ett tomt snapsglas och en flaska brännvin på ett somrigt utomhusbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
Jag brukar köpa i Hötorgshallen eller Östermalmshallen. De har riktigt stora och fina. Här är en bild frön tidgare år.

[bild]
Kräftutbudet här nere i Skåne är tyvärr helt horribelt.

Vad kostar de där per kg?

• Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Kräftutbudet här nere i Skåne är tyvärr helt horribelt.

Vad kostar de där per kg?
Får köra havskräftor istället :)
Edit: mins inte exakt. Men har för mig närmare tusen kronor kilot

J
Får köra havskräftor istället :)
Jag föredrar riktiga kräftor, sen är havskräftor allt för ojämna i kvaliteten. Man blir riktigt besviken på mjöliga havskräftor för 500 kr/kg.

Krabban är kung (y)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag föredrar riktiga kräftor, sen är havskräftor allt för ojämna i kvaliteten. Man blir riktigt besviken på mjöliga havskräftor för 500 kr/kg.

Krabban är kung (y)
Jag föredrar också signal framför havskräftor. Eller går inte riktigt jämföra.

Kungskrabba :love:

J
Jag föredrar också signal framför havskräftor. Eller går inte riktigt jämföra.

Kungskrabba :love:
Tycker absolut bäst om en välmatad irländsk fulkrabba.

Och håller med - det är helt olika saker även om båda är kräftor.

J Jonobe skrev:
Tycker absolut bäst om en välmatad irländsk fulkrabba.
Jag gillar nog kungs bättre. Men håller med en fin vanlig krabba med mycket "smör" är inte fel. På ångbåtsbryggan på Strandvägen brukar de ha bra krabba och kungskrabba

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Storsockret
Snabbnudlar och kycklingköttbullar som såklart läggs i efteråt så halva är kall och halva varm. Blir inte bättre :cool:

Tallrik med snabbnudlar och kycklingköttbullar på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
jonas.o och 6 till
  • Laddar…
Kantarellmacka

Kantarellsmörgås på tallrik med lök och persilja, bredvid ett glas rödvin och en vinflaska på ett utebord.
Skapa konto

• Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
S
Zucchini idag med.
Minst en om dagen.

• Grillspett med blandade grönsaker inklusive zucchini, kött och kyckling på en grill.
    Skapa konto
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.